6 Tips om te drinken tijdens je toertocht

“Blijven je ogen zitten als je dood gaat?”, vroeg mijn dochter mij eens terwijl ze met een paar speelgoedogen zat te spelen. Ze kijkt graag naar een tekenfilm met mummies en dat roept vragen op. Ik legde haar uit dat ogen uit vocht bestaan en dat dit allemaal verdwijnt bij het mummificeren. Ik vertelde haar ook dat wij eigenlijk één grote zak met water zijn (ze was toen 4) en dat het daarom zo belangrijk is dat we water drinken.

 

Voor 65% om er maar eens een getal aan te geven. Natuurlijk zit je daar nooit precies op. Je bent altijd aan het bewegen waardoor er weer water verdwijnt. En zelfs ademen verdampt al vocht. Waarom je water moet drinken wordt eigenlijk pas echt duidelijk als je kijkt naar de gevolgen van niet drinken.

  1. 2% vochtverlies leidt tot 20% prestatiedaling

Ik reken het je voor. Stel je bent een man van 80 kilo. Dan besta je (bij optimale hydratatie) voor 65%= 80/100*65= 52 kg uit water. oftewel 52 liter dus. Per uur dat je sport verlies je 1-1,5 liter onder normale omstandigheden. Bij warm weer of zware inspanning dus meer. Verlies je nu 2% van 52 liter dan is dat precies 1 liter.

 

  1. 6% vochtverlies leidt tot shock of zelfs de dood

Het is dus eenvoudig om te bedenken dat 3 liter vochtverlies je in ernstige problemen kan brengen. Zoals bijvoorbeeld bij de Rotterdam marathon gebeurde van 2007 die gestaakt werd vanwege de hitte. 30 Deelnemers moesten naar het ziekenhuis worden vervoerd en 13 werden er opgenomen.

Hoe slopend de hitte kan zijn ondervond ik zelf  toen ik de Mont Ventoux wilde beklimmen op mijn oude fiets tijdens een vakantie. Was niet gepland, maar ik kon het niet laten. Het was ruim 42 graden. In het bos vanaf Bedoin lag de gevoelstemperatuur op 47 graden, maar ook na het bos stond de koperen ploert aan een strak blauwe hemel zonder een zuchtje wind.

De benen waren super (mijn verzet veel te zwaar), maar de hitte was gewoon niet te verwerken. Ik moest mijn water gebruiken voor extra verkoeling. Hoezeer de hitte uitwerking heeft op je welbevinden ondervond ik na een half uur toen ik de verkeerde bidon pakte en met volle overtuiging mijn isotone dorstlesser in mijn ogen spoot. Ik heb er ruim 2 uur over gedaan en moest bij het restaurant halverwege echt bij tanken omdat ik geen druppel vocht meer bij me had. En dat terwijl ik 3 bidons had meegenomen.

In totaal verbruikte ik gedurende mijn rit 3,5 liter.

Dit zijn de beste tips voor drinken onderweg:

  • Neem voldoende vocht mee 1 bidon van 500-750 ml per uur
  • Weet waar je onderweg kunt bijtanken
  • Kijk hoeveel koolhydraten er in je dorstlesser zitten
  • Neem porties poeder mee zodat je altijd zelf nieuwe kunt maken van water
  • Drink regelmatig
  • Train dit, zodat je op lange ritten niet voor verrassingen komt te staan

Ik kan er niet genoeg op hameren hoe belangrijk goed drinken is. De meeste problemen die duursporters ondervinden zijn vaak het gevolg van slechte uitvoering in voeding en vocht. Met name in extreme omstandigheden. Met de juiste voorbereiding en aandacht voorkom je hiermee een hoop ellende. Sterker nog: het geeft je precies de kracht die je nodig hebt voor een goede prestatie.

Heb jij wel eens in extreem weer gereden?

Had je je nog beter voor kunnen bereiden?

 

Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je de “Zweetmeter”, daarmee kun je uitrekenen hoeveel vocht je nodig hebt.

 

Wil jij meer resultaat met je training, voeding of gewicht?

Volg dan ook het Train & Eet als een Atleet webinar. Ik onthul je mijn 5 stappenplan waarmee jij een hongerklop vermijd, minder risico op blessures loopt en je optimaal voorbereid op je volgende seizoen. Met deze tips krijg je zeker weten de lifestyle van een atleet.

Je kunt het webinar thuis volgen vanachter je eigen pc, tablet of smartphone.

Klik hier en schrijf je nu in voor superresultaten.

 

Wil jij weten wat anderen van het Cycle Forever Programma vinden? Klik hier en lees hun verhaal.

 

Klik hier om het Cycle Forever programma te bekijken.

 

Intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

 

 

 

38 Responses to 6 Tips om te drinken tijdens je toertocht

  1. Hans 12 november 2017 at 10:36 #

    Ik drink zeer weinig tijdens een tocht. 500mL water voor een tocht van 100km.
    Nog geen enkele keer het idee gehad dat mijn prestaties hierdoor minder zijn. Drinken op de fiets is iets dat je moet leren.

  2. Fer 11 oktober 2017 at 18:54 #

    Elk jaar de mont ventoux omhoog ik met fiets en de vrouw met de auto. Drinken genoeg ook voor mensen die onder weg stil staan van de dorst.

  3. Erik 27 september 2017 at 21:07 #

    Ik ben ook iemand die echt heel veel zweet.
    Ben al twee keer de klop van de hamer tegengekomen en kan je verzekeren dat het niet aangenaam is.
    Nu neem ik altijd voldoende sportdrank en eten mee voor elke rit, ook voor een korte rit van 2 uur.

  4. Monique 16 september 2017 at 17:16 #

    Iedereen zal wel eens in een extreme omstandigheid hebben gereden, zo ook ik. Ook in Nederland hebben we te maken met extreem weer, bloedheet of soms ijskoud. Ik heb eigenlijk altijd 2 bidons bij mij 1 met voeding en een met water. Als het warm is en de bodem zou in het zicht komen dan zoek ik een tappunt om mijn bidons te vullen. Met koud weer drink ik zelf minder, maar doe wel altijd warm water in de bidons om niet direct aan een ijsklomp te moeten drinken.

  5. piet van Oers 15 september 2017 at 18:52 #

    in de Franse Alpen wel eens gefietst bij een temperatuur boven 30 graden.
    Dan is drinken wel nodig ik probeer steeds meer op tijd te drinken,
    dit is toch best wel een moeilijk leer proces.
    Bij sporten begin ik wel heel snel te zweten, weet niet of dit een goed of slecht teken is.

  6. Sabrina 15 september 2017 at 14:00 #

    Afgelopen zomer 3 weken in Zuid Frankrijk gefietst.. vooral problemen om tussen de ritten het vochtpeil hoog te houden

  7. Arie 14 september 2017 at 11:38 #

    Ik denk dat iedere wielrenner de man met de hamer wel eens is tegen gekomen. Allemaal leermomenten. Ik ben een lichtgewicht ( <70kg – 1,80m ) en neem het liefst zo weinig mogelijk aan gewicht mee. Dus één bandje, één plakkertje met klein stukje schuurpapier, één luchtpatroontje en verder vocht. Oh ja…en een volle telefoon en brilletje natuurlijk 🙂 Maak je vocht isotoon (mespuntje zout) zodat het de maag makkelijk verlaat en het lichaam het opneemt. Het liefst rij ik door, maar in gezelschap wordt doorgaans gestopt voor een bakkie. Dan is tekort aan vocht / voedsel bijna niet meer mogelijk. Thuis aankomen met een volle bidon is trouwens zonde. Weeg je eens (vaker) vóór en ná een training /tocht. Zo leer je ook of je teveel/te weinig gedronken hebt.

  8. Danny 14 september 2017 at 11:11 #

    Ik heb ook een groot probleem met veel zweten. Vraag mij soms af hoe dit op te lossen bij lange duurtochten van een 4 tal uur zonder te stoppen. Je kan niet zoveel drank meenemen om per uur 0,5 l/0,75 l te drinken. Bij komend probleem is dat ik niet teveel mag drinken i.v.m. blaasprobleem.

  9. Sven 14 september 2017 at 09:35 #

    Ik ben iemand die van nature heel erg zweet. Zowel bij koud als bij heet weer. Dus ik heb het mezelf eigen gemaakt om zeer veel te drinken tijdens het fietsen. Ongeveer 750ml tot 1000ml per uur! Meestal water, bij tochten langer dan 2u komt hier ook isotone dorstlesser bij. Bij koud weer komt het dan wel regelmatiger voor dat er halt moet worden gehouden voor een sanitaire pauze, maar liever dit dan dat je voelt dat de energie wegvloeit door een tekort aan vocht. Zelf fiets ik graag bij temperaturen van 30°C en meer, heb altijd het gevoel dat ik dit beter verteer dan mijn fietsmakkers. Afgelopen zomer de Mont Ventoux vanuit Bedoin gedaan in 1u48 terwijl het 37°C was, net geen 3 liter weggewerkt. En wat sommigen vergeten, ook in de afdaling moet je drinken, indien veilig uiteraard! Onder de 15°C duurt het vaak 45-60minuten vooraleer ik opgewarmd ben en het goeie gevoel te pakken heb.

  10. Huib 14 september 2017 at 09:04 #

    Ik heb altijd meer dan een liter drinken bij me, 1 bidon water en 1 bidon sportdrank en voor gewone tochtjes een bidon van 750ml bij me

Geef een reactie