De 4 geheimen van beter klimmen

Het overwinnen van weerstand is de simpele taak waar het bij fietsen om draait. Rolweerstand, luchtweerstand, mechanische weerstand en in het geval van klimmen de zwaartekracht. Door de hoek die een klim maakt komt er een extra component bij. Feitelijk kun je hier maar 1 ding tegen doen: minder wegen.

 

“Of harder trappen”, hoor ik je al zeggen. Dat deden we al, toch!? Je doel was immers vanaf het begin om de voorgenomen afstand in een zo hoog mogelijk tempo af te leggen. Dus is het onvermijdelijk dat je bij gelijke inspanning op het vlakke sneller rijdt dan bergop.

 

Enige tijd geleden vroeg ik je een korte vragenlijst in te vullen zodat ik je kan helpen bij het klimmen. Naar aanleiding van ruim 100 reacties is dit artikel het begin van jouw klimprestaties.

 

Trainen

Uiteraard spreekt het voor zich dat je sneller kunt rijden als je nog ruimte hebt om je prestatie te verbeteren. Anders gezegd: als je nu nog geen goed schema volgt met het doel je prestatie in de bergen te verbeteren, dan gaat dat je ook winst opleveren.

Een goed schema kan je verder helpen om je kracht te vergroten die je op de pedalen kunt zetten. Je kunt dan een groter wattage trappen.

Dit wattage kun je trainen door meer weerstand te simuleren. Dat bereik je door:

  1. Op een helling te trainen
  2. Een groter verzet te trappen
  3. Tegen de wind in te fietsen
  4. In de sportschool met gewichten te trainen
  5. Thuis zonder gewichten te trainen

Die laatste optie is eigenlijk een aanvullende training. Je kunt daar goede resultaten mee behalen, mits je die combineert met een van de andere methoden.

 

Je ideale gewicht

Het andere wat je moet trainen is je gewicht. Jazeker, dat moet je trainen. Vaak zie ik dat het bereiken van je ideale gewicht gepaard gaat met diëten. Dat werkt je prestatie tegen en dat is zonde. Ik werk met mijn klanten altijd aan een verbetering van hun gewoonten. Daarbij is de prestatie leidend en de voeding ondersteunend. Op die manier kun je groeien, terwijl je je ideale gewicht bereikt.

Het belangrijkste om je ideale gewicht te bereiken is vooral de verandering in perceptie. Niet trainen voor je gewicht maar trainen voor je prestatie en daarbij je voeding aan laten sluiten.

Doe je het omgekeerd dan verlies je in vrijwel alle gevallen kracht. En die is nu net essentieel voor het klimmen.

 

Accepteer

Het laatste geheim van het klimmen zit hem in je acceptatie. Uit het onderzoek bleek dat veel klimmers last hebben van verzuring en te vroeg stuk gaan. Een enkeling wilde boven komen zonder stuk te gaan maar dat is op sommige beklimmingen een illusie. Stuk gaan en verzuren betekent dat je “in het rood” rijdt. Anders gezegd: je gaat harder dan je conditie bij kan benen. Daar is maar één remedie voor: accepteer dat je langzamer moet gaan rijden.

 

Doe het keer op keer

Klimmen is in dat opzicht ook gewoon ervaring. Je leert vanzelf dat je meer gewicht kwijt wilt of voorafgaand harder moet trainen om het tempo te rijden waar je nu op stuk gaat. ?

En daar ga ik je bij helpen. Tijdens de Koning van de Col challenge krijg je gedurende twee weken tips tricks en een schema om beter te gaan klimmen.

Laat me weten:

  • Wat is je doel voor deze challenge?
  • Wat verwacht je van de challenge?

 

Beantwoorde deze twee vragen in het commentaarveld onder dit artikel en ik stuur je de link om je in te schrijven voor de “Koning van de Col Challenge”. Als dank ontvang je tevens de link naar het eBook “Trainingsvormen voor op de fiets”. Kun jij de trainingen eruit pikken die je beter leren klimmen!?

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

Heel veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

 

135 Responses to De 4 geheimen van beter klimmen

  1. k schellekens 11 juni 2019 at 09:40 #

    makkelijker en beter de bergen op kunnen fietsen. komende zomer de Mont verntoux, volgend jaar La Marmotte

  2. Maarten 10 juni 2019 at 22:12 #

    Doel is dat het mij ondersteunt bij mijn voorbereiding voor de mont ventoux.
    Wat ik verwacht van challenge of iig hoop is hoe je hier op t vlakke daar goed voor kan trainen en ook meer voedingstips voor de prestatie en ook om verantwoord meer gewicht te verliezen.

  3. Joost 7 juni 2019 at 13:02 #

    In september ga ik in Oostenrijk een week in de bergen fietsen. Ik zou graag wat sneller bergop willen fietsen. Ik heb ook vaak moeite om gedurende de klim goed te eten. Het is vaak te intensief tijdens de klim. Ik eet dan te weinig en krijg later vaak hongerklop.

  4. Peter 24 april 2019 at 16:28 #

    Doel: Genieten en plezier tijdens het klimmen in een redelijk tempo.
    Verwachting: na 3 jaar klim ervaring in Alpen, Ardennen en Zuid-limburgse heuvels merk ik geen progressie, eerder achteruitgang. Ik verwacht handvatten te krijgen hoe het tij te keren.

  5. Eugene 16 april 2019 at 22:24 #

    Doel: met een goed gevoel en resultaat de Alpe reuzen beklimmen.

    Verwachting: goede tips over trainen en gewicht.

  6. Edwin van Zuiden 16 april 2019 at 19:37 #

    Ik ga begin juni de Mont Ventoux opfietsen. Ik wil nog wat kilo’s kwijt en meer kracht in mijn benen.

  7. Adelheid 12 april 2019 at 13:28 #

    Ik ga de 1000 km rijden voor kom tegen kanker eind mei. En de elfstedentocht juni. Graag zou ik enkele kilos minder willen wegen

Geef een reactie