De een zegt dit, de ander weer dat

Informatiemoeheid is de plaag van het snel kleiner worden van onze wereld. We krijgen informatie van iedereen over van alles en nog wat. Zo ook met voeding en training. De ene dag moet je vooral komkommer eten, de volgende dag is teveel komkommer “zeer schadelijk voor je gezondheid”.

 

Zo publiceerde het AD gisteren een artikel over de tien grootste tegenstrijdigheden over onze voeding. Heb je het gelezen? Snel weer vergeten! Niet gelezen? Je hebt niets gemist. De media zijn ook meester in het overdrijven en creëren van contrasten.

 

Ondanks dat we steeds meer te weten komen over het menselijk lichaam is het belangrijk om te weten dat we heel veel nog steeds niet weten of begrijpen.

Vermoeide fietsers

Dagelijks worden er onderzoeken gepubliceerd die de huidige kennis ter discussie stelt.

 

Helaas blijft oude kennis vaak hangen met bijbehorende adviezen en al. Het is mijn passie om mijn kennis op peil te houden. Met enige regelmaat pas ik mijn adviezen aan wanneer nieuwe kennis hier aanleiding toe geeft.

 

Daarbij heb ik een systeem ontwikkeld wat fungeert als een filtering. Onderzoeken worden namelijk op verschillende wijzen gedaan. De wijze van onderzoek is gerelateerd aan de conclusies op de uitkomst ervan. Ik heb dit verdeeld in 3 stappen.

 

Stap 1: Opzet onderzoek

Veel onderzoeken die worden gepubliceerd zijn ongeschikt om adviezen op aan te passen. Het gaat dan om studies die:

 

  1. Verricht zijn op dieren ( vaak muizen of ratten)
  2. Een hele kleine onderzoeksgroep bevatten (bijvoorbeeld 10 mensen)
  3. Een hele specifieke onderzoeksgroep bevatten (Koreaanse vrouwen tussen 14 en 18 jaar)

Onderzoekslab

Dit soort onderzoeken kunnen aanwijzingen bevatten maar zijn niet geschikt voor conclusies die je kunt extrapoleren naar grote populaties.

 

Stap 2: Aanleiding onderzoek

 

De aanleiding van een onderzoek moet ook kritisch worden bekeken. Sommige studies worden opgezet om andere studies te ontkrachten. Je kunt hierbij de volgende vragen stellen:

 

  1. Is er sprake van objectief onderzoek?
  2. Hebben de onderzoekers de hypothese wel vanuit verschillende perspectieven benadert?
  3. Zijn alle factoren van invloed voldoende onderzocht?

 

Stap 3: Impact en subsidie

 

Tenslotte is er nog het grote plaatje. Onderzoek kost veel geld. Het wordt dan ook vaak gefinancierd door diegenen die baat hebben bij een bepaalde uitslag. Dat is op zich ook niet erg. Het zou ondoenlijk zijn de integriteit van iedere onderzoeker en/ of financier in twijfel te trekken vanwege geld.

Het is echter wel een factor om rekening mee te houden. Vandaar de volgende vragen rond de context van het onderzoek:

 

  1. Wie heeft het onderzoek gefinancierd?
  2. Wie heeft er belang bij deze uitkomst van het onderzoek?
  3. Wat vinden andere deskundigen?
  4. Wat zijn de belangen van deze deskundigen?

 

Dus…

 

Adviezen zijn er altijd in overvloed. En…. Zoveel coaches, zoveel adviezen. Ik heb mijn eigen zienswijze ontwikkeld in de jaren dat ik actief ben. Ik kan je verzekeren dat mijn adviezen werken. Ze komen ook niet uit de krant, mens health of de margriet. Ieder mens is echter anders. Stel jezelf eens de bovenstaande vragen. Als een advies op jou van toepassing kan zijn probeer het dan uit. Altijd 1 voor 1. Voor een minimale periode van 2 weken maar liever nog een hele maand.fietser eet

 

Op die manier kun je goed volgen wat het resultaat is. Ze werken echter maar op 1 voorwaarde: Dat je ze consequent toepast!

 

Welke adviezen vind jij tegenstrijdig?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld hieronder. Als dank stuur ik je een de 10 meest spraakmakende onderzoeken van de afgelopen 15 jaar. Bovendien zal ik zelf reageren en de tegenstrijdigheid in het juiste perspectief te plaatsen.

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

PS  Deel dit artikel alsjeblieft met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de wielerfanaten in jouw netwerk kunnen profiteren.

 

 

2 Responses to De een zegt dit, de ander weer dat

  1. Jan Hermans 28 juni 2015 at 05:32 #

    wel/geen rode bietensap
    wel/geen eieren
    wel/geen koffie
    wel/geen sojamelk
    wel/geen echte pure chocolade
    zo ken ik er nog wel een paar

    Wielergroet

    Jan

    • Robert van der Wulp 29 juni 2015 at 07:33 #

      Hey Jan,

      Leuk dat je er weer bent. De eieren vind je terug in het rapport dat ik je ga sturen, net als het bietensap.
      Wat betreft de koffie zit het als volgt:
      Cafeïne voert sneller vocht af, niet meer maar sneller. Tegelijkertijd stimuleert het de vetverbranding en is het tevens een pepmiddel. Het is zeker de moeite waard om voor trainingen en fietstochten die langer dan een uur/ anderhalf uur duren twee bakken sterke koffie te drinken. Ik rij dan als een trein (zonder vertraging). Drink echter nooit meer dan 2 bakken koffie per dag en drink voor iedere bak koffie een glas water om je vochtbalans op peil te houden.
      Sojamelk:
      Daar doen verschillende verhalen de ronde over. Mijn advies: drink sojamelk met mate of niet. Er is namelijk een groot verschil tussen de soja in sojamelk en de soja zoals deze in oosterse culturen wordt gebruikt. Die is gefermenteerd en daardoor beter verteerbaar voor ons lichaam. Onze sojamelk is niet gefermenteerd. Ben je op zoek naar vervanging voor melk!? Dan kun je kokosmelk, amandelmelk of havermelk gebruiken. Je kunt deze zelfs gewoon zelf maken. Dan is er nog het gerucht dat soja de mannelijke hormonen onder druk zet doordat soja zelf teveel vrouwelijke hormonen bevat. Hier is echter nooit wetenschappelijk bewijs voor geleverd.
      Pure chocolade:
      In de essentie is het heel eenvoudig: cacao is echt een heel goed voedingsmiddel met een hoge voedingswaarde. Dat betekent dat er veel stoffen inzitten die je lichaam goed kan gebruiken. Er wordt dan vaak tegengeworpen dat je de voordelen niet merkt omdat je dan per dag kilo’s chocola zou moeten eten.

      Ik vind dat kortzichtig.

      Je eet in eerste instantie gewoon om te leven. Gaandeweg is door onderzoek gebleken dat bepaalde stoffen ons in staat stellen om meer uit het leven te halen. Daarom worden we nu 76 ipv 36 jaar oud. Daarom, hoe triest de boodschap ook is, wordt sterft de huidige generatie waarschijnlijk op jongere leeftijd dan hun ouders.

      Uiteindelijk gaat het dus om de kwaliteit van je voeding en leefgewoonten. Pure chocola levert daar een bijdrage aan. Net als al die andere dingen (behalve de sojamelk ;-)). Sla je echter door en ga kilo’s chocola eten, liters koffie drinken en dagelijks tien eieren eten dan is de balans uit je voeding verdwenen en ook het positieve effect ervan op je gezondheid.

      Ik wens je nog vele jaren met gezonde gewoontes en gebalanceerde voeding van hoge kwaliteit!

Geef een reactie