20 tips om beter te klimmen

De zon brandt op je rug, je benen voelen loodzwaar. Je probeert nog lichter te schakelen, maar helaas zit je al in je lichtste versnelling. En je bent pas halverwege…

 

Herken je dat?  Klimmen is superleuk en je komt op de mooiste plekken, maar het is ook zwaar. Je kunt niet stoppen en soms zelfs niet eens vaart minderen om even bij te komen.

Ik wil je helpen om beter te klimmen. De eenvoudigste winst zit hem natuurlijk in tip 1 maar er is veel meer onder de zon dan alleen dat gewicht en het wattage wat je trapt. Vergeet niet om aan het onderzoek mee te doen. Als je dit seizoen de bergen wilt bedwingen staan er hier een paar mooie en interessante weken op je te wachten.

Om je optimaal van dienst te zijn heb ik daarom een korte vragenlijst gemaakt. Over jouw klimambities en wat je daarbij nodig hebt. Dan kan ik de komende weken weer die artikelen schrijven waar jij je voordeel mee kunt doen. Het kost je 5 minuten van je tijd.

 

Als dank stuur ik je de antwoorden en mijn eBook “Planning en motivatie” toe. Weet je meteen hoe je ervoor staat en waar je kunt beginnen.

 

Klik hier om direct naar de vragenlijst te gaan.

 

  1. Bereik je ideale gewicht

Minder gewicht levert nu eenmaal veel tijdwinst als je omhoog rijdt. Let op dat je afslankt én je prestatie vooruit gaat. Ga dus niet op een streng dieet.

  1. Zorg voor een goede crew

Zodat je zelf weinig hoeft mee te nemen. Als je onderweg twee of drie keer een bidon aangereikt krijgt in plaats van alles meesjouwt scheelt dat zomaar 1 tot 2 kilo. Op een Beklimming als Alpe d’Huez heb je het dan over minuten.

  1. Ontspan je schouders

Spanning in je lichaam zorgt voor een moeilijkere doorstroom van je bloed en een blokkade om vrij te ademen. In beide gevallen moet het lichaam meer moeite doen voedingsstoffen en zuurstof op de juiste plaats te krijgen.

  1. Win 20 minitijdritten

Deel je rit op in kleine tijdritten. Focus je op de volgende bocht, paal, post en kies dan een nieuw doel.

  1. Kies de juiste montage

Niets zo vervelend als er tijdens je bergrit achter komen dat je niet het juiste verzet bij je hebt. Train van tevoren met je verzet en vraag om advies aan je specialist.

  1. Eet voordat je klimt

Met name vóór de lastige stukken. Op de steile stukken wil je al je energie steken in het klimmen.

  1. Pak je rust

Heb je het even moeilijk, vertraag je tempo dan iets. Je zult zien dat je zelfs bergop nog behoorlijk kunt herstellen. Gebruik ook de minder steile delen om je rust te pakken.

  1. Rij met een soepele cadans

Kies voor een versnelling die je goed rond kunt trappen. Dat is beter dan omhoog stampen. Het geeft minder belasting op je spieren en je hebt nog ruimte over om even te versnellen en aan te haken bij een voorbijganger.

  1. Focus bij afzien

Als je het echt heel zwaar kies dan voor een vast focuspunt. Bijvoorbeeld het wiel van je voorganger of de strepen op de weg. Niet vergeten af en toe op te kijken of de weg nog rechtdoor gaat. ?

  1. Ken de temperatuur op de top

Op sommige toppen kan het erg koud zijn en zelfs sneeuwen. Zorg dat je niet verrast wordt en je tocht moet bekopen met een verkoudheid of onderkoeling.

  1. Klim zittend

Staan kost veel energie. Staand klimmen doe je alleen als je Contador heet.

  1. Ga af en toe staan

Staan bevordert de bloedsomloop en ontspant de spieren door het ritme van zittend klimmen te breken.

  1. Schakel op als je gaat staat

Schakel eerst op en kom vervolgens uit het zadel. Op die manier verlies je geen snelheid en kun je je soepele tred handhaven.

  1. Zet een blok onder je hometrainer

Bij het gebrek aan fatsoenlijke bergen, een huis op voornoemde locatie en tijd om ieder weekend naar de Ardennen te rijden is je hometrainer ideaal om toch langere (vanaf 8 minuten) klimtrainingen te doen. Zet dan een blok onder je voorwiel om je houding op de fiets te simuleren.

  1. Zet je handen hoger op het stuur

Laag op je stuur betekent minder ruimte om onbelemmerd te ademen.

  1. Houd het stuur ontspannen vast

Hou je ellebogen gebogen. Controleer je lichaam regelmatig op spanningen en probeer al je spieren te ontspannen.

  1. Klim op hartslag

De rush van je tour of je buurman die toch iets sneller rijdt dan je eigenlijk wilt kunnen je race voortijdig doen stranden. Rij je eigen race, ken je hartslagzones en blijf in de veilige marge. Heb je aan het eind nog wat over dan is het nog niet te laat om lekker door die energie heen te rammen.

  1. Zorg voor verkoeling

Klimmen vergt nu eenmaal meer inspanning. Zo’n 75% van die inspanning wordt omgezet in hitte. Zorg dus voor koel water en een shirt met een volledige rits.

  1. Rij niet met een kromme rug

Ook het vooroverbuigen geeft de longen minder ruimte om vrij te ademen.

  1. Trap als je afdaalt

Je hebt je net stuk gereden op de klim en de beste manier om te herstellen is om licht mee te trappen. Je hoeft geen kracht op de pedalen te zetten.

 

Dat is weer een hele lijst. Veel van deze punten, zoals je houding, kun je in je trainingen meenemen. Het zijn allemaal kleine puntjes, maar aan het einde van je rit zal je resultaat zoveel beter zijn. En als je hebt opgelet hoef je voor deze punten niet eens te trainen.

Wat is jouw tip om beter te klimmen?

Wat is jouw favoriete plek om voor de bergen te trainen?

Beantwoorde deze twee vragen in het commentaarveld onder dit artikel en ik stuur je als dank 10 Tips om je doel sneller te bereiken, zodat je gelijk aan de slag kunt.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

le+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

38 Responses to 20 tips om beter te klimmen

  1. Kim 20 juni 2020 at 07:50 #

    Ik klim altijd op hartslag en zet me ook meteen op het juiste verzet voor mezelf van bij het begin. Kijk niet naar anderen maar kies meteen je eigen ritme. Velen die je aan de voet voorbij ziet knallen, haal je voor de top weer bij.

    Kortbij train ik graag in Luxemburg, klein Zwitserland. Kan perfect voor enkelen dagen en is helemaal niet ver.

  2. Nick 15 juni 2020 at 10:05 #

    Voor mij blijft de belangrijkste tip het gewicht, veel mensen (waaronder ikzelf) sukkelen hier heel erg mee. Ik rijd het liefste in de regio tussen Luik en Eupen.

  3. Daan 11 juni 2020 at 11:43 #

    Graag wil ik de tips om sneller te klimmen

  4. Guy 11 juni 2020 at 08:42 #

    Belangrijk om een goed evenwicht cadans/ hartslag te vinden.
    Klimmen onder je overslagpols zorgt er voor dat je niet verzuurt.
    De combinatie van het kennen van het profiel van de beklimming doet de rest.

  5. Paul 11 juni 2020 at 08:38 #

    Ik denk dat tip 1, 2 en 3 trainen, trainen en trainen zijn ;-). Er zijn verschillende websites waar je het benodigde vermogen kunt uitrekenen om met een bepaalde snelheid een bepaalde berg te beklimmen. Je FTP kun je prima verbeteren met een trainingsschema, ook in vlak terrein. Dat betekent dan dat je de meeste enigszins normaal stijgende stukken kunt beklimmen zonder helemaal stuk te gaan, of zelfs een beetje te herstellen, zoals je al aangaf.

    Daarbovenop kun je dan gericht werken aan meer kracht, om ook steilere stukken beter te doorstaan.

    En dat maakt mijn volgende tip ook makkelijker uit te voeren: kijk af en toe eens om je heen en geniet! Van het uitzicht, van hoeveel hoogte je al gewonnen hebt, al is dat op de ene beklimming makkelijker te zien dan op de andere. En realiseer je dat je iets bijzonders en fantastisch aan het doen bent.

    • Robert van der Wulp 11 juni 2020 at 18:39 #

      Wauw, Paul. Bedankt voor deze uitgebreide, inspirerende reactie.

      Alles is absoluut waar.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  6. Vincent 10 juni 2020 at 21:43 #

    Ik zoek bij een onbekende of bekende maar lange klim altijd een tempo waarvan ik (bijna 🙂 zeker weet dat ik het nog minimaal een uur vol kan houden.

    Als het zwaar dreigt te worden zing ik een liedje.

    Ik probeer in een vast ritme even te gaan staan. Bijvoorbeeld 15 seconden na elke 5 minuten.

    Drinken ook volgend vast patroon, (beter vaker kleine slokjes) anders vergeet ik dat te doen.

  7. Ludo 10 juni 2020 at 21:36 #

    De enige hoogtemeters die ik thuis in de buurt kan rijden is de Brabantse Wal (of viaduct). Om beter te klimmen kun je de 3 lussen van de Amstel Gold Race proberen. Voor de voorbereiding op langere klimmen (de eerste editie van The Ride CC) ben ik naar de Vogezen gegaan. Mooi gebied waar je veel klimkilometers kan maken…

Geef een reactie