In 3 stappen naar een perfecte klim

Ik ben een daler. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd want beneden komt iedereen. Maar ik kick op snelheid. Ik vind het extreem moeilijk om me in te houden als de weg niet is afgezet en je dus rekening moet houden met tegenliggers. Ik hou van het zwieren door de bochten, de ideale lijn zoeken en stiekem ook van dat ene momentje dat je rechtop bleef ondanks dat er iets meer grind lag dan je had ingeschat.

 

Maar goed, het gaat vooral om het klimmen. En ook dat is een kunst apart. Nu ben ik mijn tijd van 6% vet en 63 kilo voorbij en ik zou ook niet meer terugwillen. Dus hoe kun je nu zonder formaat Froome toch lekker klimmen.

 

Als je deze drie fasen doorloopt zal je een stuk soepeler omhoog komen.

 

  • Training

Trainen, trainen en nog eens trainen

Dat is hier natuurlijk best lastig. Op de tacx kom je al een heel eind. Maar het echte gevoel krijg je toch buiten. Zorg dat je ook je cadans traint. Maak tijd vrij in je schema waarbij je je cadans opschroeft zodat je eenvoudiger met een hoog beweegtempo kunt rijden. Onlangs verscheen een onderzoek waaruit bleek dat een hoge cadans bij minder getrainde wielrenners averechts werkt.

 

Werk dus aan je techniek en niet alleen aan de inspanning. Zet jezelf eens op video en kijk hoe stil je op je fiets zit. Doe dit aan het einde van je training. De compenserende bewegingen die je maakt kosten veel energie die je liever met je benen in voorwaartse snelheid om wilt zetten.

 

Blijf tijdens een klim zoveel mogelijk zitten. Staan kost extra energie. Ga alleen staan om even je houding te veranderen, aan te zetten naar een iemand die je kunt volgen of een kort, steiler stukje te overbruggen. Als je achternaam Contador is dan is dit niet van toepassing.

 

 

 

  • Mentale voorbereiding

Werk ook aan het mentale deel. Ken het traject en weet hoeveel bochten erin zitten en wat de stijgingspercentages zijn. Niets is frustrerender dan hard te hebben getraind om vervolgens door iedereen voorbij te worden gereden en aan het eind te ontdekken dat de laatste 2 km het steilst zijn.

 

Naast het fietsen is visualiseren een techniek die je goed kan helpen. Bekijk een film van het traject en speel deze na in je hoofd. Zie jezelf daarbij die berg oprijden. Deze techniek wordt toegepast door vele topsporters en is in mijn visie het verschil tussen goud of zilver.

 

Ken ook de pijn. Ga maar eens een training diep door een nieuw record te zetten op een klim. Zo leer je herkennen wanneer je lichaam stuk zit en hoe je hier mee omgaat. Beter dat je dat thuis doet waar je zo je bed in kunt rollen dan dat je er halverwege een klim achterkomt.

 

  • Voeding

Zorg voor een voedingsschema dat je trainingen ondersteunt. Dat betekent dat het je in de voorbereidende fase op gewicht moet brengen. Ga niet op dieet maar train gewoon hard en eet gezond. Veel groenten, aardappelen, volkoren pasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. Vul dit aan met kip, vis en yoghurt of kwark. Als je niet afvalt verlaag je het aantal koolhydraten door bijvoorbeeld 1 eetlepel minder rijst (of andere koolhydraten) te eten. Heb je te weinig energie tijdens je trainingen. Dan doe je er een schepje bij. Of laat precies uitrekenen wat je nodig hebt door een expert.

 

Zorg ook dat je eten tijdens het fietsen traint. Je kunt niet zomaar van alles eten als je op de fiets zit. Niet omdat je maag het verdraagt of niet omdat het je ritme teveel verstoord. Kies zoveel mogelijk voor natuurlijke producten. In mijn eBook “Voor de snacktrek” vind je snacks voor op de fiets die je eenvoudig zelf kan maken en mee kan nemen.

 

Belangrijk is dat je tijdens de hele klim blijft eten en drinken. Kleine slokjes en kleine hapjes.

 

Het blijft altijd zwaar en daarom vind ik het ook iets heroïsch hebben. Maar met een goede voorbereiding kan ook jij een topprestatie neerzetten. Zelfs als je nog nooit eerder een berg hebt gereden.

 

Om je te helpen bij je voorbereiding wil ik graag van je weten:

 

Waar zou jij graag meer over willen weten?

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

Heel veel succes, Robert

 

PPS: Op facebook geef ik dagelijks tips over training en voeding. Klik hier om naar mijn facebookpagina te gaan.

 

PPPS: deel dit artikel alsjeblieft met je fietsvrienden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ met de knoppen onder dit artikel. Met z’n allen kunnen we nog meer fietsplezier maken.

 

13 Responses to In 3 stappen naar een perfecte klim

  1. Philip 21 december 2016 at 22:29 #

    Beste Robert,
    Bedankt voor alle tips en adviezen, er zullen er vast nog meer zijn.
    Voor mijn zelf zou ik best een paar kilo’s kwijt willen raken maar met de feest dagen voor de boeg valt dat nog niet mee.
    Ben best wel benieuwd naar een aantal tips daarvoor.
    Ook voor het opbouwen van grote klimmen kan ik best advies gebruiken.
    Groet Philip.

    • Robert van der Wulp 21 december 2016 at 23:22 #

      Hai Philip,

      Bedankt voor je reactie.

      Je hebt iig het juiste artikel te pakken. Als je inschrijft voor het webinar van volgende week donderdag krijg je naast alle tips zelfs een compleet plan.

      Mocht je daar niet voldoende aan hebben, neem dan even contact op dan kijk ik hoe ik je verder kan helpen.

      Heel veel fietsplezier, Robert

  2. Jelle Kuiper 18 augustus 2016 at 21:34 #

    Beste Robert,
    Op 2-9 a.s. fiets ik voor het eerst de Mont Ventoux op voor groot verzet tegen kanker / KWF. Samen met 17 collega’s (en nog ca 800 anderen)
    Ik heb afgelopen vakantie flink getraind in italie en Zwitserland en ik ben mooi op gewicht (62kg) maar ik zou graag nog wat meer willen weten over specifiek eten onderweg. Misschien kun je me helpen?
    Alvast bedankt!
    Gr Jelle Kuiper

    • Robert van der Wulp 19 augustus 2016 at 17:17 #

      Hai Jelle,

      Bedankt voor je reactie.

      Wat een mooi en belangrijk doel. Ik ga je sowieso helpen maar ik zou ook inschrijven voor het webinar. Daar krijg je nog meer informatie.

      Heel veel plezier, Robert

  3. Johan 17 december 2015 at 13:50 #

    Beste Robert,
    Ik ga de aan komende zomer 2016 met nog enkele fietsvrienden de Alpe d’uez fietsen. En de Galbier.
    Als jij goede tips hebt voor mij, wat trainen betreft.
    M. vriendelijke groet,
    Jogan

    • Robert van der Wulp 17 december 2015 at 14:17 #

      Hai Johan,

      Dat zijn mooie tochten.
      Tips in overvloed.

      Ik neem even contact met je op.

      Veel fietsplezier, Robert

  4. sjaakvanmoorsel 14 december 2015 at 20:56 #

    Hoi,

    Zojuist een half uur gesprek gehad met Robert. Laagdrempelig heeft hij mij adviezen gegeven. Adviezen op het gebied van voeding en trainingsopbouw. Heel zinvol. Ik ga aan de slag.

    Robert bedankt.

  5. Rens 10 december 2015 at 08:52 #

    Hallo Robert,

    Thx voor de tips!
    Ben nu in voorbereiding op het voorjaar, ga ronde van vlaanderen ,roubaix en luik Bast luik doen alle de langste afstand.
    Daarna schakelen we over naar alp du zes 6x dus wat tips zijn welkom.

    fietsgroet
    Rens

    • Robert van der Wulp 10 december 2015 at 09:49 #

      Hey Rens,

      Bedankt voor je reactie. Leuk programma heb je. Niet voor de poes.
      Ik zie je regelmatig reageren op facebook dus die tips pik je ook al mee.

      Ik neem deze week contact met je op voor je gratis adviesgesprek.

      Veel fietsplezier, Robert

  6. Andre 9 december 2015 at 17:22 #

    Hoi Robert. ik lees regelmatig je handige tips en trics en inderdaad in drie stappen naar een perfecte klim……we gaan next year naar de Mont Ventoux de kale berg en gaan hem van drie kanten beklimmen DUS ..ik neem je advies ter harte, en trainen met Tegenwind ach pakken we gewoon mee. gr Andre

    • Robert van der Wulp 9 december 2015 at 18:58 #

      Hallo Andre,

      Wauw, 3x Mont ventoux. Doe je dat in 1 dag?

      Tsja, aan die tegenwind doe je niets.

      Ik neem zsm contact met je op voor een afspraak.

      Veel fietsplezier, Robert

    • Rens 10 december 2015 at 09:00 #

      Goed man, veel suc6 met deze mooie tocht.
      En vooral genieten van de ervaringen….

      Gr Rens

Geef een reactie