Zo word je beter op de fiets

Kilometers maken lijkt voor veel fietsers de enige remedie om beter te worden op de fiets. Gewoon opstappen en gaan. Uit onderzoek wat ik deed onder zo’n 650 fietsers die lid zijn van een vereniging bleek dat ruim 90% traint zonder schema. Tevens bleek dat ruim 93% van de ondervraagden per training 60- 120 kilometer rijdt. Het lijkt wel het enige wat je hoort.

 

En dat begrijp ik. Als je namelijk zonder trainingsschema rijdt dan moet je inderdaad heel veel kilometers maken voordat je een beetje resultaat ziet. Daarom zeg ik aan iedereen die zonder schema traint: stop met fietsen!

 

Kies voor het alternatief: ga trainen. Als je er namelijk over nadenkt dan boek je betere resultaten. Ik denk dat het veilig is om te stellen dat Ineos (voorheen Sky) op dit moment het wielrennen domineert. Ze winnen jaar na jaar de Tour en in de andere koersen rijden ze iig mee voor de prijzen. De kracht van Ineos is dat ze overal over nadenken.

 

Laat me je een aantal tips geven die Ineos toepast in hun strategie.

 

Start met een doel

Is het je opgevallen dat Ineos zijn sterkste ploeg presenteert in de Tour!? Dat is niet toevallig. Het doel is namelijk om die te winnen. Al hun inspanningen en beslissingen komen voort uit het behalen van dit doel.

Voor jou is het belangrijk dat je een doel kiest zodat je aan een schema kan werken.

 

Doe de test

Ook opvallend: Ineos reageert zelden op ontsnappingen. Iedere renner wordt uitgebreid getest. Zo kennen ze alle sterke en zwakke punten van hun renners. Wist je dat Froome sommige etappes met een ovaal blad rijdt maar sommigen ook niet!? Het ovale blad zou meer rendement moeten leveren maar uit testen blijkt dat dit niet in alle gevallen zo is. Hij gebruikt het dus alleen in die ritten waar het hem extra rendement geeft.

Voor jou is het belangrijk dat je weet aan welke aspecten (conditie, vet%, etc)  je moet gaan werken.

 

Maak een schema

Trainingsschema’s van renners zijn persoonlijk. Dat hangt af van het doel van de renners. Je begrijpt dat Froome met een zo laag mogelijk gewicht aan de voet van de berg wil verschijnen. Wil je ritten winnen op de sprint dan wil je juist meer explosieve spiermassa.

Voor jou is het belangrijk dat je schema je helpt om je doel te bereiken. Ga je in heuvelachtig gebied mountainbiken, dan heb je een ander schema nodig dan wanneer je een vlakke rit door de polder maakt.  

 

Pas je voeding aan

Ineos heeft altijd een eigen kok mee. Deze maakt alle voeding en bereid tevens repen voor onderweg. Ze willen niet het risico lopen dat hun renners ergens in een hotel een maaltijd krijgen die hen niet helpt bij hun prestatie. Ook voor hen geldt dat 80% van het eindresultaat wordt geleverd door hun voeding. 😉

Voor jou is het belangrijk dat je je voeding aanpast aan je activiteiten. Wil je kilo’s verliezen? Dan kun je de patatdag beter vervangen door goede voeding.

 

Stel regelmatig bij

Renners geven regelmatig een update van de meetgegevens van hun ritten. Aan de hand hiervan wordt hun trainingsschema en voedingsprogramma bijgesteld. Zo blijven je trainingen en maaltijden altijd bijdragen aan het eindresultaat.

Voor jou is het belangrijk dat je eens in de maand meet waar je staat. Meet die dingen waar je aan werkt. Kijk of de dingen die je doet resultaat hebben. Pas aan wat je aan moet passen.

 

Pak je rust

Dat Ineos zijn eigen matrassen meeneemt tijdens de Tour geeft wel aan hoe serieus zij slapen nemen. Maar rusten en herstellen is meer. Een goed trainingsschema geeft een aantal rustdagen per week, per schema, per trainingsperiode en per jaar.

Voor jou is het belangrijk dat je met een plan werkt. Altijd keihard trainen is een slecht schema. Heb vertrouwen in de dagen dat je niet of nauwelijks traint. Juist die dagen zorgen ervoor dat je beter wordt.

 

Train je nog niet met een schema dan is het nu tijd om er eens mee te beginnen. Je zult zien dat je binnen twee weken verschil merkt. Als je ook nog eens je voeding aanpakt dan hoef je niet eens “zo lang” te wachten. Zo word je hobby een lifestyle waar je nog jarenlang de vruchten van plukt.

 

Wat houd jou tegen om met een schema te werken?

 

Of als je wel traint met een schema:

 

Wat heeft het je opgeleverd?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je mijn trainingskalender. Dan kun jij precies zien hoe je een jaar training indeelt.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

226 Responses to Zo word je beter op de fiets

  1. Martin Hoekzema 14 december 2019 at 11:41 #

    Mijn doelen zijn enkele lange afstandstochten op verschillende momenten in het jaar en verder het deelnemen aan zoveel mogelijk toertochten van rond de 150km in de weekenden. Ik vraag me af welk schema daar bij past. Ook vraag ik mij af of de schema’s, die een dwingend karakter hebben, niet het plezier in het fietsen doet afnemen.

    • Femke 14 december 2019 at 16:32 #

      Ik ben benieuwd welk schema bij mij past!

    • Robert van der Wulp 18 december 2019 at 16:19 #

      Hai Martin,

      Bedankt voor je reactie, goede vraag.

      Goede schema’s bieden altijd ruimte om zelf te blijven “spelen”.
      Wat mij (en veruit al mijn klanten) altijd motiveert bij het volgen van een schema is de progressie die je maakt.

      Ik vind het altijd een kick om weer iets nieuws te presteren wat ik vorig jaar nog niet kon.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  2. Henry 13 december 2019 at 23:03 #

    Ben wel benieuwd naar het jaarschema. Train zelf met interval gecombineerd met afstand training.

  3. Jo Tureluren 13 december 2019 at 22:11 #

    Ik train heel het jaar volgens het cycling forever schema en pas het soms wat aan naargelang de doelen die er aan komen.

  4. Philippe Becel 13 december 2019 at 12:59 #

    Met schema beter in kortere tijdsspanne

  5. G Huiskamp 12 december 2019 at 14:26 #

    Fiets nooit met een schema, wil het eens een periode proberen.

  6. Francois Dreu 12 december 2019 at 11:49 #

    ik vind het lastig om zelf een goed trainingsschema te maken. zoals jij al aangeef is dit persoonlijk en met welk doel. mijn vraag is wie kan z’n schema opstellen dat pas met mij persoonlijk en doelen?

  7. Frank Lankhaar 12 december 2019 at 10:29 #

    Een schema is idd geweldig, helaas voor veel mensen moeilijk in te passen in een “dynamisch” werkend leven. het voelt snel beklemmend en “moeten” komt vaak als een donkere wolk boven de trainingen te hangen. Een schema prima, maar proberen je vaste trainingsavonden niet te skippen (regelmaat) geeft vaak het beste resultaat. We kunnen helaas niet allemaal 6x in de week trainen.. Variatie en opbouw blijft natuurlijk wel belangrijk om vernieuwende prikkels te geven. We kunnen niet allemaal bij ineos gaan koersen (^-^)

  8. sven 12 december 2019 at 09:33 #

    Ik stel meestal zelf een schema op naargelang het doel. Volgend jaar zijn er niet echt doelen, maar wil ik iuiteraard wel in vorm zijn 🙂

  9. G Huiskamp 12 december 2019 at 07:23 #

    Met een schema trainen lijkt me wel een uitdaging, zie het graag tegemoet.
    Groet Gerbert.

  10. domi 12 december 2019 at 07:23 #

    Ben wel geïnteresseerd in een schema, maar is voor mij moeilijk te volgen door drukke leven.

Geef een reactie