Ketonen…wondermiddel!?

Ketonen zijn het nieuwe wondermiddel om een topprestatie neer te zetten. Het kan je prestatie met 15% verbeteren ten opzichte van een situatie zonder ketonen. Dat klinkt natuurlijk hartstikke mooi, maar moeten we nu allemaal aan de ketonen? En hoe gebruik je dat dan?

 

In dit artikel neem ik alles met je door aan de hand van mijn WHEEL methode.

 

Maar eerst een korte uiteenzetting over ketonen.

 

Ketonen worden door het lichaam zelf aangemaakt. Bijvoorbeeld wanneer je gaat vasten of een koolhydraatarm dieet volgt. Het lichaam verbrand onder die omstandigheden meer vetten en maakt daarbij meer ketonen aan. Deze fungeren als een soort extra brandstof, net al koolhydraten, eiwitten en vetten. Het is een vorm van vetverbranding.

Onlangs is onderzocht wat het nu effect is als je deze ketonen drinkt in plaats van zelf aanmaakt. Op die manier kun je ze namelijk veel sneller aan het lichaam toevoegen.

In een groep van 18 fanatiek fietsende studenten bestudeerde men het effect hiervan door 9 studenten wel van ketonen te voorzien en 9 studenten niet. Deze studenten trainden gedurende 3 weken 2x per dag en 6 dagen in de week intensief in de ochtend en een lange duurtraining in de middag. Het resultaat was dat aan het einde van de 3 weken de studenten met ketonen 15% meer vooruit waren gegaan dan de studenten zonder.

 

Wat kun jij er mee?

 

Wat is je doel?

Afhankelijk van je doel kun je wel of net voor ketonen kiezen. Belangrijk om te begrijpen is dat er 2 momenten van inname zijn. Voor je training (of wedstrijd/toertocht) en na je training. Voor je training heeft het direct invloed op je prestatie. Hier kleeft een belangrijk nadeel aan. Ketonen remmen de afbraak van glucose in je spieren. Dat betekent dat je maximale prestatie tijdens je eindsprint of demarreren een stuk moeilijker wordt. Na je training verkort het je herstel aanzienlijk. Let op: diabetici kunnen in de problemen komen vanwege de effecten van ketonen op de bloedsuikerspiegel.

 

Hoe gaat het nu?

Voordat je een middel gaat nemen waar je prestatie van verbeterd moet je natuurlijk weten waar je nu staat. Stel dat je bijvoorbeeld al de absolute nummer 1 bent. Waarom zou je dan? Wel in dit geval omdat het je herstel bevordert. Dat is altijd mooi meegenomen. Misschien fiets jij wel gewoon voor de lol? Ook dan is een beter herstel mooi meegenomen. Mits je natuurlijk iets hebt om te herstellen. Want als je gewoon 3x per week op de fiets stapt zonder daarbij hard te trainen, dan is er na afloop ook niet veel te herstellen.

 

Exercise

Hoe uitgebreid is je trainingsplan? Als je 3x per week traint dan heb je in principe voldoende herstel. Train je dagelijks of meerdere dagen achter elkaar, dan kunnen ketonen je helpen om de kans op overtraining te verminderen en de volgende dag er weer een stapje bij te doen.

En dat is precies wat je moet doen. Dit middel helpt je sneller te herstellen. Dat hoeft echter alleen als je een goed trainingsplan hebt waarbij je iedere training opnieuw diep gaat. Heel diep.

Zonder afzien tijdens je training zijn ketonen niet meer dan een Bugatti waarin je je kinderen naar de basisschool rijdt die 2 kilometer verderop is. Het ziet er leuk uit, maar je hebt er geen moer aan. 😉

 

Eet

Het fijne is dat je het gewoon als voeding in kunt nemen. Het schijnt echter heel smerig te zijn. Een van de voordelen is dan weer dat het je eetlust bevordert. Zeker als je meerdere dagen achter elkaar rijdt en je houdt niet van eten op de fiets is dit een pré.

Een ander mogelijk nadeel is dat het de darmflora kan verstoren. Ik zeg mogelijk en kan, want dit moet nog nader worden onderzocht. Je begrijpt dat het een stuk minder voordelig is wanneer je de rest van je voedingsstoffen minder goed opneemt.

Er bestaan veel supplementen die slechts deels of helemaal geen ketonen bevatten. In het artikel van professor Hespel wordt hvmn genoemd als betrouwbare leverancier.

 

Laten we het nog eens doen

Normaal gesproken staat deze stap in de WHEEL methode op het evalueren van bijvoorbeeld de afgelopen 4 weken, zodat je aan kan passen waar je beter in wilt worden.

In dit geval kunnen we dat ook betrekken op de kuur. Het is namelijk de aanbeveling om er een kuur van minimaal 4 weken van te maken, waarbij je 2x per trainingsdag (één na de training en één voor het slapen) een portie van 25 gram inneemt. De maximum, niet te overschrijden hoeveelheid is overigens 3x 25 gram.

En daar zit meteen een bezwaar. Een flesje kost namelijk zo’n €30,-. Als je dus 3x per week traint komt dat neer op €180,- per week voor een minimale periode van 4 weken. €720,- dus.

 

Mijn aanbeveling is om eerst te kijken of jij zulke inspanningen pleegt dat je dit nodig hebt. Vervolgens vraag je jezelf af wat je ermee wilt bereiken. Wil je 2km/h harder rijden dan je buurman of wil je een meerdaagse mountainbikewedstrijd winnen? Daarna is het een financiële kwestie. Als je wilt winnen en je hebt het er voor over hou er dan rekening mee dat anderen dit ook kunnen gebruiken waarmee de stand weer gelijk is en het aankomt op talent en arbeid.

 

Mijn doelen zijn niet gericht op winnen, daarom zou ik het (niet voor dat geld) gebruiken.

 

Zou jij ketonen gebruiken?

Waarom?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je mijn eBook “Herstel Sneller” met daarin nog 5 methoden en 5 recepten voor je herstel.

Wil je meer over dit onderwerp lezen, klik dan hier

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

11 Responses to Ketonen…wondermiddel!?

  1. Ron 15 mei 2019 at 16:35 #

    Ik ga zeker geen ketonen gebruiken, het is net wat je zegt Robert een ander kan het ook gebruiken. Ik zie er zowiezo het nut niet van in als je het met goede training en voeding niet haalt, heb je waarschijnlijk je doel te hoog gesteld. Gezondheid en plezier in mijn sport is mijn doel.
    Groet Ron.

  2. Greens 10 mei 2019 at 15:56 #

    De vraag is ook maar of het op langere termijn geen schade toebrengt aan je gezondheid. Ketonen worden in normale omstandigheden niet zo maar gevormd in je lichaam. Je moet ze daarna ook weer afbreken om er iets mee te kunnen.

    • Robert van der Wulp 11 mei 2019 at 10:57 #

      Hai Greens,

      Bedankt voor je reactie.

      Helemaal mee eens. Lange termijn effecten zijn nog niet (voldoende) onderzocht.
      Ik ben ook geen voorstander van al die diëten, waarbij ketonen worden gevormd.

      Onlangs werd een studie van de universiteit van Boston gepubliceerd over de lange termijn effecten van koolhydraatarm diëten.
      Daaruit bleek dat zo’n dieet je levensverwachting met 5 jaar verkort.
      Dat komt doordat het verbranden en verwerken van vetten veel intensiever is voor het lichaam dan het verbranden en verwerken van koolhydraten.

      Overigens is het in geval van suppletie natuurlijk wel zo dat je de ketonen alleen inneemt wanneer je ze ook nodig hebt en dus verbruikt.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  3. hans 10 mei 2019 at 09:06 #

    Ha robert

    Denk het niet, ik geloof meer in gerichter trainen en in een goed training schema.

  4. Colette Lucas 9 mei 2019 at 22:21 #

    Eens met de bovenstaande reacties.
    Te duur en goed en uitgebalanceerd eten en drinken. Evt. aangevuld met de nodige mineralen is genoeg.

  5. Bruno Van Gestelen 9 mei 2019 at 19:57 #

    Voor een veteraan die gewoon zo goed mogelijk wil fietsen,is proberen zo goed mogelijk trainen meer dan genoeg

  6. Paul 9 mei 2019 at 17:42 #

    Er zijn nog zoveel andere manieren die geen geld kosten om beter te worden dat ik me dit geld maar even bespaar…….

  7. Stefaan Leclercq 9 mei 2019 at 17:42 #

    Voor het herstel zou ik zeggen ja, maar na 4 weken moet je toch ook herstellen zonder deze ketonen 😂
    Mss voor een zware wedstrijd en het intensieve trainingsprogramma die vooraf gaat. Maar daarbuiten vind ik het toch veel geld voor amateurs

  8. Marieke 9 mei 2019 at 17:27 #

    Ha Robert,

    Klinkt wel als iets wat de moeite waard is. Als ik het zou kunnen betalen zou ik het zeker proberen en daar zit nu net het probleem…
    Ik blijf dus gewoon hard trainen en goed eten (en goed slapen)

    Groeten Marieke

  9. Albert 9 mei 2019 at 17:07 #

    Dankjewel Robert voor de analyse van Ketonen gebruik. Ik moet zeggen ik dacht ook een wondermiddel aangeschaft te hebben. Echter het leidde tot een hevig ontregeld darm flora. In eerste instantie niet direct door dat het door de Ketonen inname kwam maar bij de 2e poging van een aantal dagen begon er een belletje te rinkelen. Na een derde poging door nog voorzichtiger op te bouwen en flink te verdunnen weer een behoorlijk verstoorde darmflora te hebben heb ik de handdoek in de ring gegooid.

  10. hans 9 mei 2019 at 17:06 #

    Ha robert

    Persoonlijk denk ik niet dat ik ketonen zal gaan gebruiken. Ik denk dat ik met een goed trainings programma nog meer dan genoeg kan verbeteren.

    hans

Geef een reactie