4 Variaties voor je training

Experts spreken vaak over interval training. En alsof dat nog niet genoeg verwarring zaait zijn er dan ook nog eens verschillende vormen van intervaltraining, zoals bijvoorbeeld, piramide-, high intensity interval- of interval sprint training. Ik merk dat, wanneer ik deze termen gebruik, veel fietsers nog steeds niet weten wat ze moeten doen. Daarom geef ik vandaag heel praktisch een aantal voorbeelden.

Daarbij is het handig om te weten dat intervaltraining vaak wordt gecontroleerd door de hartslag van de fietser. Tegenwoordig wordt ook vaak het wattage gebruikt als maatstaf. Dat kan, maar uiteindelijk wil je het liefst dat je lichaam de grens van de inspanning aangeeft en niet een externe factor zoals wattage of snelheid.

Als het lichaam namelijk minder goed in vorm is dan gedacht (bijvoorbeeld door een beginnende griep) zal het minder goed functioneren en kan een belasting die anders als normaal wordt ervaren al voldoende zijn om het immuunsysteem dusdanig uit balans te brengen dat het doorbreken van de ziekte onvermijdelijk is. De combinatie van hartslag met wattage is natuurlijk ook prima.

 

Waar train jij voor? Vul deze korte vragenlijst in en ontvang als dank mijn eBook “Trainingsvormen voor op de fiets Deel 2

Klik hier voor de vragenlijst.

 

Wat: Train je anaerobe drempel

Hoe: 85% van je Maximale Hartslagfrequentie gedurende 20 minuten. Rust eventueel 4 minuten en herhaal. Heb je een Sporttest gedaan waarbij je anaerobe drempel of omslagpunt is vastgesteld!? Dan gebruik je die natuurlijk.

 

Wat: Train je VO2 max

Hoe: 90% van je Maximale Hartslagfrequentie gedurende 3 minuten. Rust 3 minuten en herhaal 3x. Dat is een serie. Rust 5 minuten en herhaal 2x

 

Wat: Train je aerobe conditie

Hoe: 65% van je Maximale Hartslagfrequentie gedurende 75 minuten. Voeg iedere week 10 minuten toe.

 

Wat: Train je sprintvermogen

Hoe: Maximaal vermogen gedurende 10 seconden. Rust 3 minuten en herhaal 10x.
Bij deze training is het onbelangrijk of je hartslag maximaal is of niet, zolang jij maar maximaal vermogen levert.

 

Zo, nu heb je weer wat ideeën om je huidige training te variëren. Probeer ze gewoon eens uit. Let erop dat je ook echt inspanning levert om bijbehorende hartslagen te halen. Dan wordt het namelijk effectief.

 

Hoe varieer jij je training?

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit bericht en ik stuur je als dank mijn eBook “Trainingsvormen voor op de fiets Deel 1”. Je kunt natuurlijk ook zelf een vraag stellen.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

Heel veel plezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook.

98 Responses to 4 Variaties voor je training

  1. willem 24 februari 2019 at 18:40 #

    Robert, ik ga het weer proberen. Ben vorig jaar hard gevallen ga weer aan de gang.

    • Robert van der Wulp 26 februari 2019 at 21:02 #

      Hai Willem,

      Zo hoort het ook: met vallen en opstaan.

      Laten we hopen dat je dat voorlopig dan hebt gehad.

      Geniet van het seizoen.

      Intens veel Fietsplezier, Robert

  2. Rob 22 februari 2019 at 12:26 #

    Trainen in plaats van fietsen werkt echt, maar hoe is altijd de uitdaging. De nuttige tips van Robert werken echt en graag ontvang ik er nog meer!

  3. Marco 21 februari 2019 at 20:31 #

    Ik ga dagelijks met de fiets werken en dan zaterdag en zondag met de club fietsen. In de lente veel toertochten in de Ardennen. Uithoudingsvermogen is goed, nu deze oefeningen doen om meer kracht en snelheid te krijgen. Ben benieuwd.

  4. Greens 21 februari 2019 at 15:32 #

    Ik varieer nog niet,fietste alleen maar,benieuwd naar de tips en het effect ervan

  5. Robert 21 februari 2019 at 09:14 #

    Duidelijk dat het niet voor iedereen hetzelfde is. Ik kan de hele dag fietsen op 85% van mn maximale hartslag en mijn omslagpunt ligt op ongeveer 90%. De stukjes over calorieën naar binnen transporteren dmv brood vind ik een beetje irritant, maar dat is mij ook aan te zien :). Ik ben en blijf een bourgondiër, maar ik zou wel een keer iets serieuzer willen trainen. Kun je gevallen zoals ik ook helpen.

    • Robert van der Wulp 22 februari 2019 at 23:16 #

      Hai Robert,

      Bedankt voor je reactie.

      Goed eten kan ook lekker zijn. Het gaat om kwaliteit, diversiteit en de juiste verhouding.

      Ik kan je alleen helpen als jij geholpen wilt worden.
      Dus als jij er klaar voor bent, dan hoef je maar een mailtje te sturen of te bellen en dan gaan we er samen voor.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  6. mike 21 februari 2019 at 08:24 #

    varieer men trainingen met 2 interval trainingen en 1 duurtraining en of 1 toertocht op de mtb.

  7. Jan 21 februari 2019 at 06:55 #

    Lekkere info voor training

  8. Kortlever Cock 20 februari 2019 at 22:06 #

    Dag Robert,

    Ik doe 2 of 3 intervaltrainingen per week, vaak samen met een fietsmaat. Hierbij gebruik ik de hartslagmeter om in de goede zones te kunnen fietsen. Dit bevalt mij prima.

  9. Hans 20 februari 2019 at 21:49 #

    Ben nu met wat interval trainingen begonnen door de weeks en in het weekend tocht van ongeveer 100 km in groeps verband

  10. BB 20 februari 2019 at 20:42 #

    Vandaag inspanningstest gedaan als start naar het seizoen. Ben benieuwd naar aansluitende trainingsvormen om te proberen

  11. Maurice 20 februari 2019 at 20:21 #

    Ben benieuwd naar de andere trainingsvormen

  12. Maartrn 20 februari 2019 at 20:15 #

    Twee keer in de week interval icm woon werk verkeer. Weekend duur training

  13. Bruno 20 februari 2019 at 18:18 #

    ik train veelal op de mtb op ons parcours en daar probeer ik dan mijn intervalletjes te doen .
    Ga me zeker wat meer toeleggen op de wegtrainng en de blokken rijden

  14. Filip De wannemaeker 20 februari 2019 at 17:44 #

    Ik doe 1maal per week en interval training

  15. Koen De Brabanter 20 februari 2019 at 17:04 #

    Eindelijk een klare uitleg waarmee ik aan de slag kan op mijn trainer. Gedaan met zomaar wat te rijden. Thx voor de info.

  16. chris jacobs 20 februari 2019 at 16:37 #

    als je je omslagpunt kent en om je anaërobe drempel te trainen , train je dan het best juist boven of juist onder die drempel ?

    • Robert van der Wulp 21 februari 2019 at 00:01 #

      Hai Chris,

      Bedankt voor je reactie, goeie vraag.

      Je kunt beiden trainen.
      Onder de drempel om te zorgen dat je die langzaam een paar slagen omhoog schuift en boven de drempel om te leren de pijn te verdragen en melkzuur te verwerken.
      Boven de drempel zijn de zwaarste trainingen. Je longen schreeuwen om meer zuurstof en je benen staan in brand.

      Al zin in!? 😉

      Intens veel fietsplezier, Robert

  17. Remco 9 mei 2018 at 20:22 #

    Ben veel korte stevige ritten aan het rijden, helaas wel veel vlakke ritten!
    Morgen de eerste lange en beetje heuvelachtige rit! Ben benieuwd

  18. Dries Geudens 8 april 2018 at 20:27 #

    Ik heb ook enkel maar vlak terrein ter beschikking dus ik wissel langere tochten af met interval trainingen.

  19. jurgen 3 april 2018 at 20:23 #

    Die anaerobe drempel, genaamd de sweet spot, train ik best vaak. Evenals hiit intervals. En natuurlijk ook basistrainingen.

  20. Tom 28 maart 2018 at 19:45 #

    Ik fiets sinds twee jaar. Bij mij in de buurt voornamelijk vlak met kleine stukjes heuvelop en soms in zuidlimburg in de heuvels. Het is meer fietsen dan trainen. Maar om mijn vrienden er eens af te kunnen rijden, en ik een nieuwe fiets heb aangeschaft wil ik nu eens echt gaan trainen. Bovenstaande maar eens gaan proberen!

  21. Nico 25 maart 2018 at 21:49 #

    Ik zie dit als een aanvulling voor mijn conditie weer op pijl te krijgen voor de langere tochten zoals de Elfstedentocht e.d. Ik ben helaas goed ziek geweest afgelopen weken waardoor ik toch veel van mijn conditie heb moeten inleveren helaas.

    • Robert van der Wulp 28 maart 2018 at 13:10 #

      Hai Nico,

      Bedankt voor je reactie.

      Balen dat je zo ziek bent geweest. het goede nieuws is dat je dat ook wel weer redelijk snel oppakt.

      Succes, Robert

  22. Lieske 24 maart 2018 at 10:42 #

    Woensdag train ik op de Wattbike bij een Wattcycling centrum. Hierop is het een stuk makkelijker om gericht met wattages te trainen en dit lang vol te houden. Op de weg is het lastiger om lange rustige wegen te vinden en door de wind vind ik het lastig om constant te rijden.
    Bovendien probeer ik op vrijdagavond/zaterdag nog een intervaltraining te doen (een trainingswedstrijdje of sprintjes/korte intervallen in een hoge wattagezone buiten/op de Tacx) en op zondag een rustige duurrit met anderen.

  23. Monique 22 maart 2018 at 20:07 #

    prima tips voor zowel op tacx als voor een avondtraining ik ga er mee aan slag

  24. Nicolas 22 maart 2018 at 10:45 #

    Ik ga 1 tot 2 keer per week op de rollen: vaak intervaltrainingen.
    In het weekend zeker 1 langere rit: rustige duurtraining. Af en toe een 2de rit in het weekend, maar dan korter en meer op interval… Wonen in de Vlaamse Ardennen biedt hier vele mogelijkheden 😉

  25. Ron 22 maart 2018 at 09:33 #

    Binnenkort minder op de Tacx en meer naar buiten. Ik probeer 3 x in de week, 1 lange rit en 2 x meer afwisseling.
    Sinds vorig jaar train ik met meer afwisseling en op hartslag. Daarmee heb ik vooruitgang geboekt.

  26. Udo 22 maart 2018 at 00:07 #

    Ik fiets normaal gesproken maar 1 keer in de week op zondag, met daarbij door de week 2 x een uur spinning en 2 x een half uur E-gym ( krachttraning waarbij je acht spiergroepen traint)
    Ik zou graag nog een keer door de week op de fiets zitten op wat meer fietsrimte te krijgen

  27. Jan Mens 21 maart 2018 at 20:34 #

    Zomertijd komt er weer aan, weer naar buiten ipv op de rol.
    Dan tweemaal door de week, eerste vaak herstel van de zondag rit, de tweede wisselend interval en duur.
    Zondag vaak tussen de 70 en 100 km.
    September moet de topmaand worden met eerst een week Vogezen , week rust, dan een week Mont Ventoux.

  28. Dirk 21 maart 2018 at 19:22 #

    Ik rij 3x per week tussen de 50 en 80 km vooral vlak met een hartslagmeter. Ik doe me niet graag pijn dus mijn hartslag komt bijna nooit boven 140. We gaan 3x per jaar naar spanje om te fietsen en dan voel ik wel dat ik anders moet trainen. Zal deze 4 variaties eens proberen.

  29. Marcel 21 maart 2018 at 19:17 #

    Ik traint 2 x interval en doe de duurtraining.

  30. Pieter Veenstra 21 maart 2018 at 18:38 #

    Zo eenvoudig lijkt het. Ik ga het zeker uit proberen. Ben nu in training voor eerst een triatlon in juni, gevolgd door een rit van 200km op de Mtb en op 1 september volgt de veldslag om Norg. Wat er tussendoor komt zie ik nog wel. Doel os in ieder geval snelheid verhogen, meer vermogen in de benen en meer duurvermogen. Moet lukken met deze tips!

  31. Stefaan Leclercq 21 maart 2018 at 18:21 #

    Ik variër met interval en lange duur zoals je aangehaald hebt in de vorige mails ik werk naat mei toe, dan begint het klimwerk.

    Grtj Stefaan

  32. steven 21 maart 2018 at 13:09 #

    toevallig gisteren begonnen met een 8 weken TT traningprogramma van trainersroad.
    Om de inhoud doormiddel van blokken traing te verhogen. planning is om 90K TT te rijden begin juni.

    Ik doe dit dan op de tacx, waardoor je op FTP vermogen de gemaakte schemas goed kan volgen.
    Ik vind het lastig om buiten in blokken te trainen, constant een vermogen leveren voor 10 min. zie maar eens zo’n lange rechte weg te vinden in de randstad.

    In de groepsritten pak ik dan de sprintjes mee en woon werk als herstelrit.

    Ben nog wel opzoek naar een goede berg training, dus tips zijn met name daarvoor zeker welkom

    • Robert van der Wulp 21 maart 2018 at 15:03 #

      Hai Steven,

      Bedankt voor je reactie.

      Waarom ben je nog op zoek naar een training als je een programma volgt?

      Bedenkt goed dat als je iets toevoegt aan een bestaand programma er een kans is dat je overbelast raakt.
      Anders heb je een programma wat niet aansluit bij jou kunnen.

      Wat je doet met de herstelritten is uitstekend.

      Heel veel fietsplezier, Robert

  33. Ruud 21 maart 2018 at 12:33 #

    De interval trainingen komen uit het hardlopen voort, wij doen veel variaties in trainingen en dan weer eens een duurtraining.
    Met verschillende vormen van trainingen kan je sneller en misschien beter klimmen.

    • Robert van der Wulp 21 maart 2018 at 15:05 #

      Hai Ruud,

      Bedankt voor je reactie.

      Een goed programma bevat natuurlijk ook duurtraining. Mijn ervaring is echter dat de veel wielrenners en mountainbikers het houden bij een bepaald rondje (misschien 2 of 3) maar niet echt een plan hebben.

      Variatie is inderdaad heel goed om je lichaam uit te dagen beter te worden.

      Heel veel fietsplezier, Robert

  34. DCA van Heemstede Obelt 21 maart 2018 at 12:22 #

    Wanneer het seizoen weer begint duurtraining vanaf maart t/m april. Vanaf mei met interval en afwisselend op een bepaald percentage van je maximaal HS.

  35. Stefaan Leclercq 21 maart 2018 at 11:56 #

    Bedankt voor de tips. Ik ben nu meer op wattage aant trainen 60/70 rpm met als doel beter te klimmen in de bergen

  36. René 21 maart 2018 at 11:49 #

    Heel mooi verwoord Robert! Blijkt ook al uit alle voorgaande reacties.
    Ik train om lange toertochten te kunnen maken, en om in een dag de mont Ventoux 3 keer te beklimmen.
    Klopt het dat het dan geen zin heeft ook het sprintvermogen te trainen?

    • Robert van der Wulp 21 maart 2018 at 15:16 #

      Dank je René,

      Nee, dat klopt niet! Tenminste in mijn visie niet. 😉

      Laat me dat toelichten.
      Het klopt natuurlijk wel vanuit het oogpunt dat je straks tenminste 6 uur op de fiets zit om de Mont Ventoux 3x te bestijgen, terwijl een sprintje hooguit 45 sec duurt.

      Maar dat is te kort door de bocht.
      Er komt namelijk een moment op die dag (en waarschijnlijk meerdere) dat je even gaat staan om de benen te strekken of net 10 meter wilt overbruggen om mee te rijden met iemand wiens tempo je wel kunt volgen als je maar in zijn wiel kunt komen.
      Dan is het heel fijn als je niet meteen na dat sprintje/ tempoverhoging een half uur moet herstellen.
      Waarschijnlijk zal je ook verzuren. Dat wil je zoveel mogelijk vermijden, maar als het die dag hard waait, dan moet je wel. Sprinttrainingen zijn ideaal om in een korte tijd te verzuren en te leren die verzuring te dragen.

      Bovendien geeft sprinttraining je ook nog meer kracht, meer snelheid, betere VO2max en kan het bijdragen aan een hogere anaerobe drempel. En die kun je allemaal op de Mont Ventoux gebruiken.

      Dus: Nee, je wilt niet iedere week je sprintvermogen trainen om 3x de Mont Ventoux te beklimmen.
      Maar: Af en toe een sprinttraining is zeker geen verspilde moeite.

      Heel veel fiesplezier, Robert

  37. Jeroen 21 september 2016 at 16:19 #

    Hallo Robert,
    Kort geleden mijn hartslag zones laten testen/meten. Daar gaat eigenlijk al een wereld open. Jouw ebook trainingsvormen zal zeker meer inhoud daar aangeven. Alvast bedankt

    • Robert van der Wulp 21 september 2016 at 17:45 #

      Heel goed, Jeroen.

      Als je nog vragen hebt, dan kun je me altijd mailen of bellen.

      Veel plezier, Robert

  38. Edwin 16 augustus 2016 at 10:29 #

    Ik train altijd met een hartslagmeter. Ik merk dat mijn hartslag snel stijgt (en gelukkig ook weer redelijk snel kan zakken). Ik weet mijn omslagpunt niet precies maar tot 160 bpm kan ik blijven praten dus zal het daar niet ver vanaf zitten. Het kost mij moeite om bijvoorbeeld onder de 130 bpm te blijven. Ik heb een Garmin fietscomputer met de mogelijkheid om intervallen in te programmeren, maar ik blijf het lastig vinden.

    Gisteren heb ik weer getraind in Luxemburg met 1200 hoogtemeters in 57 km. Voor mij behoorlijk pittig. Het kost mij dan tijdens het klimmen heel veel moeite om mijn hartslag onder de 170 te houden. Zeker als het boven de 8% komt lukt het niet meer.

    Ik ben in het voorjaar begonnen met een paar keer trainen (ook op de Tacx) in de laagste zone om mijn basisconditie te verbeteren, zelf heb ik het idee dat het daarin zou moeten zitten…. maar dat is erg saai.

    Heb jij tips?

    • Robert van der Wulp 18 augustus 2016 at 10:25 #

      Hallo Edwin,

      Bedankt voor je reactie.

      Allereerst is trainen met een hartslagmeter pas effectief als je je maximale hartslagfrequentie kent. Anders blijft het gissen. Mijn eerste advies is dus om een Sport medische keuring te gaan doen. Daar leggen ze ook gelijk je omslagpunt vast en je trainingszones. Dan weet je voortaan precies waar je het over hebt.
      Daarnaast is het zo dat trainingsadviezen vrijwel altijd algemeen zijn terwijl er individueel grote verschillen bestaan. Daarmee bedoel ik dat een advies aan meerdere personen niet voor iedereen even goed is. Lichamen werken nu eenmaal allemaal op hun eigen wijze.
      Het kan dus heel goed zijn dat jouw hartslag gewoon snel stijgt. Je geeft zelf al aan dat het ook snel weer zakt. Het lijkt er dus op dat je conditie goed is.
      1200 hoogtmeters in 57 km is echt veel. Het is dus niet zo gek dat het moeite kost om je hartslag laag te houden. Ik ken Luxemburg goed en de klimmen zijn daar pittig.
      Belangrijker is hoe jij je voelt na zo’n tocht en wat je veracht van jezelf. Rij je veel langzamer dan anderen? En wie zijn die anderen? Wat is je leeftijd? Hoe vaak train je per week?
      Als je goed presteert, je traint 3x per week en je bent iedere training weer fit om te gaan dan maak je je wellicht druk om niets.

      Als je meer wilt weten dan kun je altijd mailen of bellen 26 55 689 555.

      Veel plezier, Robert

  39. Ronald 11 augustus 2016 at 09:48 #

    Goed en duidelijk verhaal. Ben net weer begonnen met voorzichtige trainingen na flinke valpartij. Ga je tips gebruiken om meer variatie in trainingsopbouw te brengen. Hou mij aanbevolen voor je tips.

  40. Yorick Lison 4 augustus 2016 at 08:48 #

    Mooie omschrijving van verschillende trainingen.
    De kunst bestaat er natuurlijk wel in een mooi evenwicht te vinden tussen de verschillende soorten trainingen en dat nog eens bovenop externe invloeden zoals werk, slaappatroon, zware wedstrijden.
    Maar moesten we dat weten dan waren we allemaal profs natuurlijk 😉

    • Robert van der Wulp 4 augustus 2016 at 14:17 #

      Hai Yorick,

      Zelfs de profs weten dat niet allemaal. Vandaar de inspanningsfysiologen, trainers, voedingsdeskundigen en andere profs die dat voor hen regelen.
      Bovendien kom je op ons niveau met luisteren naar je lichaam een heel eind.
      En ik schrijf regelmatig artikelen over de door jou genoemde onderwerpen om je ook daarover te informeren.

      Veel plezier, Robert

  41. Wim 3 augustus 2016 at 21:17 #

    Dag Robert,

    Tot nu toe klonken alle trainingsschema’s als Chinees voor mij. Ik ben blij dat ik een website/blog gevonden heb die in mensentaal spreekt, hoewel ik nog steeds met bepaalde termen vertrouwd moet geraken… VO2max, D1, D2,…

    We willen met 3 vrienden langere toertochten maken op zondag, maar beseffen dat we hiervoor meermaals per week moeten rijden! Jammer genoeg hebben we door onze professionele en familiale agenda niet zoveel tijd om te trainen door de week… Bijgevolg zijn we op zoek naar goede, maar kortere trainingen om onze basis te verbeteren…

    Alvast bedankt voor de tips!

    • Robert van der Wulp 4 augustus 2016 at 14:22 #

      Hai Wim,

      Dan ben je hier aan het juiste adres. Dat is namelijk precies wat ik je mee wil geven. Ik kan je dan ook zeker aanraden mijn webinar of workshop eens te bezoeken. Dan heb je daarna een plan wat daar bij past. Volgende week start de inschrijving voor de workshops van augustus.

      Veel plezier, Robert

  42. Rolf 2 augustus 2016 at 17:46 #

    Zeer duidelijk verhaal

  43. Jeroen 1 augustus 2016 at 12:53 #

    Beter trainen voor de trans Condroz…

  44. René 30 juli 2016 at 10:38 #

    Duidelijk verhaal, fiets wel met hartslagmeter maar doe er niet zoveel mee,moet me er toch maar eens meer in gaan verdiepen.

  45. Tom 29 juli 2016 at 21:06 #

    Is zeer interessant kort bondig en nuttig ! Ik trainde al met hartslagmeter maar wist niet of ik juist bezig was nu kan ik hier verder mee , wil nl m’n conditie zodanig optimaliseren dat ik zonder problemen 5 uur kan overleven met een knallende finale op het eind

  46. Catrinus 29 juli 2016 at 17:09 #

    Leuke tips.

  47. Guido 29 juli 2016 at 15:31 #

    Duidelijke voorbeelden waar je iets mee kan. Ik ga er mee aan de slag

  48. Ronny 29 juli 2016 at 10:56 #

    Mooie hulp !!!

  49. Patrik 29 juli 2016 at 08:07 #

    Strak plan en ga Ik uitproberen. Geen uren uitleg maar 4 eenvoudige richtlijnen. Trainen doe Ik alleen en 1 maak per week is het clubrit voor ontspanning.

  50. Michel Geurten 28 juli 2016 at 22:34 #

    Wat zijn de voordelen van deze trainingen en is het ideaal iets te combineren ?
    Ik train nu zonder hartslagmeter maar het lijkt dat daar wat te winnen valt ? Is dat zo ?

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 13:51 #

      Hai Michel,

      Bedankt voor je reactie.Goed dat je vragen stelt.
      De voordelen zijn er vele. De basis van het idee is dat je vooruitgaat als je het lichaam vraagt iets te doen wat het niet gewend is. Dat noemen we dan training. Je hartslag is een behoorlijk nauwkeurige indicatie van hoe je de mate van inspanning ervaart. Wat te winnen is zacht uitgedrukt als je nu nog traint zonder.

      Wil je meer weten over hartslagmeters en het trainen daarmee, stuur me dan even een mailtje naar robert@trainenmeteendoel.nl . Dan maken we een afspraak en leg ik je het je uit. Geen kosten aan verbonden.

      Veel plezier, Robert

  51. Sandy 28 juli 2016 at 22:09 #

    goed geformuleerd. Kort en duidelijk!

  52. Marc Nuyts 28 juli 2016 at 21:35 #

    Ben sinds kort ook o hartslag aan het trainen en loont zeker de moeite om
    Vooruitgang te maken
    De intervallen probeer ik nu ook te doen maar zoals eerder vermeld is dat lastig als je in groep traint

  53. Henk 28 juli 2016 at 21:33 #

    Train voor criteriums , ben erg benieuwd wat ik meer kan verbeteren door de trainingsvormen.

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 13:54 #

      Hai Henk,

      Bedankt voor je reactie.
      Ga ze gewoon systematisch toepassen (in een schema dus 😉 ). Ik weet zeker dat je na een paar weken het verschil gaat merken.

      Mocht je hulp nodig hebben, mail me dan even ( Robert@trainenmeteendoel.nl ). Dan maken we een afspraak en help ik je verder op weg.

      Veel plezier, Robert

  54. jacco 28 juli 2016 at 20:51 #

    In voorjaar veel lange duurtrainingen incl interval gedaan tbv mtb marathons. Moet nu omschakelen naar mtb xc wedstrijden in najaar/winter en dus andere vorm van training. Heb je hierin advies?

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 14:02 #

      Hai Jacco,

      Bedankt voor je reactie.
      Ik hoop dat je de korte trainingen voor je marathons niet verwaarloosd hebt. Dat zou namelijk zonde zijn. Ook voor lange duurwedstrijden zijn korte intervals zeer goed om te trainen. Voor je mountainbike races kun je het accent iets verschuiven maar ook voor deze races kun je heel goed op de weg trainen.

      De afstanden kunnen nogal variëren bij xc (van 30 minuten tot 24 uur) maar uit je vraagstelling maak ik op dat het kortere wedstrijden zijn.
      Wil je hulp bij je schema, mail me dan even ( Robert@trainenmeteendoel.nl ). Dan maken we een afspraak en help ik je verder op weg.

      Heel veel plezier, Robert

  55. Martijn 28 juli 2016 at 20:26 #

    Ik herken een hoop vormen, maar blijf het toch lastig vinden om voldoende ruimte in je rit te krijgen om de intervallen goed te kunnen uitvoeren. Wellicht is dat ook een mooi onderwerp; route uitstippelen voor een bepaalde training.

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 14:07 #

      Hoi Martijn,

      Bedankt voor je reactie en suggestie. Je bent inderdaad altijd enigszins beperkt door je omgeving. Dat kan al een uitdaging op zich zijn. Heuveltraining is bij mij dodelijk saai doordat ik telkens dezelfde helling van de Heinennoordtunnel op en af rij. Wil ik meer variatie dan kan ik nog kiezen voor de Van Brienennoordbrug maar dan met het risico op koolmonoxidevergiftiging. Dus meestal blijft het dodelijk saai en probeer ik zo af en toe in het weekend ruimte te maken om ergens anders heen te rijden of plan ik mijn vakanties in heuvel- of bergachtig gebied.

      Heel veel plezier, Robert

  56. Coen Boxtart 28 juli 2016 at 20:10 #

    In oktober 2015 heb ik een Lab in Eindhoven mijn maximale hartslag laten meten, ik was al blij met het schema die Trainenmeteendoel.nl voor mij heeft gemaakt. Maar met deze extra informatie over interval training samen met mijn max. HF ga ik nog meer stappen maken hopelijk in positieve zin.
    Ik kom uit de wereld van Ultraloper en daar deden we ook van allerlei intervallen, nu ik mij meer heb gericht op het fietsen hoop zo met al deze informatie een betere en snellere fietser te worden.

    Ik ben super blij !!!?

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 14:09 #

      Heel goed Coen,

      Ik kan uit al je reacties je enthousiasme proeven. Ga vooral zo door en blijf komen met die vragen!

      Heel veel plezier,Robert

  57. Dave 28 juli 2016 at 19:52 #

    Goede voorbeelden, voorheen trainde ik twee tot drie keer per week op een klein verzet en op zondag rijd ik op de grote molen met de club mee.

    Nu kan ik beter variëren en zie ik dat het niet altijd drie uur moet duren het ritje door de week

  58. Ron 28 juli 2016 at 19:20 #

    Ik denk dat ik ook maar eens anders moet trainen, alleen fiets ik gemakkelijk 4uur, maar met anderen en dus variabele snelheden is het na 2 uur wel gedaan met me.

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 14:11 #

      Hai Ron,

      Bedankt voor je reactie.
      Het mooie is dat die 2 uur (of korter) waarin je die intervallen traint, meer vooruitgaat dan waneer je altijd maar die lange duurtrainingen doet. Maar ook blijven doen die lange trainingen. Het gaat om de combinatie.

      Heel veel plezier, Robert

  59. Hugo 28 juli 2016 at 19:19 #

    Goed om weten, eens werk van maken.

  60. Ron 28 juli 2016 at 19:14 #

    Ik doe meestal de viaducten route trainen als interval.
    12 viaducten in 50 km
    zwaarverzet omhoog zo hard mogelijk.
    daarna hartslag weer laten zakken tot onder de 130.

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 14:12 #

      Top, Ron!

      Ga zo door en varieer ook hierin.

  61. B 28 juli 2016 at 19:12 #

    Maar eens wat meer gaan verdiepen in het trainen op hartslag.

  62. Kars Hazewinkel 28 juli 2016 at 19:00 #

    Zoek inderdaad een goede en duidelijke trainingsschema, zonder ingewikkelde wiskundige berekeningen.
    Ik wil gewoon fietsen

  63. Sjabbo 28 juli 2016 at 17:31 #

    Wat ik eigenlijk wil weten hoe ik het trainen kan combineren met een drukke horeca baan.

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 14:15 #

      Hai Sjabbo,

      Bedankt voor je reactie.

      Je hebt een uitdaging maar het is niet onmogelijk. Neem even contact met me op via de mail ( Robert@trainenmeteendoel.nl ). Dan maken we een afspraak en help ik je verder op weg. Zonder kosten.

      Veel plezier,Robert

  64. Bart Vantomme 28 juli 2016 at 15:58 #

    Dit type trainingen kan je inderdaad beter alleen doen. De meeste trainingen trouwens, naar mijn gevoel. Als je dan in groep gaat rijden zie je snel hoe ver je staat.

  65. christophe 28 juli 2016 at 15:41 #

    Het is inderdaad moelijk om door het bos de bomen nog te zien. Veel moeilijke woorden die hier eenvoudig en concreet worden uitgelegd. Ik ben benieuwd naar je volgende uiteenzettingen. Alvast merci

  66. Richard 28 juli 2016 at 14:38 #

    Weer goeie inspiratie volgende week het trainen maar weer eens serieus oppakken.

  67. Arnoud 28 juli 2016 at 14:32 #

    Wat bereik ik met het trainen in welke zone? Wat wordt waar beter van en wat zal ik beter kunnen hierna?

    Leuk om eens een stuk te schrijven over: Trainen en vrienden, hoe combineer je de twee.

    Je ziet in de reacties veel terugkomen dat het lastig is om een goede training te rijden als je met een vriendenclub onderweg bent. Is dat zo, of kun je juist ook hier goeie trainingen inbouwen (langer op kop, in de wielen blijven, sprintjes bij de plaatsnaam borden).

    • Bas 28 juli 2016 at 16:26 #

      Goede vragen! Ik ben zeer benieuwd naar de antwoorden/mogelijkheden…

  68. Ed de Jongh 28 juli 2016 at 14:11 #

    Ben wel benieuwd, wil het zeker gaan proberen.

  69. Tonny 28 juli 2016 at 13:57 #

    Handig om te weten. Ik ga nu vaak met een vriendengroep fietsen en dan is het moeilijk om een goede training te doen

  70. marin 28 juli 2016 at 13:49 #

    Leuke tips. ga ik proberen. Ik maak inderdaad de laatste tijd weinig vooruitgang….

  71. Mieke 28 juli 2016 at 13:43 #

    Zal mij er ook eens in verdiepen , bedankt voor al weer een nuttige tip?

  72. Remco 28 juli 2016 at 13:36 #

    Ik train wanneer ik alllen rij uitsluitend op hartslag en bepaal van te voren in welke zone ik ga rijden. De laatste weken rijd ik veel met anderen en is het lastiger om in de zones te blijven, of te laag of te hoog! De komende week nog wat extra interval en klimmetjes doen en dan naar Oostenrijk de Grossglockner eens proberen.

  73. Paul van den Brakel 28 juli 2016 at 13:18 #

    Er zit een flink verschil in aerobe conditie en anaerobe drempel. Voor mij betekent dit hartslag 116 en hartslag 152. Hoe moet ik omgaan met het gebied hiertussen, want als ik een paar uur fiets, dan zit ik veelal in dat gebied.

    Variëren van mijn training:
    * Afwisselen van fietsen op de weg met de wegfiets en in het terrein met de mtb.
    * Minder/meer uurtjes. Minder: 2 tot 2,5. Meer: 4 tot 7.
    * Regelmatig een lange D1 toer.
    * Voorjaar: veel bovenzijde D2 (140) ritten om een paar uurtjes “vet te verbranden”.
    * Periodiek een training D3; kan het lijf 2 tot 3 uurtjes hebben.
    * Vlakke trajecten (dijken) en heuvelachting.
    * Gisteren 4 uurtjes op de weg (dijken). Heb ik met windje tegen blokjes van 15 minuten gereden (D1-D2-D3-D1-D2-D3-D2-D1-D2). Daarna met windje in de rug op huis aan in D2. D1: 130W, D2:170W, D3: 220W.

    Op basis van wat je schrijft ga ik vaker je VO2max en Sprint advies in de toer verwerken. Nu zitten deze wat verstopt in de MTB ritten, hier past niet exact de rust- en inspanningsmomenten want het terrein bepaalt dit. Ga ik op de weg proberen.

    • Robert van der Wulp 29 juli 2016 at 14:26 #

      Hallo Paul,

      Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie.

      Je varieert al goed met je trainingen. Dat verdient zeker een compliment. Je geeft zelf al het antwoord op je vraag hoe om te gaan met de verschillen in hartslag. Je traint namelijk al in D1, D2 en D3 en ziet het missen van de sprints (zone W).

      Dit zit inderdaad verscholen in de inspanning die je levert als je een mtbparcours rijdt. Het gevaar van de mtb zit hem dan in het feit dat je het parcours je training laat bepalen in plaats van dat je het parcours uitzoekt op basis van de training die je wilt rijden. De oplossing die je daarvoor kiest is de juiste: op de weg trainen. Dat blijft dus een belangrijk element van mtb trainingen.

      Nu we toch op dit onderwerp zitten is dit een mooie gelegenheid om je uit te leggen dat dit tevens de manier is om je (mtb) wedstrijd voor te bereiden. Je kijkt naar het af te leggen parcours en bekijkt welke uitdagingen je hierin vindt. Daar maak je schema voor en ga je voor trainen.

      Ik neem aan dat alle variatie niet uit de lucht komt vallen maar deze verwerkt is in een schema dat leidt naar je doel!?

      Goed bezig, ga zo door.

      Heel veel plezier,Robert

  74. Marcel 28 juli 2016 at 13:13 #

    Oké duidelijk verhaal. Kan ik zeker wat mee. Fiets nu gewoon mijn rondje en dat is het. Ga hier wel wat mee doen.

  75. Hans 28 juli 2016 at 13:08 #

    Leuke inspiratie weer! Ik gebruik eigenlijk nooit mijn hartslag tbv trainingsarbeid, neem het meer ter kennisneming aan. Wordt eens tijd wat meer gestructureerd er mee aan de slag te gaan.

  76. Peter 28 juli 2016 at 13:04 #

    Duidelijke tekst om wat variatie in de (fietstraining) te voorzien!

  77. Edwin 28 juli 2016 at 12:50 #

    Ik train, op de fiets, graag interval op heuveltjes in de buurt. Meteen een mooie uitdaging

Geef een reactie