6 Tips om te drinken tijdens je toertocht

“Blijven je ogen zitten als je dood gaat?”, vroeg mijn dochter mij eens terwijl ze met een paar speelgoedogen zat te spelen. Ze kijkt graag naar een tekenfilm met mummies en dat roept vragen op. Ik legde haar uit dat ogen uit vocht bestaan en dat dit allemaal verdwijnt bij het mummificeren. Ik vertelde haar ook dat wij eigenlijk één grote zak met water zijn (ze was toen 4) en dat het daarom zo belangrijk is dat we water drinken.

 

Voor 65% om er maar eens een getal aan te geven. Natuurlijk zit je daar nooit precies op. Je bent altijd aan het bewegen waardoor er weer water verdwijnt. En zelfs ademen verdampt al vocht. Waarom je water moet drinken wordt eigenlijk pas echt duidelijk als je kijkt naar de gevolgen van niet drinken.

  1. 2% vochtverlies leidt tot 20% prestatiedaling

Ik reken het je voor. Stel je bent een man van 80 kilo. Dan besta je (bij optimale hydratatie) voor 65%= 80/100*65= 52 kg uit water. oftewel 52 liter dus. Per uur dat je sport verlies je 1-1,5 liter onder normale omstandigheden. Bij warm weer of zware inspanning dus meer. Verlies je nu 2% van 52 liter dan is dat precies 1 liter.

 

  1. 6% vochtverlies leidt tot shock of zelfs de dood

Het is dus eenvoudig om te bedenken dat 3 liter vochtverlies je in ernstige problemen kan brengen. Zoals bijvoorbeeld bij de Rotterdam marathon gebeurde van 2007 die gestaakt werd vanwege de hitte. 30 Deelnemers moesten naar het ziekenhuis worden vervoerd en 13 werden er opgenomen.

Hoe slopend de hitte kan zijn ondervond ik zelf  toen ik de Mont Ventoux wilde beklimmen op mijn oude fiets tijdens een vakantie. Was niet gepland, maar ik kon het niet laten. Het was ruim 42 graden. In het bos vanaf Bedoin lag de gevoelstemperatuur op 47 graden, maar ook na het bos stond de koperen ploert aan een strak blauwe hemel zonder een zuchtje wind.

De benen waren super (mijn verzet veel te zwaar), maar de hitte was gewoon niet te verwerken. Ik moest mijn water gebruiken voor extra verkoeling. Hoezeer de hitte uitwerking heeft op je welbevinden ondervond ik na een half uur toen ik de verkeerde bidon pakte en met volle overtuiging mijn isotone dorstlesser in mijn ogen spoot. Ik heb er ruim 2 uur over gedaan en moest bij het restaurant halverwege echt bij tanken omdat ik geen druppel vocht meer bij me had. En dat terwijl ik 3 bidons had meegenomen.

In totaal verbruikte ik gedurende mijn rit 3,5 liter.

Dit zijn de beste tips voor drinken onderweg:

  • Neem voldoende vocht mee 1 bidon van 500-750 ml per uur
  • Weet waar je onderweg kunt bijtanken
  • Kijk hoeveel koolhydraten er in je dorstlesser zitten
  • Neem porties poeder mee zodat je altijd zelf nieuwe kunt maken van water
  • Drink regelmatig
  • Train dit, zodat je op lange ritten niet voor verrassingen komt te staan

Ik kan er niet genoeg op hameren hoe belangrijk goed drinken is. De meeste problemen die duursporters ondervinden zijn vaak het gevolg van slechte uitvoering in voeding en vocht. Met name in extreme omstandigheden. Met de juiste voorbereiding en aandacht voorkom je hiermee een hoop ellende. Sterker nog: het geeft je precies de kracht die je nodig hebt voor een goede prestatie.

Heb jij wel eens in extreem weer gereden?

Had je je nog beter voor kunnen bereiden?

 

Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je de “Zweetmeter”, daarmee kun je uitrekenen hoeveel vocht je nodig hebt.

 

Wil jij meer resultaat met je training, voeding of gewicht?

Volg dan ook het Train & Eet als een Atleet webinar. Ik onthul je mijn 5 stappenplan waarmee jij een hongerklop vermijd, minder risico op blessures loopt en je optimaal voorbereid op je volgende seizoen. Met deze tips krijg je zeker weten de lifestyle van een atleet.

Je kunt het webinar thuis volgen vanachter je eigen pc, tablet of smartphone.

Klik hier en schrijf je nu in voor superresultaten.

 

Wil jij weten wat anderen van het Cycle Forever Programma vinden? Klik hier en lees hun verhaal.

 

Klik hier om het Cycle Forever programma te bekijken.

 

Intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

 

 

 

38 Responses to 6 Tips om te drinken tijdens je toertocht

  1. Eelco 13 september 2017 at 23:09 #

    Altijd zorgen dat je voldoende drinken. Water en ISO poeder bij je hebt. Ik zweet extreem

  2. Marcel 13 september 2017 at 21:06 #

    Heb wel met hitte gereden in de jura werd duizelig door te weining te drinken.

  3. René 13 september 2017 at 20:32 #

    Ik drink op lange ritten of bij hardlopen ook snel te weinig. Vaak kan ik pas na 80 km echt voldoende op nemen, terwijl je eigenlijk elke 10 km wat moet drinken. In extreme hitte kan dat bij mij de volgende dag vaak hoofdpijntjes geven…

  4. Erwin 13 september 2017 at 20:13 #

    Zweten is bij mij een groot probleem.
    Bij de minste inspanning begin ik al te zweten.
    Fietsen 2x per week op de atb en heb altijd water bij!!
    Be benieuwd naar de zweetmeter!!

  5. Colette Lucas 13 september 2017 at 19:19 #

    Goed en voldoende drinken is een gewoonte voor mij geworden. Dit deed ik al toen ik nog niet fietste. Wel heb ik vanaf mijn ong. mijn zevende gesport; voeg daar nog eens blaasontstekingen of nierbekkenontsteking bij dus dan groei je op met voldoende leren drinken. Veel drinken is een noodzaak voor zowel de vochttoevoer en het op peil houden van je prestatie, en het vochtgehalte van je lichaam. Maar ook de afvoer van je afvalstoffen. Dus DOEN. je kunt het leren echt waar!!!.
    En de opmerking van sommige mensen die dan zeggen: Als ik zoveel drink dan moet ik zo vaak naar het toilet.
    Nou en, goed juist die afvalstoffen eruit gooien/plassen. Anderen gaan buiten staan roken. Dat is dan wel (nog sociaal) geaccepteerd…….belachelijk!.

  6. Ralph 13 september 2017 at 19:00 #

    Ik merk pas na een fietstocht in warme omstandigheden dat ik vaak te weinig drink. Dat moet ik bekopen met krampverschijnselen na afloop of al tijdens de rit. Zweet van nature veel maar mijn waterdisipline laat soms te wensen over. Punt van aandacht mijnerzijds.

  7. Bart Schouten 13 september 2017 at 18:26 #

    Ik heb wel vaker in extreem warm weer gereden. Oa met kramp en zoutkorsten op mijn shirt als gevolg. Ik kan me herinneren bij een flinke ronde in de Alpen, waar we in de hitte een afslag misten en we een heel stuk terug moesten klimmen. Ik maakte me toen veel zorgen over mijn drinken. Moest ratsoeneren totdat ik uiteindelijk ergen het benodigde vocht kon kopen

  8. Jacky 13 september 2017 at 17:55 #

    1x de ventoux ook gedaan met veel hitte.
    maar omdat ik zo dwars was en zonder stoppen boven wilde komen niet gedronken, dus laatste klim kramp..;)
    afkoelen ook niet gedaan, neem het liever tot me dan over mezelf uit spuiten

  9. ronald 13 september 2017 at 17:06 #

    nuttig artikel als altijd. drinken blijft m.i. ook een gevoelskwestie.
    als ervaren rijder luister ik naar mn lichaam, maar neem richtlijnen wel tot me uiteraard.

  10. arjon emaar 13 september 2017 at 17:05 #

    Meestal drink ik te weinig waardoor ik na een warme lange rit ineens de verzuring in de benen schiet
    Dit komt meestal omdat er in de groep stevig word doorgereden en geen tijd is om te drinken
    Je ben dan wel te laat
    Daarom is de zweetmeter misschien de oplossing om gewaarschuwd te worden om te drinken

Geef een reactie