Effectief trainen op je fietstrainer

We hebben de laatste weken alweer flink wat regen en wind gezien. Ik train dan toch zo vaak mogelijk buiten.. Zelfs als er sneeuw ligt ga ik nog op de fiets naar buiten. Evengoed is de fietstrainer een uitstekende manier om te binnen te trainen als je niet de mogelijkheid hebt om van het korte daglicht te genieten of gewoon een hekel hebt aan kou.

Daarom geef ik je vandaag 10 tips om het meeste uit je trainingen te halen.

Omdat ik je graag wil helpen het beste uit je trainingen te halen heb ik een onderzoek naar je trainingsgewoonten gemaakt. Als dank voor het invullen stuur ik je mijn eBook “Trainingsvormen voor binnen.”. En over binnen gesproken… onderaan dit artikel vertel ik je wat je moet doen om mijn Indoor trainingsvideo voor op de fiets te krijgen. Het is de eerste uit een serie van 3 maanden en het hele programma is vernieuwd.

 

Klik hier om naar het onderzoek te gaan.

 

  1. Laat het niet links liggen

Het is zonde om geen intervallen te trainen in de winter. Het rendement is enorm, zelfs als je maar 2x per week een korte training doet. Je zult het verschil echt merken als je in het voorjaar weer lekker buiten gaat rijden.

 

  1. Richt een goede plek in

Zorg voor een goede trainingssituatie. Denk aan genoeg ventilatie in een ruimte die schoon is. Een stoffige dichtgetimmerde zolder is geen gezonde situatie om te gaan trainen. Let ook op het lawaai dat sommige trainers maken. Een rubbermat en een speciale achterband kunnen helpen tegen het geluid.

 

  1. Zorg voor verkoeling

Als ik binnen train loop ik echt leeg. Na drie kwartier liggen er plassen onder mijn fiets. Een ventilator helpt om een gedeelte van het zweet voortijdig te verdampen. Daarnaast heb ik altijd een handdoek binnen handbereik liggen. Er zijn ook speciale matten voor het geval je ondergrond absorbeert.

 

  1. Rij niet altijd vol gas

Het nodigt uit om lekker vol gas te rijden maar ook als je binnen traint heb je gewoon een plan nodig. Dat plan begint met een doel. Let erop dat je schema een houdbaarheidsdatum heeft van 4 – 6 weken. Daarna ben je toe aan een nieuw schema. De trainingen uit het Cycle Foreverprogramma kun je ook uitsekend binnen gebruiken.

 

  1. Zet je voorwiel op een blok

Als je een heuveltraining wilt simuleren, zet dan je voorwiel hoger dan je achterwiel. Bijvoorbeeld onder een blok een of dik boek. Je houding op de fiets is namelijk anders wanneer je bergop rijdt. Doe dit dus alleen voor je heuveltrainingen.

 

  1. Rij zonder afleiding

Het is heel verleidelijk om de tv erbij te slepen. Doe dit niet. Voor je warming up of cooling down is dat prima maar als je echt wilt trainen dan wil je bij de les zijn. Kijk maar eens hoe je intensiteit ongemerkt daalt als je voor de buis “zit”.

 

  1. Doe een warming up en een cooling down

Stap niet zomaar op om “ff te fietsen”. Neem je training serieus. Ondanks dat het binnen warm is, zijn je spieren niet voorbereid op actie. Neem dus de tijd om op te warmen en nadien om de afvalstoffen weg te laten vloeien. Overigens kun je je fietstrainer ook gebruiken om binnen warm te worden, zodat je vervolgens buiten lekker kunt trainen. En achteraf om binnen nog even rustig uit te trappen.

 

  1. Eet en drink

Neem een bidon mee op de fiets en als je training erg lang duurt ook iets te eten. Een motor vraagt nu eenmaal benzine. Zorg ook dat je na afloop je herstelmaaltijd neemt en je vocht aanvult.

 

  1. Verbeter jezelf

Als je dan tegen iemand wilt rijden, neem dan jezelf als uitgangspunt. Probeer je iedere training te verbeteren. Hou je prestaties bij en maak een top 3. Je gaat dan ook gericht trainen om je te verbeteren. Ik gebruik zelf de app van Bkool. Daar kun je ghostriders en bots in selecteren. Een ghostrider is iemand die het traject al eerder heeft gereden. Meestal kies ik iemand die ongeveer dezelfde tijd gaat rijden als ik, iemand die uitdagend veel sneller is en iemand die net wat langzamer is. De bots hebben allemaal hun eigen strategie. Erg leuk om tegen te rijden.

 

  1. Ga toch naar buiten

Vergeet niet om af en toe lekker buiten te rijden. Als het goed is merk je direct het verschil. Dat geeft je weer motivatie om verder te gaan en de hele periode onverminderd door te trainen onder je eigen dak.

Het lijkt een hoop gedoe maar je zet dit voor een aantal maanden op en het plezier dat je in het voorjaar hebt is echt enorm. Dus doe gewoon die moeite. Spendeer een weekend aan het opzetten van een goede trainingssituatie en je kunt de hele winter vooruit.

 

Train jij binnen of buiten?
Wat is jouw beste tip om binnen te trainen?

 

Laat je reactie op de vraag achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je mijn gratis trainingvideo  “Indoor Cycling Athlete”, kun je meteen beginnen als het kouder en natter wordt. 😉

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

 

 

272 Responses to Effectief trainen op je fietstrainer

  1. Bieuwe 25 november 2020 at 19:42 #

    Normaliter trainde ik 2 x spinning en HIIT (kracht-cardio) in de sportschool en 1 keer buiten. Daarbij in de winter schaatstraining 1 x per week. Na lange tijd, enkele maanden, een rugblessure te hebben gehad (en soms nog wel een beetje), wil ik graag weer beginnen. Binnen lijkt mij ideaal om niet over te belasten. Kan afstappen wanneer ik wil. Ik hoop dat ik de video daarbij kan gebruiken.

  2. Etienne 18 november 2020 at 20:29 #

    Ik fiets nu 2xper week op zwift, ik doe mee aan de groepstrainingen of neem deel aan een race.
    Ik heb zelf u traingsprogramma op zwift gezet zo kan ik mijn trainingen van u ook op zwift uitvoeren.
    Iedere zondag gaan we met de groep een mtb tocht maken.
    En normaal doe ik eenmaal per week een core training in de sportschool maar dat is nu stil gevallen wegens corona.

  3. Michel D 15 november 2020 at 16:08 #

    In het voorjaar,zomer en stuk najaar lekker buiten. In de winter op de rollerbank.

  4. Jos 11 november 2020 at 12:27 #

    Als het buiten echt te guur is dan doe ik dit binnen. Ik ben GEEN Zwift gebruiker omdat ik het niet genoeg gebruikt om zijn 15euro/maand waard te zijn. Ik rij routes van op de Garmin GPS. Door de smart trainer rij ik toch nog steeds de hellingen op! Ik zou me eens moeten bezighouden met een specifiek trainingsprogramma, maar dat komt er niet van. De trainer wordt ook nogal eens gebruikt om “los” te fietsen de dag na een zware race- of MTB tocht.

  5. chris 11 november 2020 at 00:31 #

    Ik probeer ook iedere week twee maal indoor te trainen, waarvan één keer krachttraining. De tweede keer is dan meestal Zwift. Het moet afwisselend blijven, anders treedt er verveling op.

  6. Etienne 5 november 2020 at 14:57 #

    Ik fiets 2x per week op de rollen(zwift).
    En iedere zondag buiten nu MTB met de groep.
    Normaal was nog 1x per week fitness geplant maar dat valt momenteel wel(corona) .
    Op zwift fiets ik zeer gericht u trainnings programma.

  7. Daan Duyf 5 november 2020 at 09:39 #

    Ik wil ook wat meer binnen trainen. Graag meer info

  8. Gi 5 november 2020 at 09:34 #

    Ik doe spinning wintertraining van november tot maart.

  9. Hans 5 november 2020 at 07:34 #

    Ik doe 1 x in het weekend een duurtraining van een kleine 5u.
    in de week 2 x krachttraining en 1 x een uurtje op de rollen
    sportieve groeten, Hans

  10. Pauwels Kurt 4 november 2020 at 23:22 #

    Ze noemen mij de zwift freak. 🙂
    In een jaar doe ik 35000 km
    Doe 500-700km in de week op zwift ja jullie lezen goed.
    Ben eveneens ex 24 uur record houder op zwift met 986 km in die 24 uren.
    Maandag rust of 50 km rustig rijden 2.0+- w/kg
    Dinsdag doe ik steeds een TT 30-45 min
    woe Base 100-150 km 2.5-3.0 w/kg of tempo base 3.2-3.7 w/kg
    donderdag ploeg TTT 30-45 min
    vrijdag rust of 50 km 2.0 w/kg
    zaterdgag 100-160km 3.0 w/kg
    zondag wedstrijd 80km of base 3.2-3.5 w/kg.

    En een TTT race van zwift hoe hard het kan gaan zet ik er eveneens bij.
    https://www.facebook.com/1149951076/videos/10222613872312732/

    Toestellen die ik gebruik op zwift Tacx Neo Gen 1 en Tacx Neo T2.

    Bij vragen hoor ik het wel.

Geef een reactie