The Joe Friel interview

Enige tijd geleden ging een lang gekoesterde wens ik vervulling: ik mocht mijn concullega Joe Friel interviewen. Joe coacht al atleten sinds 1980. Hij was mede-verantwoordelijk voor het succes van onder meer Ryan Bolton. Daarnaast schreef hij vele boeken waaronder “The Cyclists training Bible“.

Ik heb hem gevraagd over zijn visie over voeding en training en we ontdekten dat we behoorlijk veel raakvlakken hebben.

Zeker wat betreft de start van de verbetering van je prestatie: “Have a goal!”, zei Joe

Blij dat ik niet de enige coach ben die daar op hamert. 😉

Vandaag dus geen tips van mij maar slechts 2 vragen. De tips krijg je van Joe.

Wat is jouw doel voor dit seizoen?

Maar vooral: wat heb je daar voor nodig?

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je het complete interview met Joe. Dan heb je alle tips om weer een topresultaat neer te zetten.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

PPS: Joe heeft meerdere boeken geschreven, bijvoorbeeld het trainingslogboek. Onmisbaar als je beter wilt presteren of meer inzicht in je prestatie wilt. Er zijn ook nog The Cyclists Training Bible en The mountain biker’s Training Bible.

87 Responses to The Joe Friel interview

  1. Michael 12 februari 2019 at 14:41 #

    Dag Robert,

    Mijn doel dit jaar is de Tour Mont Blanc, 1 dag, 330 km en 8000hm. Ergens midden juli. Hiervoor maak ik tijd vrij om op de rollen (tijdens de week) en buiten (weekend) zo veel mogelijk te trainen.

  2. Miente 9 februari 2019 at 08:38 #

    Hoi Robert,

    Dank je wel voor jouw nuttige tips! Ook naar Joe ben ik zeer benieuwd.
    Eind juni ligt mijn doel. Dan moet ik op mijn best zijn.
    Echter in mijn voorbereiding ga ik medio maart een week naar Lanzarote.
    Zes dagen alleen maar met fietsen bezig zijn! Heerlijk!
    Heb jij nog nuttige tips om deze zes dagen zo efficiënt mogelijk in te delen?

    Met sportieve groet,

    Miente

    • Robert van der Wulp 13 februari 2019 at 16:10 #

      Hai Miente,

      Jij hebt er ook wel je lifestyle van gemaakt.
      Ik zie je ieder jaar groeien. Goed hoor!

      Wel, je kent me inmiddels: dus ik zeg interval training.
      Kijk goed naar wat je wedstrijden de komende maanden van je vragen.
      Als je korte wegwedstrijden rijdt voegt het niet veel toe om op Lanzarote alleen maar lange bergritten te maken.

      Dus wat gaat je doel van je vragen?
      Daar pas je je trainingen op aan.

      Vergeet niet dat als je een week extra hard werkt, je na die week heel goed wat extra rust kunt plannen om daar van te groeien.

      Intens veel fietsplezier, Robert

      • Miente 13 februari 2019 at 17:24 #

        Top Robert, dank je wel!

        Ik zal hier mijn voordeel uit halen!

        Sportieve groet,

        Miente

  3. Marieke 8 februari 2019 at 19:18 #

    Hoi Robert,

    Mijn doelen voor 2019:

    Ronde van Nijmegen 120 km (medio mei)
    Langste dag Challenge 310 km (21 juni)
    Vrije slag door Zutphen. 1000 m? zwemmen in open water (augustus)
    ….more to come

    Daar heb ik eigenlijk de doelen voor nodig die ik op 15-12-18 heb geformuleerd:
    – fietsconditie behouden in de winter
    – balans vinden in totaliteit aan training (fietsen, zwemmen, kracht)
    – betere resultaten op de fiets. Als in makkelijker en sneller kunnen fietsen zonder toename van chronisch pijnklachten
    – Voeding optimaliseren zodat het mijn prestaties ondersteund.

    Dat wordt trainen!

    Groeten Marieke

  4. Tom van de Kerkhof 7 februari 2019 at 18:29 #

    Ik heb 105 km van de Hel van Groesbeek als eerste doel, daarna 6 uur individueel van lakebike 24.
    Verder nog wat doelen op de racefiets

  5. Ad 7 februari 2019 at 18:17 #

    Doel is om 150 km te mountainbiken van Maastricht naar Hilvarenbeek (Vrijthof – Vrijthof)
    Maar wat voor trainingsschema is daarvoor geschikt?
    Bij MTB-en is het lastig om op een bepaald constant wattage of FTP te trainen vanwege de voortdurende intervallen.

    • Robert van der Wulp 8 februari 2019 at 09:43 #

      Hai Ad,

      Bedankt voor je reactie. Leuk doel heb je.

      Het is natuurlijk een open deur om te zeggen: mijn schema’s! 😉

      Je hebt helemaal gelijk in je analyse, maar wist je dat veel mountainbikers hun intervaltraining gewoon op de weg rijden!?
      Omdat je daar je training beter in kunt richten.
      Tijdens het trainen pak je er één facet uit en herhaal je dat zodat je in dat ene facet beter wordt.
      Daarbij wil je de omstandigheden zo constant mogelijk maken zodat je het resultaat van je training zo goed mogelijk kunt sturen.

      Ik zit ook heel graag op de mountainbike en de variatie van offroad rijden is al een training op zich. Je kunt je off road training nog specifieker maken door stukjes parcours elke keer te herhalen. Bijvoorbeeld een lastige klim of een recht maar hobbelig stuk wat je snel en uit het zadel wilt passeren.

      Tijdens het Train & Eet webinar vertel ik meer over intervaltraining, het nut ervan en hoe je dat toepast. Kijk maar eens op de site onder gratis webinar.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  6. Miranda Hogenbirk 7 februari 2019 at 14:51 #

    Mijn doel is, op 30 mei 2019, IJsselmeerronde van Assendelft te rijden in 1 dag, 360 km. Nu nog in revalidatieperiode van gebroken hielbot. Heb alles nodig conditie, spierkracht en soepele enkel.

    • Robert van der Wulp 8 februari 2019 at 09:45 #

      Hai Miranda,

      Bedankt voor je reactie.

      Momenteel begeleid ik een dame die ook een rondje IJsselmeer gaat rijden, maar dan 3 weken later tijdens de langste dag.

      Pittig als je nu nog aan het revalideren bent.

      Heel veel beterschap en natuurlijk intens veel fietsplezier, Robert

  7. Jos van Dijk 7 februari 2019 at 13:04 #

    Als ik alle bovenstaande reacties lees dan weet ik dat mijn doel redelijk bescheiden is. Ik wil geen snelle fietser worden, ik wil geen toptijden neerzetten maar ik wil het plezier in het fietsen wat langer volhouden. Dat de basis hiervoor in conditie en voeding zal zitten is mij duidelijk. Alle grote (toer)klassiekers heb ik in mijn jongere jaren al eens gereden, waarbij ik vaak als laatste mijn medaille mocht ophalen. Maar altijd intens van de vaak lange dagen genoten. Inmiddels de 70 ruim gepasseerd ga ik in juni voor de tweede keer de 100 Cols tocht rijden samen met mijn iets jongere broer. Dit jaar van Montpellier naar Saverne (Vogezen) het andere stuk doen we volgend jaar. Met de tips van Robert probeer ik me goed voor te bereiden alhoewel het niet op werk moet gaan lijken, dat heb ik inmiddels wel genoeg gedaan. .

    • Robert van der Wulp 8 februari 2019 at 09:49 #

      Hai Jos,

      Bedankt voor je reactie.

      Er is niets bescheiden aan het rijden van 100 cols (voor de tweede keer) op je 70ste.
      Daar heb ik diep respect voor en ik kan alleen maar dromen dat ik op die leeftijd ook nog zo actief mag zijn.

      Ik zou die ook graag nog eens rijden als ik mijn gewin zo gek kan krijgen om mee te reizen of zelfs te fietsen.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  8. Edwin 7 februari 2019 at 09:22 #

    Mijn doel is het maximaal voorbereid beklimmen van meerdere Alpen cols in zowel Frankrijk (Izoard, Vars, Angnel) als Italië (Stelvio, Gavia).

  9. jacques 7 februari 2019 at 09:22 #

    Ik hoop van de zomer fitter te zijn, zowel conditie als gewicht. Daarnaast zou ik graag een aantal MTB tochten willen rijden.

  10. Margje 7 februari 2019 at 00:02 #

    Mijn doel voor dit jaar is de Bartje 200 te gaan doen, dit is in juni.
    Ook nog als doel om wat makkelijker (sneller) berg op!

Geef een reactie