Waarom je niet kunt scoren met Fast Food

Weken heb ik getwijfeld of ik dit artikel wel moest schrijven. Gisterenavond las ik wederom mijn favoriete wielerblad Fiets en hakte ik de knoop door: Ja, het moet!

De reden van mijn twijfel is omdat ik er niet van hou om met modder te gooien. Laat ik dus voor ik van wal steek duidelijk zijn. Ik ben een fan van het wielerblad Fiets!
Ik vind dat ze goede artikelen publiceren en ik vind het heerlijk om op de bank weg te zakken in alles wat zij uit de wielerwereld bij elkaar schrijven.

Deze maand zit er weer een bijlage bij om van te smullen. Letterlijk en figuurlijk: de trainings- & voedingsgids 2016.

Als je het blad ook leest wil ik je echter 1 ding vragen. Scheur het artikel van pagina 49 eruit en gooi het weg. Het is Fiets onwaardig.

Het artikel heet “scoren met fastfood” en presenteert “het beste van slechte: relatief gezonde snelle happen.”

Hieronder 7 redenen om de info van het artikel zo snel mogelijk te vergeten:

1) Ga nooit naar een fastfood keten
Jamie Oliver voert al enige jaren strijd met MC Donalds (Happy Meals with a sad future). Hij heeft al diverse malen aangetoond dat de verwerking van het voedsel er voor zorgt dat er niets van voedingswaarde overblijft.

2) Er is voeding en vulling
Dit artikel kijkt enkel en alleen naar de calorieën. Ik zie, als trainer & voedingscoach, dat deze zienswijze door veel fietsers wordt overgenomen. Dat is een ernstige denkfout. Natuurlijk spelen calorieën een rol in je voeding. Maar veel belangrijker zijn alle vitaminen en mineralen. Die zorgen voor de productie van energie, het onderhoud van je botten, enzovoort.

3) Veel fastfood producten bevatten transvet
Deze vorm van vet is echt heel slecht voor je lichaam. Het tast oa de celmembranen aan. Daardoor is het lichaam minder goed in staat het lichaam te voeden om de energie te creëren die je op de fiets nodig hebt. In sommige staten van de VS is transvet zelfs verboden.

4) Je betaalt een prijs
Veel ingrediënten uit fastfood zijn slecht voor je lichaam. Ze vervuilen je lichaam. Dat betekent dat je deze op moet ruimen en dat gaat niet vanzelf.
Het kost energie (calorieën), vitaminen en mineralen.

5) Omdat iedereen doet het een slechte reden is
Afhalen en fastfood zijn immens populair. De supermarkt staat er vol mee en na de reclame van de pizzaburger voel je je bijna een kneus omdat jij wel gezond probeert te leven. Maar kijk eens naar de cijfers. Het aantal mensen met overgewicht, diabetes en veel andere gerelateerde klachten in ons land stijgt ieder jaar. Daar wil je toch niet bijhoren!?
6) Niet alle topsporters hebben gelijk
Er zijn zat atleten die blikjes frisdrank, chocoladerepen, winegums en pizza’s eten om te presteren. Dat is echter een korte termijnvisie. Bedenk eens hoeveel beter deze atleten nog kunnen zijn als ze wel “schone” voeding zouden gebruiken!? Hoeveel langer ze dan aan de top blijven!?

7) Fastfood, echt niet!
Het lijkt snel, maar is het dat ook. Denk eens na over de tijd die je naar het restaurant rijd, in de rij staat, moet wachten tot je bestelling komt en dan weer terug… Dan is het echt geen fastfood meer.

Meestal is afhalen het resultaat van een gebrek aan planning of energie. Niet omdat het zoveel lekkerder is. Natuurlijk moet je ook genieten van het leven. Als een hamburger daar voor jou bij hoort neem die dan. Maar mijn gedachtegoed is dat je daar een uitzondering van maakt en je bewust bent van de nadelen. Wekelijks afhalen is geen uitzondering. 😉

Dus kijk naar de reden waarom je afhaalt. Heb je het niet goed georganiseerd? Of heb je geen zin om te koken? Stel jezelf deze vragen en los ze op. Als je uiteindelijk dagelijks gezond eet zul je ook zien dat je smaak verandert en je geen behoefte meer hebt aan producten die niets voor je lichaam doen.

Waarom ga jij afhalen? En wat haal je dan?

Om je te helpen op je leefstijl en prestatie te verbeteren heb ik een nieuw ebook voor je gemaakt: 7 Dagen Fastfood. Vol met lekkere én gezonde recepten die binnen 15 minuten op tafel staan. Het enige wat jij hoeft te doen is hieronder je reactie te geven en ik stuur je gratis mijn ebook.

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

Heel veel succes, 

robert

 

PS: Op facebook geef ik dagelijks tips over training en voeding. Klik hier om naar mijn facebookpagina te gaan.

PPS: deel dit artikel alsjeblieft met je fietsvrienden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ met de knoppen onder dit artikel. Met z’n allen kunnen we nog meer fietsplezier maken.

23 Responses to Waarom je niet kunt scoren met Fast Food

  1. Dennis Meijer 20 februari 2017 at 14:03 #

    Leuk! Helaas betrap ik me erop om toch geregeld wat fastfood te eten.. Graag zou ik hierin veranderen.

  2. Jacob 24 december 2016 at 09:39 #

    Dag Robert,

    Ik ben heel benieuwd naar het e-book.

    groet Jacob

  3. Jo Tureluren 22 december 2016 at 21:46 #

    Dag Robert,
    Ik eet elke dag zo gezond mogelijk en probeer inderdaad weg te blijven van al die vetzakkerij. Al moet bij tijd en stond een frietje wel kunnen.

Geef een reactie