Hartslag vs Wattage

Het kost een berg centen, maar dan heb je ook watt. 😉

De laatste jaren wordt de powermeter beschouwd als de heilige graal voor wielrenners. Het lijkt soms wel of je eigen hartslag niet goed genoeg meer is om je prestatie te meten.

 

Maar is dat ook zo?

 

Laat ik eens beginnen met de powermeter. Wat is het en wat kan het? Veel programma’s maken tegenwoordig al een schatting van het wattage. Kijk maar naar Strava en de meeste fietstrainers. Vaak zijn deze schattingen niet heel nauwkeurig, maar meer een interpretatie op basis van verschillende data.

 

Een powermeter is een meetinstrument die je op je fiets monteert. Het meet de uitgeoefende kracht op een bepaald deel van je fiets en zet deze om in een wattage. Omdat je kracht zet op verschillende bewegende delen, zoals je trapper, je crank en je ketting is het moeilijk om een permanent wattage te meten. Heel anders dan wanneer je tegen een muur zou drukken, bijvoorbeeld.

Bovendien trap je het ene moment aan de linkerkant van je fiets en het andere moment aan de rechterkant. Kortom, er is genoeg om over na te denken om een goed meting te verkrijgen.

Er zijn dus ook verschillende systemen met elk voor- en nadelen. Omdat ik me wil richten op je training ga ik hier verder niet op in.

 

Wat heb je nu aan een powermeter?

 

Het grote voordeel van een powermeter is dat je actuele data hebt over de mate van inspanning die je pleegt. Met andere woorden, een powermeter laat je zien welke kracht je vrijwel op dat precieze moment genereert. Dus of je nu windkracht 4 tegen hebt, de wind in de rug of bergop rijdt, 200 Watt is altijd 200 Watt. Daarmee is dus ook de mate van inspanning (redelijk) gelijk.

 

Het voordeel is dus dat als je schema zegt dat je 10 minuten met 200 Watt moet fietsen, de omstandigheden niet uitmaken. Het betekent dus simpelweg dat je langzamer gaat als je wind tegen  hebt om diezelfde 200 watt te trappen, dan wanneer je wind mee hebt, maar de kracht die je levert is in beide gevallen gelijk.

 

Hiermee kun je je training dus beter sturen.

 

En je hartslag dan?

 

Ik zie veel fietsers de fout maken dat ze nu hun hartslag niet meer belangrijk vinden. Ze hebben nu een doel en zien het wattage als een vervanging van hun hartslag. Dat is absoluut een vergissing.

Het wattage geeft weliswaar aan wat de mate van inspanning is, maar zegt niets over het effect hiervan op de fietser. Natuurlijk, je hebt je powerzones en begint niet zomaar ergens te trappen, maar als je een maandje traint verschuiven je powerzones, terwijl je hartslagzones (vrijwel) in tact blijven. Daar zijn de verschuivingen veel kleiner en duren veel langer om te bewerkstelligen.

 

Wat heb je dan aan je hartslagzones?

 

Je hartslag geeft weer in hoe zwaar je lichaam de inspanning ervaart. Je hartslag is gekoppeld aan je powerzones. Het nadeel van je hartslag als meetinstrument is dat je hartslag er vaak een beetje achteraan hobbelt. Trek maar eens een sprintje van 20 seconden. Dat is een maximale inspanning in hartslagzone 5. De hartslag die erbij hoort, bereik je echter op zijn vroegst pas aan het einde van je sprint. Je hartslag reageert dus altijd later op de verandering van je inspanning.

Je gebruikt je hartslag dan ook om te controleren welk effect het wattage heeft dat je rijdt. Zoals ik al zei: na een maandje trainen zal 200 watt geen hartslagzone 4 meer zijn, maar hartslagzone 3. Dan is het tijd om je powerzones opnieuw te testen.

Het kan ook gebeuren dat je lichamelijk niet helemaal fit bent. Waar je normaal met je hartslag in zone 3 zit, zit je nu al in zone 4. Tijd om een tandje terug te schakelen dus.

 

Je hartslag geeft aan hoe je lichaam de inspanning (watts) ervaart.

 

De prijs van powermeters is de laatste jaren al flink gedaald. Er blijven continue nieuwe modellen op de markt komen. Deze ontwikkeling zal zich zeker nog een aantal jaren doorzetten. Ik gebruik zelf de Polar Keo. Het systeem is niet meer op de markt, maar het werkt voor mij uitstekend. Als fietscomputer heb ik namleijk ook een Polar V650. Wil je een goede, betrouwbare meting aan je arsenaal toevoegen dan is een powermeter een goede keus.

 

Rij jij al met een powermeter?

Waarom wel of niet?

 

Beantwoord deze vraag in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je mijn eBook “De 50 Allerbeste tips over voeding en training”.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

Heel veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedank

 

102 Responses to Hartslag vs Wattage

  1. Diana 8 juni 2021 at 19:36 #

    Ik rij met een powermeter met daarbij mijn hartslag en cadans in beeld. Alle 3 zijn voor mij belangrijk.

  2. John 6 juni 2021 at 11:06 #

    Ik rijdt nog niet met een powermeter. Gebruik wel altijd een hartslagmeter, en weet ook precies mijn zone’s.
    Mijn hartslag zegt mij voldoende.

  3. Ria 5 juni 2021 at 13:53 #

    Ik rij met een powermeter. Vindt het goed samen met mijn trapfrequentie meter en hartslagmeter. Duidelijk inzicht van mijn conditie. Ook op grafieken dat ze gelijk lopen bijna. Dit is een teken dat het goed komt.

  4. Harry Schaminee 3 juni 2021 at 14:48 #

    Nee nog niet ik heb het wel overwogen maar vindt de kosten nog te veel

  5. teun 3 juni 2021 at 11:55 #

    Nog niet, wel al overwogen. alleen welke kan ik het beste pakken en ze zijn zo ontzettend duur.

  6. Jo 3 juni 2021 at 09:31 #

    Omdat het fietsen ook nog leuk moet blijven, liever geen powermeter. Heb met een betaalde Strava-account genoeg data nadien. Heb ook geen zin om nadien heel veel analysewerk te doen.

  7. domi 3 juni 2021 at 09:22 #

    hallo,
    ik rijd sinds september 2020 met assioma power duo. daarvoor had ik een vector powermeter (enkel links).
    ik gebruik deze om tijdens een beklimming een gelijkmatige wattage te duwen om mijn energie te sparen om zo boven te komen en niet ‘over mijn toeren’ te raken.
    op rollen train ik hoofdzakelijk op wattage.

  8. Hans 3 juni 2021 at 08:04 #

    ik rij nog niet met een powermeter maar ben wel van plan er eentje aan te kopen.

Geef een reactie