Effectief trainen op je fietstrainer

Zelfs als er sneeuw ligt ga ik nog op de fiets naar buiten. Je zult mij dus niet zo snel binnen zien trainen op een tacx of enige andere fietsvervanger. Evengoed is het wel een uitstekende manier om te trainen als je niet de mogelijkheid hebt om van het korte daglicht te genieten of gewoon een hekel hebt aan kou.

Daarom geef ik je vandaag 10 tips om het meeste uit je trainingen te halen.

Omdat ik je graag wil helpen het beste uit je trainingen te halen heb ik een onderzoek naar je trainingsgewoonten gemaakt. Als dank voor het invullen stuur ik je mijn eBook “Trainingsvormen voor binnen.”. En over binnen gesproken… onderaan dit artikel vertel ik je wat je moet doen om mijn Indoor trainingsvideo voor op de fiets te krijgen.

 

Klik hier om naar het onderzoek te gaan.

 

  1. Laat het niet links liggen

Het is zonde om geen intervallen te trainen in de winter. Het rendement is enorm, zelfs als je maar 2x per week een korte training doet. Je zult het verschil echt merken als je in het voorjaar weer lekker buiten gaat rijden.

 

  1. Richt een goede plek in

Zorg voor een goede trainingssituatie. Denk aan genoeg ventilatie in een ruimte die schoon is. Een stoffige dichtgetimmerde zolder is geen gezonde situatie om te gaan trainen. Let ook op het lawaai dat sommige trainers maken. Een rubbermat en een speciale achterband kunnen helpen tegen het geluid.

 

  1. Zorg voor verkoeling

Als ik binnen train loop ik echt leeg. Na drie kwartier liggen er plassen onder mijn fiets. Een ventilator helpt om een gedeelte van het zweet voortijdig te verdampen. Daarnaast heb ik altijd een handdoek binnen handbereik liggen. Er zijn ook speciale matten voor het geval je ondergrond absorbeert.

 

  1. Rij niet altijd vol gas

Het nodigt uit om lekker vol gas te rijden maar ook als je binnen traint heb je gewoon een plan nodig. Dat plan begint met een doel. Let erop dat je schema een houdbaarheidsdatum heeft van 4 – 6 weken.

 

  1. Zet je voorwiel op een blok

Als je een heuveltraining wilt simuleren, zet dan je voorwiel hoger dan je achterwiel. Je houding op de fiets is namelijk anders wanneer je bergop rijdt. Doe dit dus alleen voor je heuveltrainingen.

 

  1. Rij zonder afleiding

Het is heel verleidelijk om de tv erbij te slepen. Doe dit niet. Voor je warming up of cooling down is dat prima maar als je echt wilt trainen dan wil je bij de les zijn. Kijk maar eens hoe je intensiteit ongemerkt daalt als je voor de buis “zit”.

 

  1. Doe een warming up en een cooling down

Stap niet zomaar op om “ff te fietsen”. Neem je training serieus. Ondanks dat het binnen warm is, zijn je spieren niet voorbereid op actie.

 

  1. Eet en drink

Neem een bidon mee op de fiets en als je training erg lang duurt ook iets te eten. Een motor vraagt nu eenmaal benzine. Zorg ook dat je na afloop je herstelmaaltijd neemt en je vocht aanvult.

 

  1. Verbeter jezelf

Als je dan tegen iemand wilt rijden, neem dan jezelf als uitgangspunt. Probeer je iedere training te verbeteren. Hou je prestaties bij en maak een top 3. Je gaat dan ook gericht trainen om je te verbeteren.

 

  1. Ga toch naar buiten

Vergeet niet om af en toe lekker buiten te rijden. Als het goed is merk je direct het verschil. Dat geeft je weer motivatie om verder te gaan en de hele periode onverminderd door te trainen onder je eigen dak.

Het lijkt een hoop gedoe maar je zet dit voor een aantal maanden op en het plezier dat je in het voorjaar hebt is echt enorm. Dus doe gewoon die moeite. Spendeer een weekend aan het opzetten van een goede trainingssituatie en je kunt de hele winter vooruit.

 

Train jij binnen of buiten?
Wat is jouw beste tip om binnen te trainen?

 

Laat je reactie op de vraag achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je mijn gratis trainingvideo  “Indoor Cycling Athlete”, kun je meteen beginnen als het kouder en natter wordt. 😉

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

 

 

235 Responses to Effectief trainen op je fietstrainer

  1. Patrick 21 november 2019 at 01:56 #

    Wens binnen te trainen

  2. Edwin 14 november 2019 at 09:02 #

    Ik ben sinds begin dit jaar heropstapper op de racefiets. Dit najaar voor het eerst op de trainer. Nu 1 x per week buiten en 1 x binnen trainen.

  3. David 17 oktober 2019 at 16:16 #

    2 x op de rollen en op zondag buiten

  4. Iwan 29 september 2019 at 15:33 #

    Binnen trainen in de winter en bij redelijk weer toch naar buiten. Doe niet aan mtb, ben meer van de weg 😉

  5. Hans 29 september 2019 at 12:44 #

    2 x spinnen in de week en in het weekend buiten alsdan niet lukt toch binnen spinnen

  6. Hans 29 september 2019 at 12:38 #

    Ik spin 2 x in de week en probeer in het weekend buiten te fietsen als dat niet lukt ook nog een keer spinnen

Geef een reactie