Hartslag vs Wattage

Het kost een berg centen, maar dan heb je ook watt. De laatste jaren wordt de powermeter beschouwd las de heilige graal voor wielrenners. Het lijkt soms wel of je eigen hartslag niet goed genoeg meer is om je prestatie te meten.

 

Maar is dat ook zo?

 

Laat ik eens beginnen met de powermeter. Wat is het en wat kan het. Veel programma’s maken tegenwoordig al een schatting van het wattage. Kijk maar naar Strava en de meeste fietstrainers. Vaak zijn deze schattingen niet heel nauwkeurig, maar meer een interpretatie op basis van verschillende data.

 

Een powermeter is een meetinstrument die je op je fiets monteert. Het meet de uitgeoefende kracht op een bepaald deel van je fiets en zet deze om in een wattage. Omdat je kracht zet op verschillende bewegende delen, zoals je trapper, je crank en je ketting is het moeilijk om een permanent wattage te meten. Heel anders dan wanneer je tegen een muur zou drukken, bijvoorbeeld.

Bovendien trap je het ene moment aan de linkerkant van je fiets en het andere moment aan de rechterkant. Kortom, er is genoeg om over na te denken om een goed meting te verkrijgen.

Er zijn dus ook verschillende systemen met elk voor- en nadelen. Omdat ik me wil richten op je training ga ik hier verder niet op in.

 

Wat heb je nu aan een powermeter?

 

Het grote voordeel van een powermeter is dat je actuele data hebt over de mate van inspanning die je pleegt. Met andere woorden, een powermeter laat je zien welke kracht je vrijwel op dat precieze moment genereert. Dus of je nu windkracht 4 tegen hebt, de wind in de rug of bergop rijdt, 200 Watt is altijd 200 Watt. Daarmee is dus ook de mate van inspanning (redelijk) gelijk.

 

Het voordeel is dus dat als je schema zegt dat je 10 minuten met 200 Watt moet fietsen, de omstandigheden niet uitmaken. Het betekent dus simpelweg dat je langzamer gaat als je wind tegen  hebt om diezelfde 200 watt te trappen, dan wanneer je wind mee hebt.

 

Hiermee kun je je training dus beter sturen.

 

En je hartslag dan?

 

Ik zie veel fietsers de fout maken dat ze nu hun hartslag niet meer belangrijk vinden. Ze hebben nu een doel en zien het wattage als een vervanging van hun hartslag. Dat is absoluut niet waar. Het wattage geeft weliswaar aan wat de mate van inspanning is, maar zegt niets over het effect hiervan op de fietser. Natuurlijk, je hebt je powerzones en begint niet zomaar ergens te trappen, maar als je een maandje traint verschuiven je powerzones, terwijl je hartslagzones in tact blijven.

 

Wat heb je dan aan je hartslagzones?

 

Je hartslag geeft weer in hoe zwaar je lichaam de inspanning ervaart. Je hartslag is gekoppeld aan je powerzones. Het nadeel van je hartslag als meetinstrument is dat je hartslag er vaak een beetje achteraan hobbelt. Trek maar eens een sprintje van 20 seconden. Dat is een maximale inspanning in hartslagzone 5. De hartslag die erbij hoort, bereik je echter op zijn vroegst pas aan het einde van je sprint. Je hartslag reageert dus altijd later op de verandering van je inspanning.

Je gebruikt je hartslag dan ook om te controleren welk effect het wattage heeft dat je rijdt. Zoals ik al zei: na een maandje trainen zal 200 watt geen hartslagzone 4 meer zijn, maar hartslagzone 3. Dan is het tijd om je powerzones opnieuw te testen.

Het kan ook gebeuren dat lichamelijk niet helemaal fit bent. Waar je normaal met je hartslag in zone 3 zit, zit je nu al in zone 4. Tijd om een tandje terug te schakelen dus.

 

De prijs van powermeters is de laatste jaren al flink gedaald. Er blijven continue nieuwe modellen op de markt komen. Deze ontwikkeling zal zich zeker nog een aantal jaren doorzetten. Ik rij zelf momenteel nog zonder powermeter. Het hangt voor mij nog op de prijs en het gebruiksgemak. Ik rij zelf met 2 fietsen dus als ik kies wil ik ook voor 2 fietsen meten. Wil je echter een goede, betrouwbare meting aan je arsenaal toevoegen dan is de powermeter een goede keus.

 

Rij jij al met een powermeter?

Waarom wel of niet?

 

Beantwoord deze vraag in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je mijn eBook “De 50 Allerbeste tips over voeding en training”.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

Heel veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedank

 

50 Responses to Hartslag vs Wattage

  1. Theo 1 januari 2019 at 20:20 #

    Robert,
    Uiteraard train ik met gebruik van hartslag en gebruik de powermeter via zwift. Momenteel ben ik mezelf aan het oriënteren op vermogen meters. Dus als je tips hebt over recensies dan hoor ik dat graag.
    Theo Mestrini

  2. ton 18 december 2018 at 15:37 #

    Ik train niet met power meter, maar doe sinds jaren aan spinning en daar fietste ik wel met hartslagmeter
    Tegenwoordig fiets ik ook buiten en daar ook op hartslagmeter( en diverse hartslag zones)
    Na elke rit kijk ik wat de max hartslag is en de gemiddelde hartslag. Ik zet altijd van te voren de rit uit op de pc dus weet ook precies hoeveel km ik die rit fiets. Regelmatig train ik in diverse hartslagzones
    Ik vind ze op dit moment nog te prijzig, vandaar dat ik met hartslagmeter fiets die gelijk in mijn navigatie zit.
    over voeding kan ik nog wel het een en ander leren .

  3. Erik 7 september 2018 at 22:49 #

    Ja, ik rijd al 3 jaar met een powermeter, de prijzen worden steeds lager en de kwaliteit steeds beter. Het geeft inzicht in de progressie die je maakt door seizoen heen. De weersinvloeden hebben hier geen invloed op. Zoals je al schreef robert. 200 watt is 200 watt. De getallen leren begrijpen is lastig in het begin. Maar daarentegen is het motiverend te zien (bijvoorbeeld in Golden Cheetah) dat je bij een gelijke hartslag meer vermogen kan leveren als fietsseizoen vorderd….

    @Robert : ik converteer de harslagzones uit het schema naar Powerzones…nog aanbevelingen?

    • Robert van der Wulp 11 september 2018 at 15:49 #

      Hai Erik,

      Bedankt voor je reactie.

      Nee, dat doe je dan prima. Zorg ervoor dat je iedere maand een ftp test doet en je powerzones bijwerkt.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  4. Nico 25 maart 2018 at 21:39 #

    Ik train niet met een powermeter maar wel vanaf ik weer ben gaan fietsen,mountainbiken en vooral spinning maak ik gebruik van de hartslagmeter.
    Na verloop van tijd voel je zelf aan je lichaam hoever je kunt gaan en kijk je er ook niet meer constant op maar het is een hele goede controle van je lichaam vooral omdat ik al wat ouder ben en wat meer van mijn lichaam wil vragen

  5. Jochem 15 maart 2018 at 09:03 #

    Op dit moment nog niet, maar ik heb gister mijn wattagemeter besteld.

    Ik heb gekozen voor Assioma DUO Powermeter Pedalen.

    Dit is een bewuste keuze, omdat ze heel makkelijk verwisselbaar zijn tussen mijn verschillende fietsen.
    En ook prijs/kwaliteit enorm goed uit de tests komen.

    Ik ben benieuwd hoe ik met deze nieuwe gegevens mijn trainingen kan gaan uitvoeren.

    Alvast bedankt voor het toesturen van het ebook. (ik heb redelijk wat problemen met voeding, dus hopelijk kan ik je tips gebruiken)

    • Robert van der Wulp 15 maart 2018 at 14:20 #

      Graag gedaan, Jochem!

  6. Diederik 12 maart 2018 at 11:58 #

    Ik gebruik hartslag om algemene conditie op te bouwen (meestal +/- 100 minuten)
    Trainen met powermeter om meer wattage aan te kunnen. Helaas lukt dat nog niet echt.

    • Robert van der Wulp 13 maart 2018 at 10:18 #

      Hai Diederik,

      Bedankt voor je reactie.

      Wat wil er niet lukken? Kan ik je ergens mee helpen?

      Heel veel fietsplezier, Robert

  7. Jo Tureluren 9 maart 2018 at 23:03 #

    Ik train alleen op hartslag, heb wel interesse om ook een powermeter aan te schaffen.

  8. Edwin van der Loo 19 februari 2018 at 10:26 #

    Ben deze winter begonnen met trainen op een Wattbike. Vind de directe en exacte feedback op je inspanning heel fijn. Wacht graag nog even tot de powermeters voor de fiets betaalbaarder worden.

  9. Martin 17 februari 2018 at 12:26 #

    Hallo Robert,

    Ik train op hartslag zones en tijdens tochten op gevoel. Als de prijzen van power meters nog wat meer dalen zal ik waarschijnlijk wel 1 aanschaffen.

  10. Jeroen 16 februari 2018 at 14:52 #

    voor mij geen powermeter voorlopig, ik hou vast aan de oude getrouwe hartslagmeter en laat de powermeters aan de pro’s, zo kom ik meer te weten over mezelf en mijn conditie ipv mij te gaan blindstaren op onhaalbare prof prestaties

Geef een reactie