9 tips om toch te gaan

De zomer is voorbij. Het is weer vroeg donker, kouder, regent vaker en waait harder. De eerste 3 vind ik persoonlijk nooit zo erg maar die laatste heb ik zooooo’n hekel aan. Het zijn allemaal redenen om niet op de fiets te stappen of op zijn minst minder zin te hebben.

 

Hoe zorg je nu dat je toch gemotiveerd blijft?

 

Wel, hier heb je mijn favoriete tips om te blijven trainen.

 

  • Zorg voor een doel

In het voorjaar en de zomer is dat makkelijk. Je kunt overal tochten rijden en iedereen doet graag met je mee. Zorg ook in het najaar en de winter voor een (goed) doel. Zoek een tocht uit om te rijden of stap over op de mountainbike en duik lekker de blubber in.

 

  • Maak een plan

Een doel betekent vaak niets als je geen plan hebt om er te komen. En nog minder als je dat pplan niet ergens hebt vastgelegd. Schrijf je doel dus op, maak een plan of laat een plan maken en geef dit een prominente plek in huis waar je er regelmatig aan wordt herinnerd.

 

  • Creëer een gewoonte

Vanwege mijn werk wisselt mijn schema van dag tot dag. Ik hou daarom mijn trainingen al kort maar regelmatig schiet er alsnog een training bij in. Maar eigenlijk moet ik zeggen: Omdat ik mijn werkplanning en privéplanning door elkaar laat lopen geef ik vaak voorrang aan mijn werk. Dat is zonde want ik doe mijzelf ermee te kort.

Kies dus een vaste dag en een vast tijdstip. Leg ’s ochtends je fietskleding al klaar en draai op weg naar huis dezelfde muziek om in de stemming te komen. Zo bereid je jezelf voor op iets leuks en wordt het een gewoonte.

 

  • Zorg dat je materiaal in orde is

Breng regelmatig je fiets weg voor een onderhoudsbeurt. Zorg dat je de juiste kleding in huis hebt om bij iedere weersomstandigheid te gaan fietsen. Met andere woorden: elimineer alle flutsmoesjes.

 

  • Geef jezelf een beloning

Maak in je plan vaste punten voor een beloning. Bijvoorbeeld een bad na je training, eens in de week of maand een massage. Zorg altijd dat deze beloning een gezonde beloning is. Het is onzin om een zak drop of een pak koek leeg te eten. Als je hier behoefte aan hebt dan doe je iets verkeerd met je voeding.

 

  • Wordt sociaal actief

Hoewel social media de valkuil hebben dat je de hele dag naar filmpjes van schattige katten, mensen die zich een ongeluk vallen en andere onzinnigheid zit te kijken kun je ook je prestaties en doelen delen met anderen. Zij kunnen je motiveren als je er even doorheen zit en je trots laten voelen als je een doel hebt volbracht.

 

  • Train altijd

Je kunt altijd trainen. Het valt niet mee als je een been hebt gebroken maar dan kun je altijd nog je andere been en je bovenlichaam trainen. Nee, ik maak geen grap en ik ben niet gek (Althans, nooit officieel bewezen) ;-). Beweging bevordert je gezondheid. 6 weken nietsdoen niet. Bovendien bevordert een lichaam in goede conditie ook het herstel van je gebroken been of andere blessure.

 

  • Luister naar je lichaam

Evenzo belangrijk als de vorige tip. Als je niet lekker bent, stap dan gerust op die fiets maar laat die loodzware intervaltraining achterwege. Ga lekker een rondje uitwaaien en hou het desnoods na een half uur alweer voor gezien.

 

  • Just do it

Nooit een fan van Nike geweest maar wel van hun filosofie. Just do it. Stap gewoon iedere keer op en doe wat je hebt voorgenomen. Het maakt je mentaal sterker als je een schema afwerkt en je doel behaalt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die doelen stellen en deze nastreven succesvoller zijn.

 

Misschien is de belangrijkst wel om je spullen op orde te hebben. Niks zo frustrerend dan een lekke band, een gebroken spaak of er na tien minuten achterkomen dat het pijpenstelen regent en je geen regenjas bij je hebt. Ik vind zelf het schema en de “Just do it” tip erg goed werken. Hoewel ik ook intens kan genieten van het onderuitzakken op de bank als ik mijn training heb afgewerkt. Dat is mijn ultieme beloning. Gewoon even hangen.

 

Wat is jouw valkuil? En hoe bestrijd je die?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld hieronder.

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

PS  Deel dit artikel alsjeblieft met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de wielerfanaten in jouw netwerk kunnen profiteren.

 

20 Responses to 9 tips om toch te gaan

  1. Niels Schepers 20 oktober 2015 at 14:14 #

    Wat een herkenbare valkuilen/smoesjes. Ik pak vaak een omweg met de fiets (zomer racefiets, winter MTB) naar mijn werk. Dat is een vast deel van mijn training naast mijn andere activiteiten. Het is heerlijk om de vier seizoenen mee te krijgen! In de zomer hoor je ’s ochtends al vroeg de vogeltjes fluiten en na werktijd is het heerlijk weer om lekker te rijden. In de herfst zie je het einde van de zomer en het begin van de winter. Met de frisse herfstlucht, regen en wind (ik houd er wel van ;D) is het heerlijk om op de pedalen te moeten stampen om bij thuiskomst lekker aan te schuiven aan een dampende stamppot. De winter kan echt koud en guur zijn en soms is de rit dan echt niet leuk. Tijdens deze barre tochten spiegel ik mijzelf voor dat ik in de winter heb doorgetraind en dat ik in de lente niet hoef op te bouwen. De lente is gewoon super! Overal waar je kijkt ontstaat nieuw leven en het weer wordt met de dag mooier! Tevens gaat het wedstrijdseizoen dan weer snel beginnen! 😀 Bedenk altijd; Je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan van dingen die je niet hebt gedaan! Groetjes, Niels

    Ps. Een VIP ticket voor 31 oktober hoef ik niet. Ik heb dan een Duatlon op de agenda staan.

    • Robert van der Wulp 21 oktober 2015 at 13:39 #

      Hai Niels,

      Wat een schitterend pleidooi. Ik had het zelf niet mooier kunnen zeggen. En wat een superresultaat! Gefeliciteerd! Veel mensen realiseren zich niet hoe zwaar het is om 25 kilo af te vallen. Dan zeg ik altijd: draag maar eens een rugzak met 25 kilo. Dan weet je hoe vermoeiend het is.

      Zo te horen heb je het goed aangepakt. De combinatie van voeding, sport en geduld werkt het beste. Je kut niet in 3 maanden kwijtraken wat je er in een jaar (of langer) hebt aan gegeten.

      En nog mijn complimenten voor je coach. Het patroon van te weinig eten met teveel (snelle) koolhydraten zie ik ook heel vaak terug.

      Je mag met je ticket ook nog iemand anders blij maken.

      Veel succes en plezier bij je duatlon, Robert

  2. Niels Schepers 20 oktober 2015 at 14:14 #

    Wat een herkenbare valkuilen/smoesjes. Ik pak vaak een omweg met de fiets (zomer racefiets, winter MTB) naar mijn werk. Dat is een vast deel van mijn training naast mijn andere activiteiten. Het is heerlijk om de vier seizoenen mee te krijgen! In de zomer hoor je ’s ochtends al vroeg de vogeltjes fluiten en na werktijd is het heerlijk weer om lekker te rijden. In de herfst zie je het einde van de zomer en het begin van de winter. Met de frisse herfstlucht, regen en wind (ik houd er wel van ;D) is het heerlijk om op de pedalen te moeten stampen om bij thuiskomst lekker aan te schuiven aan een dampende stamppot. De winter kan echt koud en guur zijn en soms is de rit dan echt niet leuk. Tijdens deze barre tochten spiegel ik mijzelf voor dat ik in de winter heb doorgetraind en dat ik in de lente niet hoef op te bouwen. De lente is gewoon super! Overal waar je kijkt ontstaat nieuw leven en het weer wordt met de dag mooier! Tevens gaat het wedstrijdseizoen dan weer snel beginnen! 😀 Bedenk altijd; Je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan dan van dingen die je niet hebt gedaan! Groetjes, Niels

    Ps. Een VIP ticket voor 31 oktober hoef ik niet. Ik heb dan een Duatlon op de agenda staan.

    • Robert van der Wulp 21 oktober 2015 at 13:39 #

      Hai Niels,

      Wat een schitterend pleidooi. Ik had het zelf niet mooier kunnen zeggen. En wat een superresultaat! Gefeliciteerd! Veel mensen realiseren zich niet hoe zwaar het is om 25 kilo af te vallen. Dan zeg ik altijd: draag maar eens een rugzak met 25 kilo. Dan weet je hoe vermoeiend het is.

      Zo te horen heb je het goed aangepakt. De combinatie van voeding, sport en geduld werkt het beste. Je kut niet in 3 maanden kwijtraken wat je er in een jaar (of langer) hebt aan gegeten.

      En nog mijn complimenten voor je coach. Het patroon van te weinig eten met teveel (snelle) koolhydraten zie ik ook heel vaak terug.

      Je mag met je ticket ook nog iemand anders blij maken.

      Veel succes en plezier bij je duatlon, Robert

  3. Jos v. Ginneken 18 oktober 2015 at 08:23 #

    Mijn doel voor de tijd dat de dagen gaan korten en het weer slechter wordt.
    Als het weer het toelaat, overdag nog een ritje maken op de racefiets van ongeveer
    40 a 50 km.
    Verder gaan wij het bos in ter voorbereiding op onze MTB tocht in december.
    Route verkennen, eventuele ontstane knelpunten oplossen/verleggen.
    Hartje winter neem ik rust en een korte vakantie.
    Om daarna, indien mogelijk nog wat uit te rijden in het bos en de training weer op te pakken voor het wegseizoen.

    J. v. g.

    • Robert van der Wulp 18 oktober 2015 at 20:36 #

      Hallo Jos,

      Heerlijk om over te stappen op de MTB. Lekker door de blubber en continue scherp zijn op waar je rijdt.

      Goed dat je ook rust neemt. Dat is belangrijk. Ten eerste om je lichaam te laten herstellen. Ten tweede om ook weer wat extra honger te krijgen voor de periode erna.

      Je ziet vaak dat atleten direct op vakantie gaan na hun topprestatie. Dat is niet goed. Beter is om een week te wachten en die week te gebruiken om uit te fietsen. Net zoals je een prestatie opbouwt moet je die ook weer afbouwen.

      Dat helpt het lichaam sneller herstellen.

      Ik ga je een ticket sturen Jos. Dan kun je 2x vooraan zitten. 😉

      Heel veel plezier, Robert

  4. Jos v. Ginneken 18 oktober 2015 at 08:23 #

    Mijn doel voor de tijd dat de dagen gaan korten en het weer slechter wordt.
    Als het weer het toelaat, overdag nog een ritje maken op de racefiets van ongeveer
    40 a 50 km.
    Verder gaan wij het bos in ter voorbereiding op onze MTB tocht in december.
    Route verkennen, eventuele ontstane knelpunten oplossen/verleggen.
    Hartje winter neem ik rust en een korte vakantie.
    Om daarna, indien mogelijk nog wat uit te rijden in het bos en de training weer op te pakken voor het wegseizoen.

    J. v. g.

    • Robert van der Wulp 18 oktober 2015 at 20:36 #

      Hallo Jos,

      Heerlijk om over te stappen op de MTB. Lekker door de blubber en continue scherp zijn op waar je rijdt.

      Goed dat je ook rust neemt. Dat is belangrijk. Ten eerste om je lichaam te laten herstellen. Ten tweede om ook weer wat extra honger te krijgen voor de periode erna.

      Je ziet vaak dat atleten direct op vakantie gaan na hun topprestatie. Dat is niet goed. Beter is om een week te wachten en die week te gebruiken om uit te fietsen. Net zoals je een prestatie opbouwt moet je die ook weer afbouwen.

      Dat helpt het lichaam sneller herstellen.

      Ik ga je een ticket sturen Jos. Dan kun je 2x vooraan zitten. 😉

      Heel veel plezier, Robert

  5. Yvonne 15 oktober 2015 at 18:56 #

    De vooruitzichten van het weer (ik heb echt een hekel aan regen!) zijn voor mij vaak bepalend, maar eerder nog hoe mijn dag begint. Als ik te veel andere dingen te doen heb en het fietsen laat afhangen van hoe die dingen verlopen, komt het er vaak niet meer van. Als ik me ’s morgens (op m’n vrije dag) voorneem om te gaan fietsen en me daar ook al voor kleed dan kan ik mezelf vaak wel een schop onder de kont geven om toch te gaan ook al ziet het weer er niet zo goed uit (Ik heb tenslotte mijn fietskleding al aan). Heel vaak blijft het droog, en als je onderweg nat wordt, valt het eigenlijk ook nog wel mee. Thuisgekomen voel ik me vaak een stuk beter en een lekkere warme douche is dan de beloning.

    • Robert van der Wulp 16 oktober 2015 at 09:36 #

      Hai Yvonne,

      Dat is een tijd geleden! Leuk je weer eens te horen. Ik vind een warme douche ook een heerlijke beloning. Soms is dat voor mij alleen al de motivatie om te gaan. Goeie kleding is inderdaad cruciaal. Ook voor het weer waar je niet op bedacht bent.
      Ik ging een keer trainen in februari en het was fris. Een van ons droeg altijd een korte broek. Nu hou ikzelf ook van een korte broek, zelfs als het koud is, maar je weet nooit wat je tegenkomt. In dit geval was het bijna 5 centimeter sneeuw dat ons overviel toen we nog ruim een uur van huis waren. Ik ben met de arme man mee gefietst tot huis om te zorgen dat hij niet ergens onderkoeld (zo ernstig was de situatie echt) langs de weg kwam te liggen.

      Tegenwoordig heb je zulke mooie kleding die je eenvoudig in je zak kunt stoppen. Zorg altijd voor de juiste kleding. Zoals je ziet kan het letterlijk van levensbelang zijn.

      Ik ga je een VIP-ticket sturen. Leuk als je meer mensen van TC Zevenhuizen meeneemt. Er zitten weer nieuwe (en veel meer) tips in deze workshop.

      Bedankt en veel plezier, Robert

  6. Yvonne 15 oktober 2015 at 18:56 #

    De vooruitzichten van het weer (ik heb echt een hekel aan regen!) zijn voor mij vaak bepalend, maar eerder nog hoe mijn dag begint. Als ik te veel andere dingen te doen heb en het fietsen laat afhangen van hoe die dingen verlopen, komt het er vaak niet meer van. Als ik me ’s morgens (op m’n vrije dag) voorneem om te gaan fietsen en me daar ook al voor kleed dan kan ik mezelf vaak wel een schop onder de kont geven om toch te gaan ook al ziet het weer er niet zo goed uit (Ik heb tenslotte mijn fietskleding al aan). Heel vaak blijft het droog, en als je onderweg nat wordt, valt het eigenlijk ook nog wel mee. Thuisgekomen voel ik me vaak een stuk beter en een lekkere warme douche is dan de beloning.

    • Robert van der Wulp 16 oktober 2015 at 09:36 #

      Hai Yvonne,

      Dat is een tijd geleden! Leuk je weer eens te horen. Ik vind een warme douche ook een heerlijke beloning. Soms is dat voor mij alleen al de motivatie om te gaan. Goeie kleding is inderdaad cruciaal. Ook voor het weer waar je niet op bedacht bent.
      Ik ging een keer trainen in februari en het was fris. Een van ons droeg altijd een korte broek. Nu hou ikzelf ook van een korte broek, zelfs als het koud is, maar je weet nooit wat je tegenkomt. In dit geval was het bijna 5 centimeter sneeuw dat ons overviel toen we nog ruim een uur van huis waren. Ik ben met de arme man mee gefietst tot huis om te zorgen dat hij niet ergens onderkoeld (zo ernstig was de situatie echt) langs de weg kwam te liggen.

      Tegenwoordig heb je zulke mooie kleding die je eenvoudig in je zak kunt stoppen. Zorg altijd voor de juiste kleding. Zoals je ziet kan het letterlijk van levensbelang zijn.

      Ik ga je een VIP-ticket sturen. Leuk als je meer mensen van TC Zevenhuizen meeneemt. Er zitten weer nieuwe (en veel meer) tips in deze workshop.

      Bedankt en veel plezier, Robert

  7. Peter 14 oktober 2015 at 17:46 #

    Mijn valkuilen:
    Ik laat me te vaak intimideren door weeronline.nl. 30% kans op regen is 70% kans op droogweer. Dan verkort ik de route, of stel het vertrek uit. Achteraf onnodig. Mijn remedie: Vanuit mijn ervaring woon-werk-fietsen weet ik dat het eigenlijk niet regent in Nederland, in ieder geval niet vaak erg lang.
    In de duisternis is prima te rijden, met goede verlichting. Ik vergeet nog wel eens de accu van mijn lamp op te laden, waardoor ik toch zonder licht, of met te weinig licht dreig te rijden. En dan maar helemaal thuis blijf. Mijn remedie: Koop een tweede accu en zorg dat er altijd eentje is opgeladen.
    Tenslotte: wat helpt is te zeggen dat ik ga trainen. Niets is zo lullig dan de volgende dag te moeten zeggen, dat ik toch niet ben gegaan.

    • Robert van der Wulp 14 oktober 2015 at 18:34 #

      Hello Peter,

      Ik heb dat ook een paar keer gehad met buienradar. Van tevoren denk je:” Dat wordt een nat pak!” en achteraf is alles droog gebleven of hooguit een paar spetters. Ik kijk dus niet meer op buienradar. Ik kleed me gewoon goed.

      Goeie tip van die extra accu.

      En je laatste tip is ook heel goed. Je staat inderdaad wel een beetje voor paal als je moet bekennen dat je niet bent gegaan vanwege je eigen slappe smoesje (ook klonk die in je hoofd nog zo goed).

      Bedankt, je VIP ticket is onderweg.

      Heel veel plezier, Robert

  8. Peter 14 oktober 2015 at 17:46 #

    Mijn valkuilen:
    Ik laat me te vaak intimideren door weeronline.nl. 30% kans op regen is 70% kans op droogweer. Dan verkort ik de route, of stel het vertrek uit. Achteraf onnodig. Mijn remedie: Vanuit mijn ervaring woon-werk-fietsen weet ik dat het eigenlijk niet regent in Nederland, in ieder geval niet vaak erg lang.
    In de duisternis is prima te rijden, met goede verlichting. Ik vergeet nog wel eens de accu van mijn lamp op te laden, waardoor ik toch zonder licht, of met te weinig licht dreig te rijden. En dan maar helemaal thuis blijf. Mijn remedie: Koop een tweede accu en zorg dat er altijd eentje is opgeladen.
    Tenslotte: wat helpt is te zeggen dat ik ga trainen. Niets is zo lullig dan de volgende dag te moeten zeggen, dat ik toch niet ben gegaan.

    • Robert van der Wulp 14 oktober 2015 at 18:34 #

      Hello Peter,

      Ik heb dat ook een paar keer gehad met buienradar. Van tevoren denk je:” Dat wordt een nat pak!” en achteraf is alles droog gebleven of hooguit een paar spetters. Ik kijk dus niet meer op buienradar. Ik kleed me gewoon goed.

      Goeie tip van die extra accu.

      En je laatste tip is ook heel goed. Je staat inderdaad wel een beetje voor paal als je moet bekennen dat je niet bent gegaan vanwege je eigen slappe smoesje (ook klonk die in je hoofd nog zo goed).

      Bedankt, je VIP ticket is onderweg.

      Heel veel plezier, Robert

  9. jan hermans 14 oktober 2015 at 09:02 #

    Ik heb mijn doelen voor komend jaar al vast staan
    Wanneer het echt regent en koud is doe ik thuis krachttraining

    • Robert van der Wulp 14 oktober 2015 at 12:40 #

      Hey Jan,

      Leuk om weer van je te horen. Wat goed dat je je doelen voor volgend jaar al hebt staan. Wat ga je doen/ wil je bereiken?

      Een alternatief programma voor de keren dat je echt niet op de fiets kunt stappen is een hele goede tip. Je kunt hem scharen onder altijd trainen maar ik vind deze wel een extra vermelding waard. Dan hebben we er nu 10.

      Een VIP ticket komt jouw kant op.

      Bedankt en veel plezier, Robert

  10. jan hermans 14 oktober 2015 at 09:02 #

    Ik heb mijn doelen voor komend jaar al vast staan
    Wanneer het echt regent en koud is doe ik thuis krachttraining

    • Robert van der Wulp 14 oktober 2015 at 12:40 #

      Hey Jan,

      Leuk om weer van je te horen. Wat goed dat je je doelen voor volgend jaar al hebt staan. Wat ga je doen/ wil je bereiken?

      Een alternatief programma voor de keren dat je echt niet op de fiets kunt stappen is een hele goede tip. Je kunt hem scharen onder altijd trainen maar ik vind deze wel een extra vermelding waard. Dan hebben we er nu 10.

      Een VIP ticket komt jouw kant op.

      Bedankt en veel plezier, Robert

Geef een reactie