In 4 stappen naar de perfecte trainingsweek

 

Laatst vroeg ik je hoe ik van 2016 je beste jaar ooit kan maken. Dit artikel komt daaruit voort. Het bleek namelijk dat veel wielerfanaten problemen hebben om tijd en motivatie te vinden om de juiste trainingen te doen. Met name in dit seizoen wil het weer en de weinige verlichte uurtjes roet in het eten gooien. Je komt niet aan je uren en het lijkt alsof er totaal geen vooruitgang in zit.

Het is echter niet zo moeilijk en het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Daarom laat ik je zien dat je in 4 stappen een perfecte trainingsweek kunt creeeren. En dat gewoon weer iedere week opnieuw.

In mijn webinar onthul ik je mijn simpele 5 stappenplan waarmee jij in 3 maanden kunt presteren tijdens een toertocht als Alpe d’Huzes, ongeacht je huidige conditie. Klik hier om je in te schrijven voor woensdagavond 24 februari.

Maar eerst de 4 stappen voor een perfecte trainingsweek.

  1. Begin altijd met een doel.

Dat zeg ik niet voor het eerst, toch!? 😉 deel je doel op in subdoelen. Als je bijvoorbeeld een toerocht hebt die je pas in augustus gaat rijden, maak dan subdoelen. Stel bijvoorbeeld dat je eind februari 60km achter elkaar wilt rijden met een gemiddelde snelheid van xx Km/h. Zo heb je iedere week iets om echt voor te gaan.

  1. Maak een plan.

Bekijk je agenda en kijk kritisch naar welke ruimte je hebt om te gaan trainen. Zet je trainingen in je agenda. Die tijd is heilig en daar kom je net meer aan. Hoe hard je ook werkt of hoe druk je het ook hebt. Bedenk dat je beter presteert als je in topconditie bent. Jij bent het waard om goed voor jezelf te zorgen. Dit plan is het minimale wat je wilt doen. Je doet hier dus geen consessies aan.

  1. Schat bedreigingen in.Stel vast welke bedreigingen je mogelijk tegenkomt die je training in de soep kunnen laten lopen. Denk aan overwerk, onverwacht bezoek of slecht weer. Maak dus een back-up plan. Zorg daarbij voor een uitwijkmogelijkheid qua tijd om je training te verzetten of een alternatieve training in geval van slecht weer.
  2. Geef het door.Laat weten wat je van plan bent. Uit onderzoek is gebleken dat je zelf gemotiveerder aan de slag gaat als je “verantwoording” af moet leggen. Je wilt tenslotte niet iedere week tegen je collega’s zeggen dat je weer niet geweest bent. Maar het werkt ook andersom: je collega’s weten dat ze jou niet hoeven te vragen om op dinsdag over te werken omdat jij dan altijd op de fiets zit

 

Je hoeft niet al je trainingen alleen af te werken en ook niet altijd met de groep op stap. Wissel het af. Train eens in de week alleen en rij eens in de week met het peloton. Je zult zien dat daar meer mensen in rijden die dat ook zo doen. Zo kun je een klein groepje vormen waarmee je nog een training af kan werken.

Atleten stoppen niet! Maar stappen elke keer weer op. Natuurlijk kun je best eens een training missen maar ga je vaker niet dan wel dan he b je een probleem. Dat heeft of te maken met motivatie (doe je wel wat je leuk vindt) of met organisatie ( gebrek aan planning). Het gebeurd ons allemaal, maar wat doe je eraan?

Nee, echt, wat doe jij eraan om toch al je traingingen te volbrengen?

 

Laat je reactie onder dit artikel achter. Geef me jouw beste tips voor een goede motivatie en planning. Als dank stuur ik je mijn eBook Planning en Motivatie.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

Heel veel plezier, Robert

 

PPS: Deel dit artikel alsjeblieft met je wielervrienden. Samen fietsen blijft nu eenmaal leuker.

PPPS: Volg mij op facebook voor nog meer tips. Klik hier voor mijn facebookpagina.

21 Responses to In 4 stappen naar de perfecte trainingsweek

  1. wijnand 20 februari 2016 at 18:22 #

    De laatste tijd fiets ik veel te weinig. Bij mij gaat het voor een groot deel om de juiste mindset. Ondanks wat meer vrije tijd overdag door onregelmatige diensten kan ik me er niet genoeg toe zetten om op de fiets te stappen.
    Je genoemde stappen eens klinken heel logisch en ik ga ze dan ook eens toepassen.
    Doel: 24 april Millman trail 100km +/-200hm
    Plan: ruimte genoeg dus moet geen probleem zijn.
    Bedreigingen: ikzelf….mindset
    Geef het door: zet het iig in de algemene agenda van het gezin en zal het rondbazuinen bij sportvrienden en collega’s

    Bedankt voor de tips,
    Wijnand

    • Robert van der Wulp 23 februari 2016 at 22:08 #

      Hai Wijnand,

      Bedankt voor je reactie en graag gedaan.
      Mindset is inderdaad belangrijk. Vergeet niet dat onregelmatige diensten killing zijn voor je bioritmen. Bijvoorbeeld je slaap- waakritme.
      Probeer de regelmaat te vinden in je onregelmatigheid. Toen ik nog bij de politie werkte en nachtdiensten draaide at ik alleen overdag. ’s nachts nam ik hooguit 2 tussendoortjes. Bovendien draaide we een 6 weekse cyclus van diensten. Ik paste mijn trainingen aan deze cyclus aan.

      Die millman trail zag er erg leuk uit. Ik ga eens kijken of ik dan een gaatje in mijn agenda heb.

      Ik ga je het eBook sturen.

      Veel fietsplezier, Robert

Geef een reactie