10 tips voor de hitte

De warme dagen zijn nog niet voorbij. Ik stapte gisteren op de fiets en was bang dat ik beter een ondershirt aan had kunnen trekken. Maar al snel voelde het weer aan als 27 graden. Meestal fiets ik ’s avonds omdat de temperatuur dan beter is en de kans op verbranding wat kleiner. Ik heb er een hekel aan om me in te smeren en daarna te gaan zweten.

 

Als je nog een goede tip hebt voor zonnebrand die niet uitloopt, kleeft, plakt of andere vervelende bijwerkingen heeft, graag!?

 

Evengoed, vandaag 10 tips om tijdens de hitte verantwoord te trainen.

 

  1. Zorg voor een goede conditie

Getrainde fietsers zweten meer en dat is belangrijk om koel te blijven. Dus zorg dat je conditie goed is.

Snot voor je ogen

  1. Bescherm je tegen de zon

Het zweet en zout op je huid werkt als een vergrootglas. En als je langere trainingen of tochten rijd kun je bijna niet anders dan ook tussen 12:00 en 15:00 in de zon zijn. Draag dus beschermende kleding en smeer jezelf goed in. Iemand nog een goede tip voor zonnebrand? Laat hem achter in het reactieveld onder deze blog en ik stuur je een gratis VIP-ticket voor de “Train & Eet als en Atleet” workshop van 26 september.

 

  1. Laat je zweet lopen

Zorg dat je kleding niet alleen beschermd tegen de zon maar laat het je tevens helpen je zweet te verdampen. Kleding die licht, ademend en van los geweven materiaal is helpt daarbij. Tegenwoordig hebben de meeste merken vochtdoorlatende weefsels op de markt.

 

  1. Vul mineralen en koolhydraten aan

Help je lichaam door tijdens je inspanning te kiezen voor een isotone dorstlesser mét mineralen en eventueel koolhydraten. De mineralen zijn van essentieel belang voor de vochtbalans.

flesjes water

  1. Zorg voor extra vocht

Niet alleen tijdens de inspanning maar let gedurende de dag al op je vochtinname. Ook belangrijk als je niet traint maar extra als je wel gaat trainen. Drink na je training een groot glas water en in de uren daarna nog een glas waar je regelmatig aan nipt.

 

  1. Gebruik geen zouttabletten

Vroeger werd dit nog wel eens aanbevolen maar de tabletten zijn te extreem en leggen juist een claim op je vochthuishouding. Een drank met de juiste mineralen is voldoende.

 

  1. Acclimatiseer

Je hebt minimaal twee weken nodig om te wennen aan andere omstandigheden. Hou er dus rekening mee dat je niet de eerste training in een hittegolf of ander land tot aan het gaatje gaat.

 

  1. Ken je lichaam

Ik vind het heerlijk om af te zien, ook tijdens de hitte. Het doet zeker geen goed aan mijn prestatie maar waar anderen vallen ga ik nog wel even door. Zo heb ik uiteindelijk mijn 5de plek op het NK halve marathon bemachtigd. 35C en een parcours op asfalt, zonder schaduw of wind. De meeste concurrenten waren na 10 km al afgehaakt. Het was echter zeker niet mijn beste tijd. Doe dus rustig aan als je weet dat dat nodig is.

 

  1. Koel

Met zulke hitte is het belangrijk om koel te blijven. Neem desnoods een extra bidon water mee om over je lijf te gooien. Zoek de schaduw op voor een pauze en neem achteraf een koele of koude douche.

emmer water

  1. Ken je conditie

Wist je dat mensen die in het verleden problemen met de hitte hebben gehad een extra risico lopen als ze weer in de zon gaan sporten. Evenals ouderen, kinderen en mensen met een slechte conditie.

 

Hitte is een gevaarlijke tegenstander. Als je de bovenstaande tips goed gebruikt is er niet zoveel aan de hand. Tenslotte kun je in het warme weer ook heerlijk genieten. En daar doen we het tenslotte voor: beetje afzien en lekker genieten.

 

Wat vind jij het zwaarste aan warm weer? En heb jij nog andere tips?

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

PS  Deel dit artikel alsjeblieft met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de wielerfanaten in jouw netwerk kunnen profiteren.

 

6 Responses to 10 tips voor de hitte

  1. Antoinette 22 augustus 2015 at 15:57 #

    Riemann P20 is een goed zonnebrandlotion. Is transparant, plakt verder niet.
    Verder pak ik Powerbar 5 Electrolytes Tabs Dit zijn handige oplosbare tabletten voor optimale ondersteuning van je vochtbalans. Ken je lichaam en grenzen. Luister vooral naar je lichaam.

    • Robert van der Wulp 24 augustus 2015 at 09:08 #

      Hoi Antoinette,

      Bedankt voor je tip van de zonnebrand. Als het weer nog meewerkt ga ik die deze week nog testen.

      Tabs zijn inderdaad ook eenvoudig mee te nemen. En water kun je op veel plekken krijgen.

      Een VIP-ticket komt jouw kant op!

      Veel plezier vandaag, Robert

  2. Kasper Vos 21 augustus 2015 at 16:46 #

    Bij grote hitte voldoende drinken. Vooraf een bidon en verder elk uur een bidon van 0,7 liter. Wanneer ik daar rekening mee hou heb ik volstrekt geen problemen. Wanneer mijn 2 bidons leeg zijn vul ik deze bij een tankstation + een extra koel flesje.

    • Robert van der Wulp 22 augustus 2015 at 09:58 #

      Hallo Kasper,

      Ik zie dat we dezelfde drinkroutine hebben. Ik gebruik zelf de H3Opro van Herbalife voor de langere ritten. Het voordeel van deze dorstlesser vind ik dat de porties voorverpakt zijn. Ze nemen vrijwel geen ruimte in om mee te nemen en dus is bijvullen onderweg heel eenvoudig. Als het echt warm is gaat het vaak wel sneller dan 1 bidon per uur. Met water hou ik dan veel vocht vast in mijn spijsverteringskanaal. Ik merk echt het verschil met isotoon. Niet te vergeten de energie die ik ermee aanvul.

      Veel plezier, Robert

  3. Ger. Heuts 21 augustus 2015 at 16:39 #

    Als je een goede conditie hebt, kun je rustig met warm weer fietsen. Mijn ervaring is dat je ook geen pet of doek onder je helm moet dragen het zweet moet weg kunnen via het hoofd. Ik fiets gemiddeld 350 km per week.

    • Robert van der Wulp 22 augustus 2015 at 10:09 #

      Hello Ger,

      Dat is zeker waar. Hoewel je nog flink in de problemen kunt komen als je bijvoorbeeld onvoldoende drinkt of verkeerd bent gekleed.

      Ik neem aan dat je nog haar op je hoofd hebt!? 😉 De kale rijders denken daar waarschijnlijk heel anders over. Heb je wel eens een vocht regulerende stof geprobeerd? Ik heb namelijk ook het liefste niets op mijn hoofd maar met deze dagen loopt het zweet en dus de zonnebrand van mijn voorhoofd en de gel uit mijn haar in mijn ogen. Dat vind ik altijd irritant. Ik smeer mijn voorhoofd dus nooit in en gebruik geen gel als ik ga fietsen.

      Ik hou me nog steeds aanbevolen voor een goede zonnebrandtip!?

      Je maakt aardig wat kilometers. Besteed je ook aandacht aan specifieke training of rij je voor je plezier bepaalde routes?

      Veel plezier dit weekend, Robert

Geef een reactie