Let op je etiket

Je bent wat je eet is een veel gehoorde uitspraak. En daar zit een kern van waarheid in. Als je altijd rotzooi eet zul je waarschijnlijk niet heel gezond zijn. En als je altijd gevarieerd en gezond heet is de kans groot dat jij je top voelt.

 

Maar hoe selecteer je nu eigenlijk je voeding?

 

Tijdens mijn webinar Train en Eet als een Atleet vertel ik je hoe je voedingspatroon eruit zou moeten zien. Je voeding in balans en afgestemd op je training. Zodat je met een gezond lijf ( en een gezond gewicht) lekker op de fiets zit.

 

Klik hier om je aan te melden voor het webinar van woensdagavond 24 februari.

 

Maar vandaag wilde ik je meer vertellen over het etiket. Je kunt er namelijk van alles op vinden, als je maar weet waar en hoe je het moet lezen.

 

Allereerst wat achtergrond informatie. In Nederland hebben we een etiketteringwet. Die stelt dat alle ingrediënten die in een product zitten op het etiket vermeld moeten worden en alle ingrediënten die op het etiket staan in het product moeten zitten.

 

Hoewel dat vanzelfsprekend lijkt is dat lang niet altijd het geval. De Nederlandse overheid controleert daar nauwelijks op en het is vooral te danken aan de criticasters dat fabrikanten hun producten verbeteren. Zo houd de consumentenbond momenteel weer zo’n actie die fabrikanten behoorlijk in beweging zet.

 

Daarnaast zijn er een aantal trends te onderscheiden. In eerste instantie zette veel fabrikanten hun ingrediënten als E-nummer op de verpakking. Inmiddels weten veel consumenten de meeste schadelijke E-nummers wel te herkennen. Vandaar dat fabrikanten toen zijn overgestapt op de scheikundige namen. Lange ingewikkelde namen die het weer extra moeilijk maakten voor de consument om ingrediënten te herkennen.

 

De laatste trend is echter de Clean Label Policy. Hierbij noemen de fabrikanten de deelproducten voordat ze verwerkt worden in het product. Laat me je een voorbeeld geven. Een pizza met kaas mag in Nederland zo genoemd worden als er 2% echte kaas op zit. De overige kaas is nep. De keuringsdienst van waarden heeft hier twee leuke afleveringen over gemaakt waarbij zij in gesprek gingen met fabrikanten om de nepkaas een officiële naam te geven. De fabrikanten hebben dit geweigerd en zijn zelfs nog een stap verder gegaan door de nepkaas niet meer te noemen maar in plaats daarvan alleen nog de ingrediënten te noemen waarvan de nepkaas is gemaakt. Aangezien deze nu tussen de overige ingrediënten staan is dus absoluut niet meer te achterhalen waar deze van is gemaakt.

 

Om je toch een idee te geven heb je hier een handleiding:

 

  1. Negeer de verpakking

Die is gemaakt om jou het product te laten kopen. Door slimme en goede marketeers.

  1. Negeer de grote kreten

Met extra omega 3, goed voor je hart, etc. De meeste van deze claims zijn ongegrond en raken kant nog wal. Omdat onze overheid hier niets aan doet is de consumentenbond een actie gestart om deze fabrikanten aan de schandpaal te nagelen en met succes. Een aantal verpakking worden gewijzigd.

 

  1. Kijk naar de voedingswaardetabel

Dat is die tabel met de energie, eiwitten, vetten en koolhydraten. Zo kun je zien of er in een product veel suikers en verzadigde vetten zitten of niet. Heel veel meer zegt het niet.

 

  1. Zoek de ingrediëntenlijst

Niet voor niets zijn dit de kleine lettertjes. Vaak ook verborgen in een vouw van het etiket. Deze lijst noemt de ingrediënten op volgorde van hoeveelheid met het grootste ingrediënt eerst.

 

  1. Dit zijn verborgen suikers

Alles wat op ose eindigt zijn verborgen suikers. Glucose, fructose, lactose, maar natuurlijk ook glucose-fructosestroop. Als deze als eerste of tweede genoemd worden kun je het product beter laten staan. Tenzij het je gelletje is voor tijdens je tocht.

 

Er zijn nog veel meer toevoegingen die je kunt vinden op de ingrediëntenlijst, die je liever niet wilt consumeren. Daar kan ik zo nog 5 artikelen over schrijven. Begin hier maar eens mee. Wil je meer weten? Volg dan zeker mijn webinar.

 

Pak nu eens twee producten die je veel gebruikt uit de kast en laat me eens weten wat je ziet?

 

Wil je dat product nog steeds blijven gebruiken?

 

Of stel me een vraag over jouw producten?

 

Laat hieronder je reactie achter. Je mag ook reageren op andere reacties natuurlijk. Je krijgt een reactie van mij en ik geef je ook een alternatief voor je product.

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

Heel veel plezier, Robert

PS: Deel dit artikel alsjeblieft op facebook, linkedin en google+ zodat we met zijn allen kunnen genieten van lekker fietsen.

No comments yet.

Geef een reactie