Hartslag vs Wattage

Het kost een berg centen, maar dan heb je ook watt. De laatste jaren wordt de powermeter beschouwd las de heilige graal voor wielrenners. Het lijkt soms wel of je eigen hartslag niet goed genoeg meer is om je prestatie te meten.

 

Maar is dat ook zo?

 

Laat ik eens beginnen met de powermeter. Wat is het en wat kan het? Veel programma’s maken tegenwoordig al een schatting van het wattage. Kijk maar naar Strava en de meeste fietstrainers. Vaak zijn deze schattingen niet heel nauwkeurig, maar meer een interpretatie op basis van verschillende data.

 

Een powermeter is een meetinstrument die je op je fiets monteert. Het meet de uitgeoefende kracht op een bepaald deel van je fiets en zet deze om in een wattage. Omdat je kracht zet op verschillende bewegende delen, zoals je trapper, je crank en je ketting is het moeilijk om een permanent wattage te meten. Heel anders dan wanneer je tegen een muur zou drukken, bijvoorbeeld.

Bovendien trap je het ene moment aan de linkerkant van je fiets en het andere moment aan de rechterkant. Kortom, er is genoeg om over na te denken om een goed meting te verkrijgen.

Er zijn dus ook verschillende systemen met elk voor- en nadelen. Omdat ik me wil richten op je training ga ik hier verder niet op in.

 

Wat heb je nu aan een powermeter?

 

Het grote voordeel van een powermeter is dat je actuele data hebt over de mate van inspanning die je pleegt. Met andere woorden, een powermeter laat je zien welke kracht je vrijwel op dat precieze moment genereert. Dus of je nu windkracht 4 tegen hebt, de wind in de rug of bergop rijdt, 200 Watt is altijd 200 Watt. Daarmee is dus ook de mate van inspanning (redelijk) gelijk.

 

Het voordeel is dus dat als je schema zegt dat je 10 minuten met 200 Watt moet fietsen, de omstandigheden niet uitmaken. Het betekent dus simpelweg dat je langzamer gaat als je wind tegen  hebt om diezelfde 200 watt te trappen, dan wanneer je wind mee hebt.

 

Hiermee kun je je training dus beter sturen.

 

En je hartslag dan?

 

Ik zie veel fietsers de fout maken dat ze nu hun hartslag niet meer belangrijk vinden. Ze hebben nu een doel en zien het wattage als een vervanging van hun hartslag. Dat is absoluut niet waar. Het wattage geeft weliswaar aan wat de mate van inspanning is, maar zegt niets over het effect hiervan op de fietser. Natuurlijk, je hebt je powerzones en begint niet zomaar ergens te trappen, maar als je een maandje traint verschuiven je powerzones, terwijl je hartslagzones in tact blijven.

 

Wat heb je dan aan je hartslagzones?

 

Je hartslag geeft weer in hoe zwaar je lichaam de inspanning ervaart. Je hartslag is gekoppeld aan je powerzones. Het nadeel van je hartslag als meetinstrument is dat je hartslag er vaak een beetje achteraan hobbelt. Trek maar eens een sprintje van 20 seconden. Dat is een maximale inspanning in hartslagzone 5. De hartslag die erbij hoort, bereik je echter op zijn vroegst pas aan het einde van je sprint. Je hartslag reageert dus altijd later op de verandering van je inspanning.

Je gebruikt je hartslag dan ook om te controleren welk effect het wattage heeft dat je rijdt. Zoals ik al zei: na een maandje trainen zal 200 watt geen hartslagzone 4 meer zijn, maar hartslagzone 3. Dan is het tijd om je powerzones opnieuw te testen.

Het kan ook gebeuren dat lichamelijk niet helemaal fit bent. Waar je normaal met je hartslag in zone 3 zit, zit je nu al in zone 4. Tijd om een tandje terug te schakelen dus.

 

De prijs van powermeters is de laatste jaren al flink gedaald. Er blijven continue nieuwe modellen op de markt komen. Deze ontwikkeling zal zich zeker nog een aantal jaren doorzetten. Ik gebruik zelf de Polar Keo. Het systeem is niet meer op de markt, maar het werkt voor mij uitstekend. Als fietscomputer heb ik namleijk ook een Polar V650. Wil je een goede, betrouwbare meting aan je arsenaal toevoegen dan is de powermeter een goede keus.

 

Rij jij al met een powermeter?

Waarom wel of niet?

 

Beantwoord deze vraag in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je mijn eBook “De 50 Allerbeste tips over voeding en training”.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

Heel veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedank

 

76 Responses to Hartslag vs Wattage

  1. Eric 20 mei 2020 at 18:51 #

    Nou het probleem is dat ik verschillende fietsen heb en maar een waar de wattage op staat. Fiets voor werk, een Ebike en een weekend race fiets. Toch evenaar ik meer en meer problemen met mij. Lichaam dat niet doet wat ik wil die of denk dat ik aan kan. Met als resultaat dat ik geregeld of wel te snel verzuur of gewoon niet meekan met de rest bergop. En andere momenten rijdt ik iedereen naar huis met 2 vingers in de neus alsof het geen moeite kost.
    Het geen ik nodig heb is structuur visie en begeleiding of iemand die zegt wat en wanneer. Want zo lukt het me niet.

  2. Leon 20 mei 2020 at 18:40 #

    Zit nog steeds op de powermeter te wachten welke ik via IQ-square heb besteld maar helaas…..
    Zou graag met powermeter willen rijden, hopelijk dat deze snel geleverd gaat worden

  3. Erik Krikke 20 mei 2020 at 18:34 #

    Fiets al enkele jaren met een powermeter. Gebruik het echt in combinatie met hartslag. Beide geven een completer beeld plus het inzicht in fitheid en vermoeidheid. Vermoeidheid is voelbaar maar soms ga je te hard van stapel met trainen en doe je teveel. Dan is het fijn dat in de waarden te zien is dat je vermoeid bent. Het moeilijke in het begin is om alle waardes die bijvoorbeeld in Goldencheetah uit te lezen zijn te beoordelen. Verdiep je hier goed in is mijn advies…

  4. filip 20 mei 2020 at 18:14 #

    Ik rij altijd met vermogensmeter

  5. Thierry 20 mei 2020 at 17:01 #

    Dag Robert,

    Ik fietst rekening houdend met de wattage en mijn hartslag. Maar mijn hartslag zal altijd de doorslag blijven geven of ik al dan niet mijn inspanning(en) kan volhouden.

    Bedankt voor de interessante nieuwsbrieven.

    Groeten,
    Thierry

  6. Jacky 20 mei 2020 at 16:51 #

    Ik heb helaas ook nog geen vermogens meter en doe ook alles op hartslag.

    En bij mij is het ook de prijs die ik nog wat hoog vind.

  7. Robert 28 december 2019 at 12:28 #

    Ik ga nu beginnen met trainen op vermogen icm hartslag. Powermeter kopen vond ik totnutoe te duur, maar nu zit hij standaard op mijn nieuwe fiets.

  8. Stefaan Leclercq 27 november 2019 at 17:39 #

    Hoi Robert,

    Ik zoek me een powermeter aan te schaffen. Ik hou nu eenmaal van veel data, hoe meer je weet hoe beter. Natuurlijkzijn we geen profs, maar meten is weten ☝️

  9. frederik 10 oktober 2019 at 22:08 #

    Ik ben een startende fietser dus ik rij enkel op hartslag.

  10. Tjeerd 19 juli 2019 at 22:05 #

    Ik trainde al indoor op wattage en ga dat nu ook outdoor toepassen. Wattage geeft een goed beeld van de inspanning t.o.v. de hartslag. Zeker in de duurtrainingen op hogere inspanning valt na een anderhalf/twee uur de hartslag wat weg als trainingsmeting en blijft de powermeter gelijk qua aanduiding van je inspanning.
    Ik ben overigens een middelmatige fietser, meer een krachtfietser dan souplesse.

Geef een reactie