In 5 stappen naar een perfect voedingspatroon

Of je nu strijd tegen de kilo’s of je prestatie wilt verbeteren, gewicht is belangrijk voor wielrenners. Een kilo vet minder kan minuten schelen op een beklimming zoals Alpe d’huez. En dat is makkelijk gewonnen. Je hoeft er namelijk geen seconde (meer) voor te trainen.

 

Maar hoe doe je dat nu?

 

Volg dit 5 stappenplan en je voeding zal niet langer een mysterie zijn.

 

Stap 1 Maak het inzichtelijk

Bewustwording is de eerste stap. Ga naar www.fatsecret.nl , maak een account aan en hou een week lang alles bij wat je in je mond stopt. Schrijf ook je activiteiten op en maak je profiel compleet met je leeftijd, geslacht en gewicht. Deze heeft het programma nodig om je de juiste verhoudingen te laten zien.

 

Stap 2 Heb je genoeg brandstof

Kijk eerst of je dagelijks aan je calorieën komt. Naast het absolute getal worden deze ook uitgedrukt als percentage. Alles wat je onder de 100 zit, is te weinig. Alles erboven is teveel. Maak je geen zorgen als je iedere dag op 96 of 102% zit. Streef ernaar om zo dicht mogelijk in de buurt van de 100 te zitten. Is het aantal calorieën dagelijks 80 of 120%, dan moet je actie ondernemen. Zie stap 4.

 

Stap 3 Zijn de verhoudingen goed

Kijk ook of de calorieën juist verdeelt zijn tussen de koolhydraten, vetten en eiwitten. Onderaan de pagina van elke dag vind je een taartdiagram. Daarin wordt die verhouding eenvoudig weergegeven. Hoeveel wil je dan hebben? De gemiddelde verhouding is 55% koolhydraten 25% vetten en 20% eiwitten. Nu ben jij natuurlijk niet gemiddeld, maar het is een goed uitgangspunt.

 

Stap 4 Stuur bij 

Nu je weet hoe je het hebt gedaan, ga je kijken naar wat er beter kan. Misschien eet je teveel of te weinig. Dat betekent dat je de hoeveelheid voeding aan moet passen. Bijvoorbeeld door meer of minder koolhydraten te eten zodat je aan die 55% komt.

 

Stap 5 Ontdek het patroon

Je hebt nu gekeken naar de grote lijnen. Tijd voor meer inhoud. Bekijk ieder dag en zoek naar producten waarvan je weet dat je ze zou moeten vermijden. Misschien kom je een koekje bij de koffie vaker tegen dan je denkt. Of is het de ene dag een koekje en de volgende dag een gebakje, want je collega was jarig en de dag erna een biertje, omdat de buurman op visite kwam, etc. Wees dus eerlijk naar jezelf en zoek naar patronen. Het zijn de kleine dingen die het doen. 😉

 

Dit proces kost tijd en het is confronterend. Ik garandeer je echter dat het de investering en de confrontatie meer dan waard is als je over 3 maanden terugkijkt. Dan kun je genieten van een beter voedingspatroon dat bij jou past en op jouw behoeften is afgestemd.

 

Om je daarbij te helpen heb ik een video voor je gemaakt waarin laat zien hoe dit proces werkt en geef ik wat suggestief om het beter te doen.

Ik stuur je deze video gratis,  als je in het commentaarveld onder dit artikel antwoord geeft op de volgende vraag:

 

Wat kun jij bereiken met een beter voedingspatroon en/of gewicht?

 

Tijdens het gratis Train & Eet als een Atleet webinar geef ik nog meer praktische adviezen.

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

35 Responses to In 5 stappen naar een perfect voedingspatroon

  1. Jos 5 augustus 2019 at 15:51 #

    Dat ik me er mentaal beter zal van worden. Het zijn de zoete (verdoken) verslavingen die de dooddoener zijn. Al ben ik wel al op de goede weg 🙂

  2. Danny 4 augustus 2019 at 21:02 #

    Gemakkelijker heuveltjes op rijden, en vooral gewicht stabiel houden. Nu teveel jojo effect.

  3. Mark noordijk 2 augustus 2019 at 14:17 #

    Heel moeilijk om niet teveel en niet te vet te eten ook al is Mn eetpatroon niet buitensporig

Geef een reactie