5 trainingsfouten die je zomervorm verpesten

Vind jij het ook onweerstaanbaar? Al die geweldige weken fietsweer die we inmiddels hebben gehad. Ik kan het dan niet laten dat ik vaker de fiets pak. Het is gewoon zonde om een dag met perfect fietsweer niet te benutten. Al moet ik er de gekste sprongen voor maken. En dat is nu precies één van de valkuilen die je zomervorm een flinke deuk kan bezorgen.

Ik heb het immers altijd over een doel met een plan. Maar juist nu je in vorm begint te komen en alle tacx-rijders, met alle respect, ook hun bleke gezichten weer hebben gebruind, is het belangrijk om vast te houden aan je plan. Hoe verleidelijk het ook is, behoed je voor één van deze fouten.

 

Overal willen knallen

Je vorm is goed en het aanbod van leuke toertochten, wedstrijden en andere wielerevents is overweldigend. Het voelt alsof je de hele wereld aan kunt. Maar vergis je niet. Zorg dat alle niet geplande ritten wel een goede plek krijgen in je planning. Maak de extra’s onderdeel van je plan en rij je niet leeg op elke rit. Anders is het met de goede vorm snel gedaan.

 

Onvoldoende herstellen

Ga je naar het buitenland om te fietsen, hou er dan rekening mee dat omstandigheden anders zijn. Als het 35 graden is en je enige keus is bergop doe het dan wat rustiger aan. Niet alleen tijdens je rit. Neem ook meer tijd om te herstellen. Groeien doe je namelijk alleen tijdens rusten.

 

Culinair verwarren met losgaan

Ik ben gek op eclairs. Dat is een soes van zo’n 15 cm, gevuld met room. Bovenop zit nog een dikke laag glazuur. Ik kan niet in Frankrijk komen zonder een eclair te nemen. Ik zou ze iedere dag kunnen eten, maar dat doe ik niet. Het is zonde om een jaar lang hard werken teniet te doen omdat het vakantie is. Denk dus goed na wat je neemt. Als je vindt dat alles moet kunnen omdat het vakantie is, dan is de leefstijl van een atleet niets voor jou. En laat ik dan gelijk het tegengeluid horen: die twee eclairs die ik over een paar weken naar binnen werk. Daar kijk ik het hele jaar al naar uit. Zo is elke hap een feest op zich.

 

Onvoldoende drinken

Ik hoor nog regelmatig van fietsers die 100 km rijden op 1 bidon water. Dat is echt heel onverstandig. Gedurende de zomer al helemaal. Je verliest met gemak 1-2 liter per uur. Nu hoef je dat niet bij te tanken. Dat gaat gewoon niet. Maar 1 bidon van 500-750ml per uur is echt niets teveel. Een heatstroke heb je zo te pakken. Zeker als je in de volle zon met hoge temperaturen rijdt.

 

Te vaak opstappen

Omdat het iedere dag mooi weer is, kan de verleiding groot zijn om vaker op te stappen dan je schema van je vraagt. Dat is op zich niet erg en voor meeste fietsers zelfs goed. Bedenk echter goed wat het doel is van je extra training. Als dat weer een rondje is dat gericht is op het breken van je PR, doet dat meer kwaad dan goed. Je kunt een extra rondje wel gebruiken als hersteltraining of als techniektraining.

 

Het belangrijkste is dat je een plan hebt en je daar aan houdt. Stop je energie vooral in de uitvoering van dat plan. Beschouw iets extra’s ook als iets extra’s en niet als een training op zich. En onthoudt dat 80% van je resultaat voortkomt uit je voeding. Twee weken slecht vakantievoer, betekent na je vakantie een maand lang alleen maar trainen om dat weer recht te breien. En dat scheelt vier weken waarin je geen progressie maakt. Het is gewoon een kwestie van de juiste keuzes maken.

 

Hoe blijf jij in beweging op vakantie?

 

Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je Het grote vakantie checkboek. Bordenvol handige tips en checklists voor op je vakantie.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

58 Responses to 5 trainingsfouten die je zomervorm verpesten

  1. Eric 25 juli 2018 at 21:27 #

    Mijn fiets gaat mee op vakantie, liefst veel fietsen, maar een extra biertje en nootje zijn ook wel (zeer) verleidelijk!
    Dus heel goed om hier nog eens op geatendeert te worden!

  2. Paul HAnnen 25 juli 2018 at 20:30 #

    Tijdens de vakantie gaat de fiets gewoon mee en probeer ik gewoon door te trainen.

  3. Dominique 25 juli 2018 at 19:30 #

    ‘S morgens nuchter even naar de bakker fietsen en terug

  4. Marcel 25 juli 2018 at 19:23 #

    Spanje leent zich perfect voor berg training zie dit wel techniek training als voor bereiding toer de limburg (noord)

  5. Are d 25 juli 2018 at 18:23 #

    De laatste jaren rij ik wel veel kilometers maar veel rustiger. Ik hou. An een leuke sprint dus dan train je anders. Ik merk het ook als ik te veel kilometers maak. Ik word echt niet beter. Hou ouder je wordt: rustiger aan en specifieker trainen…

  6. Greens 25 juli 2018 at 18:16 #

    Proberen regelmatig wat te bewegen. Extra wandelingetje is altijd mooi meegenomen als het fietsen niet lukt.

  7. Monique 19 juli 2017 at 21:29 #

    Gewoon een goede balans in ontspannen en bewegen (wandelen en fietsen).

  8. Ben Utterijn 18 juli 2017 at 10:43 #

    Dankjewel voor het goed advies Robert????

  9. Jos L. 17 juli 2017 at 22:15 #

    Wij gaan maar enkele dagen weg. Fiets blijft thuis.
    Van enkele dagen rust kan ik ook genieten. En de rustperiode is niet te lang zodat mijn conditie eronder lijdt.
    Bij terugkomst neem ik gewoon de draad weer op.

  10. Jos 13 juli 2017 at 22:10 #

    Vakantie betekent rust, maar…..
    Fiets mee, minimaal 1-2 per week fietsen.
    Goed letten op voedsel. Hoge temperatuur berekent geen te zware inspanning.
    Afstand en hoogtemeters moeren goed (in schema) passen.

Geef een reactie