Eten zonder je gezin tot last te zijn

Een veel gestelde vraag is hoe je eet zonder je gezin tot last te zijn. Het is eigenlijk heel eenvoudig: laat je gezin gewoon met jou mee-eten. Vaak hebben we in ons hoofd dat we heel anders moeten eten omdat we sporten. Maar wat jij nodig hebt om goed te kunnen presteren is vooral gezonde, natuurlijke voeding.

 

Dat je op de fiets andere dingen eet is prima. Maar in je dagelijks leven heeft jouw gezin dezelfde dingen nodig als jij. Als het goed is kijk jij wat beter hoeveel gezonde voeding je erin stopt. Het enige wat verschilt zijn de hoeveelheden.

 

Het is dus eerder de vraag: wat eten we vandaag?

 

Eigenlijk bestaat iedere maaltijd uit vijf componenten die we allemaal nodig hebben. Afhankelijk van welke fase in je leven je zit en wat je doet wellicht wat meer of minder van het een of ander.

 

Deze vijf componenten zijn:

  1. Eiwitten

Dit is de basis van je voeding. Naast het feit dat iedere cel in je lichaam is gemaakt met behulp van eiwitten spelen ze ook een hele belangrijke rol bij de vorming van hormonen en enzymen. Je vindt eiwitten in vlees, vis, gevogelte en peulvruchten

 

  1. Vitaminen

Wist je dat er biljoenen biochemische reacties per seconde in je lichaam plaats vinden!? Daar spelen de vitaminen en mineralen ook een rol in. Wist je dat iedere kleur groente en fruit verschillende vitaminen heeft? Eet daarom zoveel mogelijk kleuren op een dag en maak van je bord een feestje.

 

  1. Mineralen

De mineralen zijn zogenaamde dode stoffen. Ze zitten in de grond, komen zo in de planten en vervolgens in de dieren die deze planten eten. Als wij dus de planten of dieren eten krijgen we deze stoffen binnen. Ze werken ook weer samen met de vitaminen. Zo heb je bijvoorbeeld vitamine C nodig om je ijzer beter op te nemen en vitamine D om je calcium te gebruiken. Je vindt mineralen in vrijwel alle onbewerkte voeding.

 

  1. Vetten

Er is een tijd geweest dat vetten in een kwaad daglicht stonden. Gelukkig weten we nu beter. Je hebt (onverzadigde) vetten hard nodig. Verzadigde vetten wil je zoveel mogelijk beperken en transvetten wil je helemaal niet eten (die zijn echt heel slecht). Goede vetten haal je uit vis, olijfolie, lijnzaadolie, etc.

 

  1. Koolhydraten

De focus ligt bij wielrenners altijd maar op die koolhydraten. De functie is eenvoudig: brandstof. En niet zomaar. Het is de superbenzine. Zorg echter dat je de snelle koolhydraten beperkt tot op de fiets. Op je bord wil je vooral de langzame. En die zitten in volkoren granen en pasta, zilvervliesrijst en peulvruchten.

 

Dit zijn alle ingrediënten die je elke maaltijd terug wil laten komen. De beste tip die ik je kan geven is: Varieer! Hoe meer variatie des te groter de kans dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt.

 

Laat je niet van de wijs brengen door al die moderne diëten met de nadruk op 1 voedingsstof. Dat is hetzelfde denken dat je goed presteert op een stadsfiets zolang er maar racebanden onder zitten. 😉

 

Die volgorde is overigens niet voor niets. Als je wel eens mijn workshop of webinar hebt gevolgd dan weet je waarom. Zo niet dan kun je hieronder inschrijven en ga ik je dat binnenkort vertellen. Maar eerst wil ik van jou weten:

 

Wat vind jij het lastigste aan je voedingspatroon?

En wat eet jij vandaag?

Laat je reactie op de vragen achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je het eBook “Diner voor twee”. Dan heb je meteen een aantal voorbeeldrecepten om mee aan de slag te gaan.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

 

PS  Deel dit artikel alsjeblieft met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de wielerfanaten in jouw netwerk kunnen profiteren.

t.

 

 

 

96 Responses to Eten zonder je gezin tot last te zijn

  1. Kasper Vos 2 oktober 2019 at 17:19 #

    Het lastigste vind ik verjaardagen. Er komen dan verschillende producten die niet echt goed zijn en verwacht wordt dat je het eet denk aan gebak, chips etc.

    Zeker met gebak wordt het moeilijk omdat deze vaak speciaal ook voor mij zijn gekocht.

    Wat ik ook graag wil weten wat is een goede verhouding tussen koolhydraten/eiwitten en vetten. Heb ik reeds eerder naar gevraagd maar tot op heden niet ontvangen.

    • Robert van der Wulp 9 oktober 2019 at 15:59 #

      Hai Kasper,

      Bedankt voor je reactie.

      Je hebt altijd een keuze. Ik neem maar zelden gebak op een verjaardag.
      Het is ook handig om te eten voordat je naar een verjaardag gaat.
      Zo voorkom je dat je je uitgehongerd overgeeft aan alle verleidingen.

      Er is geen ideale verhouding. Dat vershcilt per persoon en per situatie.
      Je kunt uitgaan van 55% koolhydraten, 25% eiwit en 20% vet.
      Kijk eens 2 weken wat dat voor jouw lichaam doet.
      Kom je aan, dan verlaag je de koolhydraten met 25% en verhoog je bijvoorbeeld de vetten en 5%.
      Dan kijk je weer 2 weken wat dat doet.

      Zo zoek je naar je eigen ideale verhouding.
      Bedenk echter goed dat wanneer je een (meerdaagse) toertocht rijdt, die verhouding weer anders is.

      Kijk dus ook altijd naar de situatie. Blijf experimenteren en observeren.
      Dit is waarom coachen en topatleten jaren samenwerken.
      Het is echt veel werk om dat uit te zoeken.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  2. hans 4 mei 2018 at 09:55 #

    Ha robert

    Dat is inderdaad een goede vraag. Vooral omdat mijn vrouw deze week te horen kreeg dat ze diabetes 2 heeft en binnenkort dieet advies krijgt, zal dat weer een zoektocht gaan worden. Nomaal eten we veel fruit en groente en onze kinderen ook. Mijn lunch had ik al aangepast naa meer groente/salades en minder alleen maar brood.
    Het positieve is wel weer dat mijn vrouw nu weer extra stimulans gekregen heeft om te gaan sporten, ze gaat nu weer elke ochtend eerst een rondje rennen.

    met vriendelijke groeten

    hans

  3. Bart 3 mei 2018 at 22:11 #

    Variatie en goede eenvoudige recepten en hetvinden van onbeperkte producten

  4. Bart 3 mei 2018 at 22:09 #

    Variatie en het vinden van onbewerkte producten

  5. kasper vos 3 mei 2018 at 21:09 #

    hallo Robert,

    Wij, mijn vrouw en ik, eten zoveel mogelijk gezond. Verse groenten en een stukje vlees ’s avonds en zo min mogelijk fabrieksvoeding. Mijn vrouw volgt een koolhydraatarm dieet en ik volg haar daar ’s avonds in uitgezonderd de dagen van training c.q. toertochten.

    groet

    kasper Vos

  6. Nico 3 mei 2018 at 09:03 #

    Vandaag muesli met honing gegeten en ei met twee sneden geroosterd brood zometeen toertocht op Mallorca van km.

  7. Harry Schaminee 2 mei 2018 at 20:40 #

    HAllo Robert,

    Vandaag lekkere bami met sate en wokgroente.
    Ik ben ruim 20 kilo afgevallen en het fietsen gaat als eens speer.

    Bedankt voor de tips.

    Gr Harry

  8. Dries 2 mei 2018 at 19:34 #

    Ik heb magere yoghurt met sinaasappel, banaan muesli proteinepoeder en honing gegeten.

  9. Wilma 2 mei 2018 at 17:41 #

    Hallo Robert, wij eten gevarieerd en gezond. Ik vind het wel lastig om vlak voor een training te eten. Bijvoorbeeld als ik na mijn werk thuis kom en een half uur later gaat mijn fietscluppie op pad. Dan eet ik warm na de training en dat jan dan soms na 21:00 uur zijn. Heb je daar nog tips voor?

    • Robert van der Wulp 7 mei 2018 at 12:37 #

      Hai Wilma,

      Bedankt voor je reactie.

      Eten voor het trainen is niet heel fijn. Zeker niet als je intensief traint.
      Zorg dat je een uur voor je training alvast wat eet. Bijvoorbeeld een smoothie of een bakje yoghurt met wat fruit.

      Zo’n smoothie kun je ’s ochtends al klaarmaken. Ik heb in de vriezer altijd een paar wijnkoelers liggen. Die passen goed om de meeste shakebekers en houden je smoothie de hele dag koud en goed.

      Daarna eten is uitstekend zoals je dat doet. Maak je geen zorgen over het tijdstip, maar zorg wel dat het een licht verteerbare maaltijd is. Dus geen stamppot met worst, bijvoorbeeld.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  10. Wouter 2 mei 2018 at 17:23 #

    het variëren is wel het lastigste, verder ook goed opletten om niet ‘stiekem’ teveel bewerkte producten te nuttigen.

Geef een reactie