Ga met een knaller het jaar uit

De kerst staat weer voor de deur. Nu ben je nog bezig om in hard tempo al je werk af te krijgen. Tussen kerst en oud en nieuw zijn de meeste bedrijven echter dicht en ben jij waarschijnlijk vrij. Dit is tevens de periode waarin er vele verleidingen op de loer liggen. Lekker eten, lang uitslapen, veel visite met overal wat lekkers bij de koffie.

 

Als je atleet bent hou je van regelmaat. Tuurlijk is de kerst gezellig en moet het feest zijn. De andere dagen ben ik echter gewoon aan het trainen en eet ik netjes en natuurlijk. En dat scheelt, want wat er niet aan komt, hoeft  er ook niet af.

 

De komende twee weken loods ik je de laatste weken van het jaar door zodat je netjes op gewicht blijft en het nieuwe jaar in topvorm begint.

 

Blijf in je ritme

Je hormoonhuishouding raakt flink in de war als je 1 of 2 weken ineens later naar bed gaat en flink laat er weer uit komt. En nog eens als je in het nieuwe jaar weer gaat werken. Laat de feestdagen een uitzondering vormen en blijf in je ritme. Een half uurtje later opstaan is natuurlijk geen enkel probleem.

 

Probeer nieuwe gerechten

Als je een paar dagen vrij hebt, probeer dan eens iets nieuws in de keuken. Als je voelt dat je daar normaal gesproken geen tijd voor hebt, doe het dan nu. Wellicht vind je weer een paar blijvers voor het nieuwe jaar.

 

Eet gezond

Hoewel ik het hele jaar door je probeer te inspireren tot natuurlijke voeding, is deze tijd van het jaar extra verleidelijk. Beperk je feestmaal tot de kerstdagen en zorg dat je de andere dagen gezond eet.

 

Balansdag? Rot op!

De balansdag was een aantal jaren een heel hip verschijnsel. Onderzoek heeft echter keer op keer bewezen dat een dag minder eten, een dag slecht en/ of teveel eten niet compenseert. Wat wel compenseert is trainen. Zie volgende punt.

 

Doe HIIT

Tussen alle (sociale) drukte door is een high intensity interval training erg welkom. Je zet voor de rest van de dag de verbrandingsmotor op de volle stand. Zodat je extra verbruikt. Let wel op: als je stevig drinkt is trainen onverstandig.

 

Drink niet (teveel)

Makkelijk praten voor mij, ik drink sowieso nauwelijks. Maar mocht je hem wel flink willen raken, bedenk dan dat er veel calorieën zitten in ieder glaasje dat je weg tikt. Bovendien doet alcohol nog veel meer met lichaam waar je niet op zit te wachten. Als je drinkt, doe het dan omdat het goed smaakt.

 

Wat is voor jou een gezellige avond?

Ik heb de laatste jaren een flinke aversie gekregen tegen de manier waarop kerst, Pasen en iedere andere gelegenheid wordt getransformeerd in overdadig vreetfestijn. Het lijkt er soms op dat dit het belangrijkste is. Ik ken mensen die niet eten omdat ze een diner hebben. Ik zou je willen aanraden om juist te eten voor je naar het banket gaat. Zodat je daar alle tijd hebt om te praten met je vrienden en familie.

 

Op eerste kerstdag komt mijn voltallige schoonfamilie bij elkaar. Dit jaar bij ons thuis. Iets waardoor ik mij direct thuis voelde aangezien dat aan mijn kant ook altijd zo ging. Mijn schoonfamilie presteert het echter om dit te blijven doen ondanks dat er inmiddels zo’n 10 extra kinderen rondlopen. Ik kan nu al niet wachten.

 

Omdat kerst ook de tijd van overpeinzing is wil ik je vragen:

 

Hoe ga jij tijdens de kerstdagen trainen?

 

Laat je reactie op de vraag achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je het Ultieme Kerstschema. Zet ze in je agenda en geef een boost aan je resultaten.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

60 Responses to Ga met een knaller het jaar uit

  1. Kurt VAN DEN BERGH 25 december 2019 at 18:44 #

    2 de kerstdag ,met de mtb 3 uurtjes fietsen op de weg.

  2. Evert Jan 21 december 2019 at 23:20 #

    Veel verplichte nummers en lekker eten. Derde kerstdag een mbt tocht om weer fit te worden. Ook net voor de kerst nog een interval training.

  3. Ivan 21 december 2019 at 18:35 #

    Verplichte familiemomenten, maar als het even kan, toch ook een ochtendrun. Fietsen zal er wellicht niet van komen, omwille van te tijdrovend

  4. Bart 20 december 2019 at 20:03 #

    1e kerstdag rustdag/familiedag. Geen overdadig vreetfestijn in onze familie.
    Volgende dag dus weer lekker op de fiets!

  5. Jos 20 december 2019 at 19:33 #

    Juist 2 maand in het buitenland gezeten met het werk waarbij je moet eten wat de pot schaft. Veel vetten en suikers. Fiets kon niet mee. Toch ging ik er regelmatig lopen of naar de zaal. Maar met temperaturen van 28 a 34 graden en een zeer hoge vochtigheid was dat ook geen lachertje.
    Nu ik weer thuis ben staan er weer een aantal belangrijke items op de to do lijst. Gezonder eten (God, wat smaakte die muesli met yoghurt zo deze morgen…) en weer wat deftig gaan sporten. Mijn MTB staat klaar en het woud roept me.
    De familie zal zien dat ik er genoeg van heb van die vetten. Het zullen sobere feesten worden. Die 3 kg die erbij kwam mag er weer af.

  6. Patrick Tas 19 december 2019 at 15:32 #

    Ik probeer zo goed als het kan de normale gang van zaken te volgen. Ook op de feestdagen ga ik trainen.
    Alleen met kerstavond ga ik bij de familie langs en let ik erop (en mijn vriendin houdt me ook in het oog) dat ik niet teveel eet. Alcohol drink is sowieso niet. Ook blijf ik van de chips en alle andere vulsel die vooral uit (trans)vet en/of (geraffineerde)suiker bestaat en niets van voedingswaarde biedt.
    De overgang van oud naar nieuw vier ik niet, vroeg in bed en de volgende dag het jaar goed beginnen met een training op de zo goed als verlaten wegen 😉
    Zondag komen er vrienden op bezoek, ik maak wat rauwe groenten knabbels klaar en gril enkele scampi als aperitief hapjes. Daarna eten we een gezonde pasta maaltijd. Het hoeft niet steeds een zware feestmaaltijd te zijn.

    Sportieve groeten

  7. Rudy Buzeijn 19 december 2019 at 09:24 #

    trainen is een mooie aflossing tussendoor immers tijdens de feestdagen ben je al veel binnen aan tafel grotendeels.
    ff lekker frisse neus halen met de mannen terwijl de dames lekker aan het bijkletsen zijn.

  8. Joachim Donders 19 december 2019 at 08:01 #

    gewoon blijven verder doen waar ik mee bezig was. En hopen op droog weer, dat ik nog eens kan buiten gaan.

Geef een reactie