5 trainingsfouten die je zomervorm verpesten

Vind jij het ook onweerstaanbaar? Al die geweldige weken fietsweer die we inmiddels hebben gehad. Ik kan het dan niet laten dat ik vaker de fiets pak. Het is gewoon zonde om een dag met perfect fietsweer niet te benutten. Al moet ik er de gekste sprongen voor maken. En dat is nu precies één van de valkuilen die je zomervorm een flinke deuk kan bezorgen.

Ik heb het immers altijd over een doel met een plan. Maar juist nu je in vorm begint te komen en alle tacx-rijders, met alle respect, ook hun bleke gezichten weer hebben gebruind, is het belangrijk om vast te houden aan je plan. Hoe verleidelijk het ook is, behoed je voor één van deze fouten.

 

Overal willen knallen

Je vorm is goed en je mag weer lekker rijden met je vrienden of je club. Competitie is weer begonnen en dadelijk mag je ook weer tochten rijden. Het voelt alsof je de hele wereld aan kunt. Maar vergis je niet. Zorg dat alle niet geplande ritten wel een goede plek krijgen in je planning. Maak de extra’s onderdeel van je plan en rij je niet leeg op elke rit. Anders is het met de goede vorm snel gedaan.

 

Onvoldoende herstellen

Ga je naar het buitenland om te fietsen, hou er dan rekening mee dat omstandigheden anders zijn. Als het 35 graden is en je enige keus is bergop doe het dan wat rustiger aan. Niet alleen tijdens je rit. Neem ook meer tijd om te herstellen. Groeien doe je namelijk alleen tijdens rusten.

 

Culinair verwarren met losgaan

Ik ben gek op eclairs. Dat is een soes van zo’n 15 cm, gevuld met room. Bovenop zit nog een dikke laag glazuur. Ik kan niet in Frankrijk komen zonder een eclair te nemen. Ik zou ze iedere dag kunnen eten, maar dat doe ik niet. Het is zonde om een jaar lang hard werken teniet te doen omdat het vakantie is. Denk dus goed na wat je neemt. Als je vindt dat alles moet kunnen omdat het vakantie is, dan is de leefstijl van een atleet niets voor jou. En laat ik dan gelijk het tegengeluid horen: die twee eclairs die ik zou eten als ik in Frankrijk ben. Daar kijk ik het hele jaar al naar uit. Zo is elke hap een feest op zich.

 

Onvoldoende drinken

Ik hoor nog regelmatig van fietsers die 100 km rijden op 1 bidon water. Dat is echt heel onverstandig. Gedurende de zomer al helemaal. Je verliest met gemak 1-2 liter per uur. Nu hoef je dat niet bij te tanken. Dat gaat gewoon niet. Maar 1 bidon van 500-750ml per uur is echt niets teveel. Een heatstroke heb je zo te pakken. Zeker als je in de volle zon met hoge temperaturen rijdt.

 

Te vaak opstappen

Omdat het iedere dag mooi weer is, kan de verleiding groot zijn om vaker op te stappen dan je schema van je vraagt. Dat is op zich niet erg en voor meeste fietsers zelfs goed. Bedenk echter goed wat het doel is van je extra training. Als dat weer een rondje is dat gericht is op het breken van je PR, doet dat meer kwaad dan goed. Je kunt een extra rondje wel gebruiken als hersteltraining of als techniektraining.

 

Het belangrijkste is dat je een plan hebt en je daar aan houdt. Stop je energie vooral in de uitvoering van dat plan. Beschouw iets extra’s ook als iets extra’s en niet als een training op zich. En onthoudt dat 80% van je resultaat voortkomt uit je voeding. Twee weken slecht vakantievoer, betekent na je vakantie 3 maanden lang alleen maar trainen om dat weer recht te breien. En dat scheelt 12 weken waarin je geen progressie maakt. Het is gewoon een kwestie van de juiste keuzes maken.

 

Hoe blijf jij in beweging op vakantie?

 

Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je Het grote vakantie checkboek. Bordenvol handige tips en checklists voor op je vakantie.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

66 Responses to 5 trainingsfouten die je zomervorm verpesten

  1. Colette Lucas 2 juli 2020 at 01:13 #

    Jazeker, de fiets gaat mee naar Spanje. Daar lekker om de dag op de fiets met tussendoor een gezellige koffie of frispauze op de berg of onderaan de berg. Na een roerige tijd van blessure en huiselijke besoignes, plus een operatie weer langzaamaan in conditie komen en weer fijn een doel voor van de winter om weer aan een aloude topconditie te werken en met volle moed en energie 2021 in te stappen!. Op naar de tourtochten en de fietselfstedentocht. Ik wil nu eindelijk wel eens mjn langverwachte kruisje in mijn handen kunnen houden!.

  2. Ivan 1 juli 2020 at 22:54 #

    Nu er geen georganiseerde toertochten zijn (afgelast wegens CORONA), plan ik zelf tochten met Komoot of Route You. Ik wissel de racefiets af met de gravelfiets en met die laatste is het sowieso rustiger aan. Ook af en toe een toertje lopen zit in het programma.

  3. Dj 1 juli 2020 at 21:52 #

    Racefiets mee naar Bretagne en daar afwisselend een paar langere ritten en korte ritjes in de buurt van de camping.

  4. Domi 1 juli 2020 at 21:08 #

    De fiets gaat mee op vakantie om iedere dag een paar uurtjes te rijden om de omgeving te bewonderen. Wel op een rustig tempo.

  5. Dieneke 1 juli 2020 at 18:16 #

    Als ik met mijn vriend op vakantie ga, gaan de racefietsen mee. Heerlijk de meeste dagen op de fiets.

    Indien er kinderen mee zijn, zoeken we ons vertier in voetballen, zwemmen en wandelen.

  6. GUNTER ENGELS 23 juli 2019 at 20:14 #

    Mijn vakanties zijn momenteel echt afgestemd om te fietsen.
    Ben net terug van de Pyreneeën waar ik de nodige hoogtemeters gedaan heb.
    Soms wat overdaad maar toch met de nodige bevediging.
    Alleen zijn deze ritten welk anders ingedeeld moa de nodige terrassen.
    Leuk dat je voelt dat je sterker wordt naar het einde van de vakantie.
    Eind augustus wacht dat nog Climb for life in de Vogezen.
    Met de nodige toertochten hoop ik die trip ook tot een goed einde te brengen.

  7. Jaap Geuze 18 juli 2019 at 21:11 #

    Racefiets mee naar Zuid Limburg. Onbekend terrein ontdekken. Vandaag de Dodemanweg gevonden. Nog net iets zwaarder dan de Keutenberg. Zo blijf je wel in conditie hoor.

    Groeten vanuit Bruisterbosch

  8. Domi 15 juli 2019 at 20:56 #

    Ik probeer op vakantie ’s morgens vroeg een half uurtje te joggen

  9. Frans van Delft 14 juli 2019 at 12:00 #

    Elke dag wandelen en zwemmen en elke 2-3 dgn rondje fietsen

  10. Colette Lucas 10 juli 2019 at 22:10 #

    Fietsen mee naar Spanje, en lekker om de dag een kilometer of tachtig trappen met een koffie- of drink (lees terras) pauze ergens halverwege. Soms boven op een net beklommen berg. Heerlijk!!!.
    s’ Middags op het strand uitrusten.

Geef een reactie