6 Tips om te drinken tijdens je toertocht

“Blijven je ogen zitten als je dood gaat?”, vroeg mijn dochter mij eens terwijl ze met een paar speelgoedogen zat te spelen. Ze kijkt graag naar een tekenfilm met mummies en dat roept vragen op. Ik legde haar uit dat ogen uit vocht bestaan en dat dit allemaal verdwijnt bij het mummificeren. Ik vertelde haar ook dat wij eigenlijk één grote zak met water zijn (ze was toen 4) en dat het daarom zo belangrijk is dat we water drinken.

 

Voor 65% om er maar eens een getal aan te geven. Natuurlijk zit je daar nooit precies op. Je bent altijd aan het bewegen waardoor er weer water verdwijnt. En zelfs ademen verdampt al vocht. Waarom je water moet drinken wordt eigenlijk pas echt duidelijk als je kijkt naar de gevolgen van niet drinken.

  1. 2% vochtverlies leidt tot 20% prestatiedaling

Ik reken het je voor. Stel je bent een man van 80 kilo. Dan besta je (bij optimale hydratatie) voor 65%= 80/100*65= 52 kg uit water. oftewel 52 liter dus. Per uur dat je sport verlies je 1-1,5 liter onder normale omstandigheden. Bij warm weer of zware inspanning dus meer. Verlies je nu 2% van 52 liter dan is dat precies 1 liter.

 

  1. 6% vochtverlies leidt tot shock of zelfs de dood

Het is dus eenvoudig om te bedenken dat 3 liter vochtverlies je in ernstige problemen kan brengen. Zoals bijvoorbeeld bij de Rotterdam marathon gebeurde van 2007 die gestaakt werd vanwege de hitte. 30 Deelnemers moesten naar het ziekenhuis worden vervoerd en 13 werden er opgenomen.

Hoe slopend de hitte kan zijn ondervond ik zelf  toen ik de Mont Ventoux wilde beklimmen op mijn oude fiets tijdens een vakantie. Was niet gepland, maar ik kon het niet laten. Het was ruim 42 graden. In het bos vanaf Bedoin lag de gevoelstemperatuur op 47 graden, maar ook na het bos stond de koperen ploert aan een strak blauwe hemel zonder een zuchtje wind.

De benen waren super (mijn verzet veel te zwaar), maar de hitte was gewoon niet te verwerken. Ik moest mijn water gebruiken voor extra verkoeling. Hoezeer de hitte uitwerking heeft op je welbevinden ondervond ik na een half uur toen ik de verkeerde bidon pakte en met volle overtuiging mijn isotone dorstlesser in mijn ogen spoot. Ik heb er ruim 2 uur over gedaan en moest bij het restaurant halverwege echt bij tanken omdat ik geen druppel vocht meer bij me had. En dat terwijl ik 3 bidons had meegenomen.

In totaal verbruikte ik gedurende mijn rit 3,5 liter.

Dit zijn de beste tips voor drinken onderweg:

  • Neem voldoende vocht mee 1 bidon van 500-750 ml per uur
  • Weet waar je onderweg kunt bijtanken
  • Kijk hoeveel koolhydraten er in je dorstlesser zitten
  • Neem porties poeder mee zodat je altijd zelf nieuwe kunt maken van water
  • Drink regelmatig
  • Train dit, zodat je op lange ritten niet voor verrassingen komt te staan

Ik kan er niet genoeg op hameren hoe belangrijk goed drinken is. De meeste problemen die duursporters ondervinden zijn vaak het gevolg van slechte uitvoering in voeding en vocht. Met name in extreme omstandigheden. Met de juiste voorbereiding en aandacht voorkom je hiermee een hoop ellende. Sterker nog: het geeft je precies de kracht die je nodig hebt voor een goede prestatie.

Heb jij wel eens in extreem weer gereden?

Had je je nog beter voor kunnen bereiden?

 

Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je de “Zweetmeter”, daarmee kun je uitrekenen hoeveel vocht je nodig hebt.

 

Wil jij meer resultaat met je training, voeding of gewicht?

Volg dan ook het Train & Eet als een Atleet webinar. Ik onthul je mijn 5 stappenplan waarmee jij een hongerklop vermijd, minder risico op blessures loopt en je optimaal voorbereid op je volgende seizoen. Met deze tips krijg je zeker weten de lifestyle van een atleet.

Je kunt het webinar thuis volgen vanachter je eigen pc, tablet of smartphone.

Klik hier en schrijf je nu in voor superresultaten.

 

Wil jij weten wat anderen van het Cycle Forever Programma vinden? Klik hier en lees hun verhaal.

 

Klik hier om het Cycle Forever programma te bekijken.

 

Intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

 

 

 

38 Responses to 6 Tips om te drinken tijdens je toertocht

  1. Gunther 4 juli 2019 at 09:57 #

    Heb ooit bij 40° de Mont Ventoux opgereden. Zelfs boven op de top was het nog 25°. Nooit zoveel gezweet en gedronken.
    Gelukkig was er voldoende (koele) bevoorrading uit de volgwagen.

  2. Cock Kortlever 4 juli 2019 at 07:59 #

    2 jaar geleden in de Alpen en tocht gereden van 130 km. Het was toen 36 graden. Gelukkig hadden we een volgauto met ruim voldoende drinken en gelukkig ook eten (suikers). Ik denk dat ik tijdens die tocht 6 grote bidons met born ISO Pro leeggedronken. Geen last van kramp gekregen.

  3. Arnoud 3 juli 2019 at 21:47 #

    Tijdig drinken n hydro niet alleen suikers

  4. Peter 3 juli 2019 at 17:27 #

    Afgelopen weekend de L’alsacienne gefietst in de Vogezen. Boven 38 graden. Altijd bidons gevuld wanneer het kon. En liter bidons gekocht.

    Toch zwaar en voor het eerst kramp.
    125 km en wel genoeg gedronken. 6 liter

Geef een reactie