Ga met een knaller het jaar uit

De kerst staat weer voor de deur. Nu ben je nog bezig om in hard tempo al je werk af te krijgen. Tussen kerst en oud en nieuw zijn de meeste bedrijven echter dicht en ben jij waarschijnlijk vrij. Dit is tevens de periode waarin er vele verleidingen op de loer liggen. Lekker eten, lang uitslapen, veel visite met overal wat lekkers bij de koffie.

 

Als je atleet bent hou je van regelmaat. Tuurlijk is de kerst gezellig en moet het feest zijn. De andere dagen ben ik echter gewoon aan het trainen en eet ik netjes en natuurlijk. En dat scheelt, want wat er niet aan komt, hoeft  er ook niet af.

 

De komende twee weken loods ik je de laatste weken van het jaar door zodat je netjes op gewicht blijft en het nieuwe jaar in topvorm begint.

 

Blijf in je ritme

Je hormoonhuishouding raakt flink in de war als je 1 of 2 weken ineens later naar bed gaat en flink laat er weer uit komt. En nog eens als je in het nieuwe jaar weer gaat werken. Laat de feestdagen een uitzondering vormen en blijf in je ritme. Een half uurtje later opstaan is natuurlijk geen enkel probleem.

 

Probeer nieuwe gerechten

Als je een paar dagen vrij hebt, probeer dan eens iets nieuws in de keuken. Als je voelt dat je daar normaal gesproken geen tijd voor hebt, doe het dan nu. Wellicht vind je weer een paar blijvers voor het nieuwe jaar.

 

Eet gezond

Hoewel ik het hele jaar door je probeer te inspireren tot natuurlijke voeding, is deze tijd van het jaar extra verleidelijk. Beperk je feestmaal tot de kerstdagen en zorg dat je de andere dagen gezond eet.

 

Balansdag? Rot op!

De balansdag was een aantal jaren een heel hip verschijnsel. Onderzoek heeft echter keer op keer bewezen dat een dag minder eten, een dag slecht en/ of teveel eten niet compenseert. Wat wel compenseert is trainen. Zie volgende punt.

 

Doe HIIT

Tussen alle (sociale) drukte door is een high intensity interval training erg welkom. Je zet voor de rest van de dag de verbrandingsmotor op de volle stand. Zodat je extra verbruikt. Let wel op: als je stevig drinkt is trainen onverstandig.

 

Drink niet (teveel)

Makkelijk praten voor mij, ik drink sowieso nauwelijks. Maar mocht je hem wel flink willen raken, bedenk dan dat er veel calorieën zitten in ieder glaasje dat je weg tikt. Bovendien doet alcohol nog veel meer met lichaam waar je niet op zit te wachten. Als je drinkt, doe het dan omdat het goed smaakt.

 

Wat is voor jou een gezellige avond?

Ik heb de laatste jaren een flinke aversie gekregen tegen de manier waarop kerst, Pasen en iedere andere gelegenheid wordt getransformeerd in overdadig vreetfestijn. Het lijkt er soms op dat dit het belangrijkste is. Ik ken mensen die niet eten omdat ze een diner hebben. Ik zou je willen aanraden om juist te eten voor je naar het banket gaat. Zodat je daar alle tijd hebt om te praten met je vrienden en familie.

 

Op eerste kerstdag komt mijn voltallige schoonfamilie bij elkaar. Dit jaar bij ons thuis. Iets waardoor ik mij direct thuis voelde aangezien dat aan mijn kant ook altijd zo ging. Mijn schoonfamilie presteert het echter om dit te blijven doen ondanks dat er inmiddels zo’n 10 extra kinderen rondlopen. Ik kan nu al niet wachten.

 

Omdat kerst ook de tijd van overpeinzing is wil ik je vragen:

 

Hoe ga jij tijdens de kerstdagen trainen?

 

Laat je reactie op de vraag achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je het Ultieme Kerstschema. Zet ze in je agenda en geef een boost aan je resultaten.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

60 Responses to Ga met een knaller het jaar uit

  1. Hans 19 december 2019 at 08:00 #

    ik ga nog wat meer trainen met de feestdagen maar dan wel kortere ritten en meer interval.

  2. Domi 19 december 2019 at 07:25 #

    Ik blijf door trainen met de feestdagen.

  3. Gunther 18 december 2019 at 23:10 #

    Heb nog geen idee over hoe ik ga trainen. Graag je hulp Robert.

  4. GUNTER ENGELS 18 december 2019 at 22:26 #

    Heb wel wat last van de winterblues.

    Door een ongeplande vakantie heb ik 3 weken niet op de fiets gezeten.

    Nu geraak ik moeilijk terug op dreef hopelijk keert het snel.

    • Robert van der Wulp 19 december 2019 at 11:37 #

      Hey Gunter,

      Bedankt voor je reactie.
      Goed dat je hierover begint.

      Een periode waarin je minder of geen zin hebt om te trainen is prima.

      Als je al een doel hebt voor het komend seizoen, vraag je dan af of je je dat kunt permitteren.
      Vraag je ook af of je doel nu wel bij je past.

      Is het gewoon geen zin? Of ligt er meer aan ten grondslag, zoals teveel getraind of altijd maar de lat hoger willen leggen ten koste van alles.

      Als het gewoon geen zin is en het brengt je doel niet in gevaar is het heel verfrissend om er ook gewoon eens aan toe te geven.
      Geef jezelf de ruimte en spreek af wanneer je uiterlijk weer aan de slag gaat.

      Kijk wie of wat er nodig is om door de sleur heen te breken.
      Zoek bijvoorbeeld een leuke snertrit uit of zoek een trainingsmaatje.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  5. Stefaan Leclercq 18 december 2019 at 22:20 #

    Hoi Robert,
    Ik train sowieso met de feestdagen. Er is GEEN reden om dit niet te doen!!

  6. Harry 18 december 2019 at 21:33 #

    Eerste kerstdag ’s ochtends even een rustig ritje maken op de MTB als laatste voorbereiding voor de Drenthe 200

  7. dick.pest 18 december 2019 at 20:44 #

    hoi robert
    gewoon een wattbike training voor en naar de kerst en voor oud en nieuw een mtb training van 3uur
    daarna gewoon weer in het ritme ben wel benieuwd naar je tips

  8. linda 18 december 2019 at 20:41 #

    1ste Kerstdag in de ochtend racefiets of mtb en dan op de tourfiets retourtje naar familie dus ook weer een extra tocht van 25 km die dag. 2de Kerstdag weer krachttraining in de sportschool. Gewoon blijven trainen dus en alleen 1ste Kerstdag zal ik wel meer en anders dan normaal eten maar fiets/sport ik er vast weer af snel en na het diner terug naar huis fietsen en bewegen is ook al meteen extra bewegen:-) Ik drink geen alcohol dus dat scheelt ook.

  9. Frank van Aken 18 december 2019 at 20:10 #

    Ik blijf gewoon door trainen, want momenteel ben ik bezig voor de ronde van Vlaanderen. Dus wel feest maar geen alcoholische dranken voor mij.

  10. Bram 18 december 2019 at 19:53 #

    Ik train nu een jaar zoveel mogelijk volgens het principe 75-80 % vd trainingen duurtraining (anderhalf uur tot 3 uur) in D1 en 20-25% HIT. Dat komt neer op 1 HIT-training in de week. Ik train 80-90% vd weken 4-5 keer per week. Deze feestweken vormen daarop geen uitzondering. Wel meer alcohol in deze weken (vooral door wat kerstborrels) niet echt meer eten.

Geef een reactie