20 tips voor de energieslurpers

Uit mijn onderzoek, wat ik regelmatig onder fietsers hou, komt telkens weer naar voren dat er veel fietsers zijn die met overgewicht blijven worstelen. Of die laatste kilo’s die je thuis wilt laten voor je de berg op gaat.

 

Aan de ene kant verbaasd me dat. Je zou toch verwachten dat met een energieslurpende hobby zoals fietsen je geen gewichtsproblemen hebt. Aan de andere kant ook weer niet. In de praktij zie ik namelijk dat veel fietsers of niet weten hoe en wat ze moeten eten of hun energieslurpende hobby zien als een goed excuus om een energieverslindend voedingspatroon te ontwikkelen.

 

Zelf ben ik ook jarenlang een lekkerbek geweest die hetzelfde excuus gebruikte. Ik begrijp nu echter dat het niet alleen om de energie gaat maar ook om de inhoud zoals vitaminen en mineralen. In mijn webinar Train en Eet als een Atleet vertel ik je hoe je dat oplost. Nooit meer honger en lekker presteren.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Als voorafje vandaag 20 tips voor de grootverbruikers.

 

  1. Haal het niet in huis

Wat je niet in huis hebt verdwijnt ook niet in je mond. En vaak hebben we onze kasten vol liggen met dingen die we eigenlijk niet willen eten, maar ja, het lag er.

 

  1. Zorg dat je voedingspatroon klopt

Voldoende vezels, vitaminen en mineralen en de juiste verhoudingen eiwitten, koolhydraten en vetten ( resp. 25%, 55%, 20%)

 

  1. Maak een weekmenu

Zodat je niet in de verleiding komt om af te halen en iedere dag de juiste dingen kunt eten.

 

  1. Denk na over je lunch

Als ik zeg dat ik vaak salade of iets met groenten eet als lunch krijg ik net zo vaak te horen: dat is ook eentonig, altijd groenten. Kijk even naar je eigen lunch!?

 

  1. Doe eens in de week boodschappen

Supermarkten zijn ingericht om ons te laten kopen wat zij willen, niet wat wij nodig hebben. Hoe vaker je boodschappen doet, hoe groter de kans dat je met producten thuis komt die je niet nodig hebt.

 

  1. Maak een lijstje

Als je thuis bedankt wat je nodig hebt en je maakt een lijstje sta je nog sterker in je schoenen. Je neemt dan geen producten mee waar je “toevallig” trek in had.

 

  1. Doe geen boodschappen met een lege maag

Lekker, ff snel boodschappen doen als je uit je werk komt. Je had maar 2 dingen nodig voor het eten van vanavond maar komt met een tas vol thuis. Herkenbaar?

 

  1. Schep op in de keuken

Met de pan op tafel en dooreten tot alles op is!? Je kunt beter minder klaarmaken en opscheppen in de keuken. 1 bord is echt voldoende.

 

  1. Kies kleine borden

Als je dezelfde hoeveelheid eten op een kleiner bord serveert, heb je eerder een voldaan gevoel. Omdat je hersens registreren dat je bord wel heel vol lag. Omgekeerd werkt het ook.

 

  1. Eet aan tafel zonder afleiding

Eten hoort een moment van rust in je dag te zijn. Met het bord op schoot voor de tv eet je veel meer omdat je niet bewust bent van wat je binnen krijgt.

 

  1. Eet ’s avonds voordat je gaat slapen

Nou ja, ergens tussen 20:00 en 21:00. Een kleine maaltijd die langzaam verteerd. Zorgt voor minder honger.

 

  1. Eet tijdens je training

Veel fietsers vergeten te eten tijdens de training of denken dat ze dat niet nodig hebben. Dus nogmaals, voor de duidelijkheid: Voor je prestatie van zo’n 2 uur heb je die voeding niet nodig. Maar wel voor je leven. Tijdens een wedstrijd van 2 uur kun je dat dus skippen als dat je meer winst oplevert. Tijdens je training moet je gewoon eten.

 

  1. Eet na je training

Als je 3x per week traint eet je na iedere training een maaltijd om de verloren energie en stoffen weer aan te vullen. Extra dus, naast je hoofdmaaltijden.

 

  1. Eet voor je training

Als je meer dan 3x per week en intensief of langdurig traint kun je ook best een maaltijd voor je training nemen. Tot 1 uur van tevoren.

 

  1. Eet langzame koolhydraten

Als je geen 5x per week intensief traint kun je prima uit de voeten met langzame koolhydraten. Dat wil zeggen: volkoren pasta en brood, zilvervliesrijst, peulvruchten.

 

  1. Vergeet de vetten niet

Je hebt echt wel behoorlijk wat vetten op een dag nodig. Gebruik de goede zoals olijf- en kokosolie. Vermijd vetvervangende producten zoals margarine.

 

  1. Eet vooral echte producten

Echte voeding komt uit de natuur. Je plukt het van de boom of trekt het uit de grond. Het zit niet in een verpakking.

 

  1. Vraag het aan de groenteboer of slager

Stel je specialist eens de vraag waar zijn producten vandaan komen. Wat zit er in en hoe wordt het verbouwd of bereid. De specialist vind het leuk dat je dat vraagt en jij leert zelf wat je eet en waar het vandaan komt.

 

  1. Bezuinig nooit teveel

Zorg dat je hooguit 300kcal bezuinigd als je af wilt vallen. Meer leidt altijd tot jojoën en te weinig energie voor een goede training.

 

  1. Luister naar je lijf

Als je honger hebt, vraag je dan af waar het vandaan komt. Heb je het koud, ben je moe of heb je echt honger. Heb je iedere dag op hetzelfde moment honger of een dip dan is er iets verkeerd met je voedingspatroon. Leer dat herkennen.

 

Nou, dat is weer een hele lijst waar je aan kunt werken. Veel van deze tips zijn echter heel eenvoudig toe te passen. En misschien deed je er al een aantal. Als je ze uiteindelijk allemaal stelselmatig toepast dan gaat je resultaat op de fiets ook vooruit. Dat garandeer ik je.

 

Nu ben ik benieuwd: Wat is jouw valkuil voor een goed voedingspatroon?

 

Laat hieronder je reactie achter. Je mag ook reageren op andere reacties natuurlijk.

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

Heel veel plezier, Robert

 

PS: Deel dit artikel alsjeblieft op facebook, linkedin en google+ zodat we met zijn allen kunnen genieten van lekker fietsen.

No comments yet.

Geef een reactie