Op de racefiets van mijn moeder reed ik mijn eerste serieuze kilometers. Ik was een jaar of 14 en ik zat op voetbal, maar ik begon te ontdekken dat ik hardlopen en hard fietsen eigenlijk veel leuker vond. Zoals de meeste fietsers reed ik vooral kilometers en dan zo hard mogelijk.
Ik begon te lezen over voeding en training en probeerde dat in de praktijk uit. Als iets goed werkte dan hield ik dat vol. Op de Haagse Academie voor Lichamelijk Opvoeding (HALO) kreeg ik veel trainingstips van mijn docent inspanningsfysiologie Adri van Diemen.
Daardoor werd ik echt veel beter. En zo heb ik meer dan 30 jaar later met veel opleidingen en praktijkervaring mijn prestatie én die van vele anderen verbeterd.
Maar hoe start je nu? Waar moet je op letten?
Ik geef je een 5 stappenplan (overigens ook geschikt voor en gebruikt door gevorderden 😉 ):
Stap 1 Kies een doel
Zomaar ergens aan beginnen werkt niet. Je hebt een richting nodig. Iets om je op te focussen. En een van de mooie facetten van de wielersport is toch wel het grote aanbod van mooie tochten in binnen- en buitenland. Kies een mooie uit. Een van mijn favorieten is de Jan Janssen classic. Goed georganiseerd, niet te massaal en erg mooie omgeving.
Stap 2 Waar sta je nu?
Nu je hebt bepaald waar je naartoe wilt is het tijd om te kijken waar je nu staat. Doe een conditietest, check je materiaal en stel vast hoe je er voor staat. Misschien wil je meedoen aan de Jan Janssen classic (118km) maar kom je nu nog niet verder dan 50km. Dan weet je waar je je op moet richten.
Stap 3 Zorg voor een schema
Je weet nu dat je nog 68km moet overbruggen. Daar ga je dus een schema voor maken. Zorg dat het schema je uitdaagt maar tegelijk realistisch is. Ik zie veel schema`s voorbij komen en de meeste laten je 5 a 6 dagen per week trainen met een minimale duur van 2 uur per training en een veel te lage intensiteit. Natuurlijk moet je opbouwen en je pezen versterken maar dat hoeft geen maanden te duren. De meeste schema`s die ik maak bestaan uit 2 trainingen van een uur en 1 lange duurtraining. En mijn klanten die deze schema`s gebruiken hebben superresultaten.
Zo kreeg ik een mailtje van Patrick die toen in zijn derde week training zat: “Mijn vrienden vragen me of ik bij een dopingdokter zit”.
Stap 4 Voeding is 80% van je resultaat
Voor de meeste wielrenners (beginnend en gevorderd) is dit een echte eye opener. In een eerdere blog stelde iemand dat dit simpelweg het Pareto Principe betrof. Waar, maar in mijn reactie heb ik hem voorgerekend dat het zelfs in tijd klopt. Elk pondje gaat door het mondje. Maar maak niet de fout dat je teveel calorieën weglaat. Zorg dat je hard traint als je wilt afvallen en bezuinig zo’n 300 calorieën op je basisbehoefte. Pas je voeding iedere keer aan op het moment dat je harder of vaker gaat trainen. En natuurlijk als je minder vaak en minder hard gaat trainen. Overigens zie ik in de praktijk vaker dat mensen te weinig eten en dan ook nog de verkeerde dingen.
Stap 5 Controleer en pas aan
Meet iedere maand je conditie en situatie. Hoe sta je ten opzichte van je doel? Ben je vooruit gegaan? Was dat de vooruitgang die je verwachte? Zo ja, perfect, ga zo door. Zo nee, ben je harder vooruit gegaan of juist niet hard genoeg? Harder betekent dat je je doel scherper kunt stellen. Niet hard genoeg, betekent dat je ergens iets niet goed doet. Vraag een expert om eens met je mee te kijken. Ga aan de slag met zijn/, haar tips.
Dit plan kun je eindeloos toepassen. Degene die mijn workshop Train & Eet als een Atleet wel eens heeft bezocht herkent waarschijnlijk direct de WHEEL-methode. Gebruik deze methode om te starten of om je prestatie te verbeteren. Als je inschrijft voor de workshop, doen we dat samen.
Op deze webiste vind je overigens meer dan 150 artikelen met tips en adviezen. En doe je mee aan de discussie dan kun je nog veel meer eBooks, tools en andere leuke dingen krijgen.
Mijn vraag van vandaag is:
Hoe ben jij begonnen met fietsen? En waar liep jij tegenaan?
Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je mijn eBook “50 Allerbeste tips over voeding en Training”. Kun gelijk beginnen. 😉
Wil jij meer resultaat met je training, voeding of gewicht?
Het Train & Eet als een Atleet webinar is een workshop voor sportieve fietsers. Samen werken we mijn 5 stappenplan uit, waarmee jij een hongerklop vermijd, minder risico op blessures loopt en je optimaal voorbereid op je volgende seizoen. Met deze tips krijg je zeker weten de lifestyle van een atleet.
Je kunt het webinar thuis volgen vanachter je eigen pc, tablet of smartphone.
Klik hier en schrijf je nu gratis in
Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet
intens veel fietsplezier,
PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.
Ik had al meer dan 10 jaar een racefiets maar de frequentie was heel laag owv gebrek aan motivatie. Eigenlijk tijdens corona periode het plezier ontdekt en daarbij positieve evolutie gezien. Nu ook afwisseling tussen alleen en in groep te fietsen. Dit jaar ook eerste maal een fietsreis in de Alpen gedaan wat me prima is bevallen. Bij deze zoek ik nog wat tips om nog betere balans te vinden.
Alvast bedankt
Ik ben begonnen met fietsen als tegenhanger van voetballen. Minder belastend voor de gewrichten en toch lekker buiten. Ik liep vooral aan tegen een plafond qua afstand en snelheid. Het ging niet meer harder en veel verder was ook vaak lastig.
Hi Anne,
Bedankt voor je reactie. Dikke kans dat je te weinig eet onderweg en daarom de tank gewoon leeg is.
Als je niet meer harder kunt ligt dat vaak aan je training. Je traint niet of niet op de juiste manier om je sneller te maken.
Aan verder zit in principe geen limiet.
Mijn nichtje reed vorig jaar van Zwijndrecht (Nederland) naar Antwerpen op een stadsfiets. Terwijl ze dat soort afstanden niet gewend is.
Ik reed dit jaar meer dan 300km, terwijl mijn langste tocht dit seizoen 170km was.
Nu zeg ik niet dat je morgen ook 300km moet gaan rijden. 😉
Maar wat ik vaak zie is dat atleten onderweg gewoon niet genoeg eten om hun prestatie te verlengen.
Dan raakt de tank leeg en moet je gaan lopen, net als bij je auto.
Intens veel fietsplezier, Robert
Ik ben ooit begonnen vanwege een meniscusoperatie en daarna was het fietsen de beste optie om in beweging te blijven,maar er zou nog wel 1 kilotje vanaf mogen
Ik ben begonnen rond mijn 20ste in een groepje van 12. Heb veel afgezien in die ritten en werd langzaam sterker. Ik merkte ook dat ik met mijn normaal ontbijt van een paar boterhammen voor een rit al snel na 1,5 uur een hongerklop kreeg. Na het lezen van een boek van Hinault, heb ik mijn eten aangepast en dat heeft goed geholpen. Nu ik 55 ben merk ik wel dat beter eten tijdens een rit veel voor mij extra kan betekenen. Misschien kan ik met jouw tips (Robert) dit nog verder verbeteren. Sinds ik je webinar heb bijgewoond, train ik pas ipv alleen maar rond trappen. Dank hiervoor.
Hi Raymond,
bedankt voor je uitgebreide reactie. Graag gedaan.
Goed bezig zo! Geniet ervan.
paar keer marathon gelopen maar werd blessure gevoelig. vrienden fietste toen al , vond het al snel leuk