Ga met een knaller het jaar uit

De kerst staat weer voor de deur. Nu ben je nog bezig om in hard tempo al je werk af te krijgen. Tussen kerst en oud en nieuw zijn de meeste bedrijven echter dicht en ben jij waarschijnlijk vrij. Dit is tevens de periode waarin er vele verleidingen op de loer liggen. Lekker eten, lang uitslapen, veel visite (hoewel dit jaar waarschijnlijk een stuk minder) met overal wat lekkers bij de koffie.

 

Als je atleet bent hou je van regelmaat. Tuurlijk is de kerst gezellig en moet het feest zijn. De andere dagen ben ik echter gewoon aan het trainen en eet ik netjes en natuurlijk. En dat scheelt, want wat er niet aan komt, hoeft  er ook niet af.

 

De komende twee weken loods ik je de laatste weken van het jaar door zodat je netjes op gewicht blijft en het nieuwe jaar in topvorm begint.

 

Blijf in je ritme

Je hormoonhuishouding raakt flink in de war als je 1 of 2 weken ineens later naar bed gaat en flink laat er weer uit komt. En nog eens als je in het nieuwe jaar weer gaat werken. Laat de feestdagen een uitzondering vormen en blijf in je ritme. Een half uurtje later opstaan is natuurlijk geen enkel probleem.

 

Probeer nieuwe gerechten

Als je een paar dagen vrij hebt, probeer dan eens iets nieuws in de keuken. Als je voelt dat je daar normaal gesproken geen tijd voor hebt, doe het dan nu. Wellicht vind je weer een paar blijvers voor het nieuwe jaar.

 

Eet gezond

Hoewel ik het hele jaar door je probeer te inspireren tot natuurlijke voeding, is deze tijd van het jaar extra verleidelijk. Beperk je feestmaal tot de kerstdagen en zorg dat je de andere dagen gezond eet.

 

Balansdag? Rot op!

De balansdag was een aantal jaren een heel hip verschijnsel. Onderzoek heeft echter keer op keer bewezen dat een dag minder eten, een dag slecht en/ of teveel eten niet compenseert. Wat wel compenseert is trainen. Zie volgende punt.

 

Doe HIIT

Tussen alle (sociale) drukte door is een high intensity interval training erg welkom. Je zet voor de rest van de dag de verbrandingsmotor op de volle stand. Zodat je extra verbruikt. Let wel op: als je alcohol drinkt is trainen onverstandig.

 

Drink niet (teveel)

Makkelijk praten voor mij, ik drink sowieso nauwelijks, zeg maar gerust nooit. Dat is eigenlijk gewoon zo gegroeid. Maar mocht je hem wel flink willen raken, bedenk dan dat er veel calorieën zitten in ieder glaasje dat je weg tikt. Bovendien doet alcohol nog veel meer met je lichaam waar je niet op zit te wachten. Als je drinkt, doe het dan omdat het goed smaakt.

 

Wat is voor jou een gezellige avond?

Ik heb de laatste jaren een flinke aversie gekregen tegen de manier waarop kerst, pasen en iedere andere gelegenheid wordt getransformeerd in overdadig vreetfestijn. Tegenwoordig heb kerstschuimpjes, paaskransjes en met Helloween chcolade-eieren. Het lijkt er soms op dat dit het belangrijkste is. Ik ken mensen die niet eten omdat ze een diner hebben. Ik zou je willen aanraden om juist te eten voor je naar het banket gaat. Zodat je daar alle tijd hebt om te praten met je vrienden en familie.

 

Op eerste kerstdag komt mijn voltallige schoonfamilie bij elkaar, zo’n 25 man, vrouw en kind. Iets waardoor ik mij direct thuis voelde aangezien dat aan mijn kant ook altijd zo ging. Mijn schoonfamilie presteert het echter om dit te blijven doen ondanks dat er inmiddels zo’n 10 extra kinderen rondlopen. Dit jaar moeten we dat allemaal missen. Volgend jaar misschien weer…

 

Omdat kerst ook de tijd van overpeinzing is wil ik je vragen:

 

Hoe ga jij tijdens de kerstdagen trainen?

 

Laat je reactie op de vraag achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je het Ultieme Kerstschema. Zet ze in je agenda en geef een boost aan je resultaten.

 

Intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

85 Responses to Ga met een knaller het jaar uit

  1. Rene Twisk 31 december 2020 at 09:17 #

    28december nog mooi ronde gefietst van 51 km 2.01.56 ging best goed

  2. Cor 24 december 2020 at 19:45 #

    Mijn pas ontvangen flux in orde maken om binnen te trainen want met dit regenachtig weer heb ik nu de keuze om nat te worden.

  3. Luc Nijs 24 december 2020 at 12:36 #

    2x ICA (binnen op rollen) en toertje met MTB

    • Robert van der Wulp 24 december 2020 at 19:53 #

      Tuurlijk Luc, dat indoor programma knalt je pas echt het jaar uit.

  4. Wim 24 december 2020 at 12:26 #

    Ik ga 2 x per week HIT training op de Tacx doen en 1 x rustige training buiten met MTB of koersfiets

  5. Paul 24 december 2020 at 12:12 #

    Elke dag de strikte opvolging van het “cycle now” trainingsschema aangevuld met rustige wandelingen en driemaal per week een sessie van lenigheids- en stabiliteitsoefeningen moeten een boost zijn voor 2021.
    Aan allen gezellige kerst en gelukkig nieuwjaar.

    • Robert van der Wulp 24 december 2020 at 19:53 #

      Ja, lekker bezig, Paul.

      Jij ook fijne dagen en een gezond en sportief 2021 met intens veel fietsplezier, Robert

  6. Willem 24 december 2020 at 10:45 #

    Afhankelijk van het weer. Droog: lekker buiten op de weg een rondje maken. Regen: 1 a 1,5 uur Zwiften met intervaltraining tijdens de kerstdagen.

  7. Colette Lucas 24 december 2020 at 09:51 #

    Eerste Kerstdag lekker op de tacx. Een korte HIT training. Dat is weer ff geleden. Want ja, sportscholen dicht alwaar ik HIT training normaal doe in de vorm van Insanity. Nu dus maar thuis op de fiets.

  8. Evert Jan 23 december 2020 at 22:39 #

    Ik denk tweede kerstdag een rondje op de mtb en bij slecht weer een hit training op de tacx

  9. Kram 23 december 2020 at 20:29 #

    Beetje core, beetje kracht en 3x een Fondo-app training met de top2000 op. En tussendoor lekker eten. Filmpje kijken en relaxen.

Geef een reactie