Hoe word je beter op de fiets

Sneller fietsen willen we allemaal. Dat is waarom we week in, week uit zo hard trainen. Dat werpt lang niet altijd vruchten af. Soms loop je tegen dat plafond waar je niet doorheen lijkt te kunnen breken.

 

Met dit stappen plan kun je controleren of je nog op de juiste weg bent om een betere fietser te worden. Gebruik het om jezelf uit te dagen en scherp te houden en resultaat is onvermijdelijk.

 

Stap 1: Wat is je doel?

Als je niet weet waar je wilt eindigen, welke weg moet je dan nemen. Elke training heeft een doel. Ik zou beginnen met een paar mooie en uitdagende koersen te kiezen voor je jaar. Heb je alles al gereden? Kies dan voor een verbetering van je prestatie van de vorige keer.

 

Stap 2: Hoe sta je ervoor?

Wat is je huidige situatie? Als je de afgelopen 4 jaar je fiets nauwelijks hebt aangeraakt is het onrealistisch om te verwachten dat je dit jaar weer als vanouds kan knallen. Doe een conditietest of nog beter: laat je keuren door een goede sportarts.

Als je die informatie hebt kun je een plan maken hoe je je doel gaat bereiken.

 

Stap 3: Exercise

Training maakt een belangrijk deel uit van je plan. Met alleen maar meerijden met de rest kom je er niet. Je wilt een schema hebben dat bij jouw doel past. Zoek mensen om je heen die dit al gepresteerd hebben en serieus trainen. Vraag hen om advies of huur een professional in. Als je met een groep hetzelfde doel wilt bereiken kun je de professional misschien wel om korting vragen ook.

 

Stap 4: Eet

Het klinkt oneerlijk maar je harde werk op de fiets is niets waard zonder een goed voedingsschema. Weet wat je eet, hoeveel je eet en wanneer je eet. Hoe beter je wilt worden, des te nauwer moeten voeding en training op elkaar aansluiten. Omdat er dagelijks zoveel verandert op het gebied van voeding zou ik hier zeker een professional inschakelen. Wees er zeker van dat deze up to date is.

 

Stap 5: Let’s do it again.

Ieder lichaam is anders en zeker als je traint om beter te worden. Je merkt dat je lijf verandert en daarmee ook de behoefte. Je schema van de wintermaanden voldoet niet meer en je schema van de ene koers kun je dus niet gebruiken voor de volgende koers. Stel iedere maand je trainingsschema en je voedingsschema bij. Heb je een doel gehaald, begin dan het hele stappenplan opnieuw.

 

Het lijkt een boel werk maar als je een seizoen met deze aanpak werkt wil je niet anders meer. Ik gebruik deze aanpak voor de prestaties van topsporters. Ze halen altijd hun doelen en verpulveren hun prestaties met hun harde werk. Dit stappen plan helpt topsporters maar dezelfde principes gelden ook voor jou. Ben jij klaar om je prestaties te verpulveren?

 

Welke stap kun jij nog verbeteren?

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

Heel veel succes, Robert

 

PS: deel dit artikel alsjeblieft met je fietsvrienden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+ met de knoppen onder dit artikel. Met z’n allen kunnen we nog meer fietsplezier maken.

PPS: wil je samen met mij dit stappenplan uitvoeren en toepassen op jouw situatie? Kom dan naar de workshop: Train & Eet als een Atleet.

 

12 Responses to Hoe word je beter op de fiets

  1. Wim 29 november 2015 at 10:53 #

    Hallo Robert, Ik ben 55 jaar en fiets ongeveer 10 jaar, heb elk jaar wel een tocht gefietst in het buitenland, meegedaan aan de Marmotte, Maratona, Granfondo Giordana,vorig jaar aan de Alpe D`Huzes met een duofiets, steeds als doel om de tochten uit te fietsen en altijd zonder schema, wel heb ik veel ritten van de afgelopen jaren bijgehouden en als ik terug lees vaak moe zware benen en in het voorjaar altijd griep (heb astma). Ook ben ik nauwelijks vooruit gegaan in mijn prestaties. Klink negatief maar is het niet ik fiets nog steeds met heel veel plezier.
    Aankomend jaar ga ik meedoen aan de GiroDiKika graag zou ik gerichter willen gaan trainen, heb je een schema voor mij en voedingstips zijn ook welkom ben n.l.te zwaar 181cm 88kg.
    Groeten Wim

    • Robert van der Wulp 29 november 2015 at 11:26 #

      Hallo Wim,

      Je bent lekker bezig bent met fietsen. Wat goed dat je de vermoeidheid en je progressie in beeld hebt.

      Uiteraard kan ik je helpen met voedingstips en een schema. Heb je mijn ebook “7 Fouten bij de voorbereiding op je toertocht” al gedownload?

      Daar staan al heel veel tips in. Ik neem spoedig contact met je op om je van verder advies te voorzien.

      Veel fietsplezier, Robert

  2. Marko Vrakking 13 november 2015 at 00:25 #

    Hoi Robert,

    Ik heb onlangs een racefiets gekocht met als doel om af te vallen, aangezien ik beginnend wielrenner moet ik nog veel leren. Qua bochtentechniek, voeding en zo verder.

    Hoe kan ik alles op orde krijgen en zo snel mogelijk mijn doel bereiken?

    Met vriendelijke groet,

    Marko

    • Robert van der Wulp 17 november 2015 at 10:35 #

      Hello Marko,

      Sorry voor de late reactie. Ik had je gemist maar bij deze. Als je begint met de stappen van mijn blog toe te passen dan weet je in ieder geval waar je naar toe gaat en welke kennis je nog mist. Veel van mijn andere blogs vullen die missende stukjes op. Je kunt ook de workshop “Train & Eet als een Atleet” bezoeken. Daar ga je met een compleet plan naar huis waar je de komende weken/maanden mee verder kunt.

      Ik ga sowieso contact met je opnemen om je persoonlijk verder te helpen.

      Heel veel succes en plezier, Robert

  3. cees warmerdam 11 november 2015 at 18:27 #

    Hallo Robert.ik wil 2juni de alpe d,huzes gaan rijden.
    ik heb dit al twee keer gedaan,,2013 -2014. ik heb 8 aug 2014 een nieuwe heup links gehad. dit is niet helemaal goed gegaan. ik ben nu weer aan het fietsen maar het gaat nog niet zo lekker. ik ben 75 jaar 23 11 39.
    werk niet meer alleen veel werk om huis.een groote tuin.
    de spierenop de heup moeten sterker worden, daar heb ik oef voor
    een heel verhaal, graag een goede tip of advies. vr groeten.
    cees warmerdam lisse

    • Robert van der Wulp 11 november 2015 at 19:24 #

      Goeie dag Cees,

      Respect voor alle prestaties die je al hebt neergezet. Ik zag dat je je al had ingeschreven voor de workshop. Leuk dat je komt.

      Voor die tijd hebben we al een afspraak en ga ik je van advies voorzien.

      Veel plezier, Robert

  4. Jeroen 11 november 2015 at 16:29 #

    Best interessant om te lezen.
    Voor mij is het best lastig om schema’s aan te houden. Met mijn werk als vrachtwagen chauffeur weet ik in de ochtend nooit hoe lang mijn dag word. Dus weet dan ook niet of ik in de avond kan trainen. Het werk is niet alleen sturen, maar ook lichamelijk zwaar met laden en lossen. Daardoor vaak na een werkdag geen energie meer om te trainen. En de inname van voeding is elke dag op een ander tijdstip, omdat de pauzemomenten niet elke dag gelijk zijn.

    • Robert van der Wulp 11 november 2015 at 16:53 #

      Hey Jeroen,

      Als ex-politie agent weet ik hoe vervelend een onvoorspelbare dagindeling kan zijn. De kunst is echter om van je negatieve punt een positief punt te maken. Dat doe je door te kijken naar je mogelijkheden.

      Wat weet je wel? je weet bijvoorbeeld dat je iedere dag in je vrachtwagen zit. Wellicht kun je kiezen voor een eenvoudige maaltijd of voedingsshake die je tijdens je werk kunt nuttigen. Dat geeft je iig de mogelijkheid om op ieder tijdstip van de dag te eten.

      Je hebt dus lichamelijk zwaar werk. Kun je dat werk ook in een training omzetten of kun je iets doen om je werk lichter te maken?

      heb je al eens naar je voedingsschema gekeken? uit ervaring weet ik dat veel mensen hun dag als zwaar ervaren en vermoeid zijn voor hun dag eindigt omdat ze verkeerd eten. Je voeding kan je hierin ondersteunen.

      Zo heb ik nog een paar vragen en suggesties voor je. Ik ga je mailen voor een afspraak.

      Veel plezier, Robert

  5. Wim zomer 11 november 2015 at 16:08 #

    Dag Robert,

    Graag wil ik mijn klimvermogen en duur verbeteren, ik woon in de Franse heuvelen dus vlak fietsen is er voor mij niet bij anders dan op de turbotrainer.

    Sportieve groet, Wim.

    • Robert van der Wulp 11 november 2015 at 16:24 #

      Hello Wim,

      Dan heb je het goed geregeld als je in Frankrijk woont.

      Ik ga je helpen en neem deze week contact met je op voor een afspraak.

      Wielergroet, Robert

  6. Ger. Heuts 11 november 2015 at 15:48 #

    Ik wil in 2016 de stelvio gaan fietsen heb jij een trainen programma .

    • Robert van der Wulp 11 november 2015 at 16:17 #

      Hallo Ger,

      Dat is een mooi doel. Doe je de challenge of ga je zelf op eigen gelegenheid?

      ik kan je helpen met een trainingsprogramma.

      Ik neem binnenkort contact met je op.

      Veel plezier, Robert

Geef een reactie