7 Manieren om harder heuvelop te rijden

Meer trainen is niet zonder meer beter. Aan de andere kant ga je van langzaam trainen niet hard rijden. De waarheid ligt ergens in het midden. Vooruitgang zit in de variatie die je in je training aanbrengt en in de verhouding van training versus rust. Naarmate de jaren verstrijken wordt die laatste steeds belangrijker.

Omdat de iedereen weer volop klassiekers aan het rijden is en je van goede trainingsvoorbeelden nooit slechter wordt geef ik je vandaag 7 manieren om sneller heuvelop te trainen.

 

Pak die core aan

Je core spieren zijn al die spieren rond je wervelkolom die je rechtop laten staan. Vandaar de naam core. Ze liggen in het centrum, de kern van je lichaam. Maar ze doen veel meer. Ze ondersteunen vrijwel al je bewegingen. Ze houden je lichaam in balans. En waar heb je nog meer balans voor nodig dan fietsen!? Je kunt deze spieren alleen niet heel goed trainen tijdens het fietsen. Het goede nieuwe is dat je dit thuis kunt doen en daar niet zoveel tijd voor nodig hebt. Als je doorleest vertel ik je hoe. 😉

 

Squat, deadlift en leg press

Dit zijn je 3 belangrijkste oefeningen in de sportschool.  Zorg dat je deze opneemt in je routine. Ga je meerdere keren per week, verdeel ze dan over meerdere work-outs. Ga je 1x per week, doe ze dan gerust alle drie en wissel ze af met oefeningen voor je bovenlijf. Laat je squats en deadlifts altijd controleren door een instructeur.

 

Zet een blok onder je voorwiel

Zit je binnen op je hometrainer? Zet dan een blok onder je voorwiel. Omhoog rijden zorgt namelijk voor een andere houding op je fiets. Met als gevolg dat je spieren onder andere hoeken kracht moeten zetten. Doe verder gewoon je intervallen, zoals altijd.

 

Groot verzet

Pak een helling van minstens 6% en rij deze met een zwaar verzet en een lage cadans (60 RPM) in 30 seconden omhoog. Rij langzaam naar beneden en neem 1 a 2 minuten rust. Rij vervolgens weer omhoog en herhaal in totaal 10 keer. Als dat nog niet genoeg is neem je 10 minuten rust (wel blijven rijden) en doe je nog zo’n setje. Doe dit niet als je slechte knieën hebt.

 

Sprint bergop

Dit kun je op twee manieren uitvoeren. Als je een lange(re) klim tot je beschikking hebt rij deze dan in redelijk tempo omhoog. Gebruik D3 of zorg dat je ademhaling licht versneld. Pak van iedere minuut de laatste 10 seconden om uit het zadel te komen en aan te zetten tot een sprint. Ga daarna weer terug in het zadel en klim door. Doe er minimaal vijf en breid uit naar behoefte. Heb je slechts een korte klim tot je beschikking rij dan omlaag en opnieuw omhoog.

 

Blijf eronder

Voor deze training heb je echt een lange klim nodig. Het is altijd verstandig om in voorbereiding op een bergtocht een weekendje naar bijvoorbeeld de Ardennen te gaan en daar te trainen. Vanaf Luik richting Luxemburg vind je mooie, lange en vooral steile hellingen. Enfin rij 8 minuten tegen je omslagpunt aan. Neem 3 minuten rust en herhaal voor een totaal van 3x. Weet je je omslagpunt niet? Probeer dan te letten op je ademhaling. Op dit tempo moet je alles wat je wilt zeggen aanpassen aan je ademhaling.

 

Vind je ritme

Uiteindelijk loont het ook om je lange duurtraining op heuvelachtig terrein te rijden. Ook al zijn de klimmetjes in Nederland korter, probeer de verleiding te weerstaan om tijdens je lange duurtraining omhoog te knallen. Probeer juist je ritme te vinden waarin je deze klimmetjes kunt rijden zonder dat je hartslag enorm stijgt of je cadans (het ritme van je pedalen) flink vertraagt. Je wilt graag soepel omhoog rijden. Knallen is voor een andere training.

 

Ga nu niet gelijk alle 7 vormen in je trainingsschema proppen. Begin gewoon eens met één of twee en voer deze trainingen een maand lang uit. Dan doe je volgende maand twee andere. Onthoud: Meer en langer trainen is niet beter. Het gaat om variatie en rust.

 

Hoe train jij speciaal voor heuvelop?

Beantwoorde deze vraag in het commentaarveld onder dit artikel en ik stuur je 4 Core work-outs waarmee je harder heuvelop rijdt.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

80 Responses to 7 Manieren om harder heuvelop te rijden

  1. Rein 11 juni 2019 at 09:49 #

    In het duitse land mooie klimmetjes voir de heuvel training, en hen baat om te doen.
    Inderdaad wel genoeg rust nemen naarmate je ouder wordt. 🤔😉

Geef een reactie