De 4 geheimen van beter klimmen

Het overwinnen van weerstand is de simpele taak waar het bij fietsen om draait. Rolweerstand, luchtweerstand, mechanische weerstand en in het geval van klimmen de zwaartekracht. Door de hoek die een klim maakt komt er een extra component bij en dat is de zwaartekracht. Feitelijk kun je hier maar 1 ding tegen doen: minder wegen.

 

“Of harder trappen”, hoor ik je al zeggen. Dat deden we al, toch!? Je doel was immers vanaf het begin om de voorgenomen afstand in een zo hoog mogelijk tempo af te leggen. Dus is het onvermijdelijk dat je bij gelijke inspanning op het vlakke sneller rijdt dan bergop.

 

Enige tijd geleden vroeg ik je een korte vragenlijst in te vullen zodat ik je kan helpen bij het klimmen. Naar aanleiding van de meer dan 100 reacties is dit artikel het begin van jouw klimprestaties.

 

Trainen

Uiteraard spreekt het voor zich dat je sneller kunt rijden als je nog ruimte hebt om je prestatie te verbeteren. Anders gezegd: als je nu nog geen goed schema volgt met het doel je prestatie in de bergen te verbeteren, dan gaat dat je ook winst opleveren.

Een goed schema kan je verder helpen om je kracht te vergroten die je op de pedalen kunt zetten. Je kunt dan een groter wattage trappen.

Dit wattage kun je trainen door meer weerstand te simuleren. Dat bereik je door:

  1. Op een helling te trainen
  2. Een groter verzet te trappen
  3. Tegen de wind in te fietsen
  4. In de sportschool met gewichten te trainen
  5. Thuis zonder gewichten te trainen

Die laatste optie is eigenlijk een aanvullende training. Je kunt daar goede resultaten mee behalen, mits je die combineert met een van de andere methoden.

 

Je ideale gewicht

Het andere wat je moet trainen is je gewicht. Jazeker, dat moet je trainen. Vaak zie ik dat het bereiken van je ideale gewicht gepaard gaat met diëten. Dat werkt je prestatie tegen en dat is zonde. Ik werk met mijn klanten altijd aan een verbetering van hun gewoonten. Daarbij is de prestatie leidend en de voeding ondersteunend. Op die manier kun je groeien, terwijl je je ideale gewicht bereikt.

Het belangrijkste om je ideale gewicht te bereiken is vooral de verandering in perceptie. Niet trainen voor je gewicht maar trainen voor je prestatie en daarbij je voeding aan laten sluiten.

Doe je het omgekeerd dan verlies je in vrijwel alle gevallen kracht. En die is nu net essentieel voor het klimmen.

 

Accepteer

Het laatste geheim van het klimmen zit hem in je acceptatie. Uit het onderzoek bleek dat veel klimmers last hebben van verzuring en te vroeg stuk gaan. Een enkeling wilde boven komen zonder stuk te gaan maar dat is op sommige beklimmingen een illusie. Stuk gaan en verzuren betekent dat je “in het rood” rijdt. Anders gezegd: je gaat harder dan je conditie bij kan benen. Daar is maar één remedie voor: accepteer dat je langzamer moet gaan rijden.

 

Doe het keer op keer

Klimmen is in dat opzicht ook gewoon ervaring. Je leert vanzelf dat je meer gewicht kwijt wilt of voorafgaand harder moet trainen om het tempo te rijden waar je nu op stuk gaat.

 

En daar ga ik je bij helpen.

Laat me weten:

  • Wat is jouw struikelblok voor rijden in de bergen?

 

Beantwoorde deze vraag in het commentaarveld onder dit artikel en als dank ontvang je tevens de link naar het eBook “Trainingsvormen voor op de fiets”. Kun jij de trainingen eruit pikken die je beter leren klimmen!?

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

Intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

 

173 Responses to De 4 geheimen van beter klimmen

  1. Dana 16 mei 2021 at 22:51 #

    Ik ben net gestart dit jaar met wielrennen en tevens ook in een club. Ik word steeds moedeloos te zien hoe anderen mij voorbij vliegen alsook tijdens het klimmen. Hoe behaal ik hun niveau?

    • Robert van der Wulp 27 mei 2021 at 15:27 #

      Hi Dana,

      Bedankt voor je reactie.

      Een van de belangrijskte principes van duursport is dat je jezelf vooral niet met anderen moet vergelijken.
      Dat levert alleen maar frustratie op en het is eigenlijk appels met peren vergelijken.
      Een ander is groter, langer, dunner, breder, heeft een andere fiets, andere genen, enz.

      Kijk naar wat je zelf neerzet.
      Vraag je dan goed af wat je wilt.
      Vraag je vervolgens af of je dat bereikt met wat je nu aan het doen bent.

      Zo ja, ga zo door en heb geduld, dan komt dat voor jou ook.
      Zo nee, dan is het tijd om het aan te pakken en dingen te veranderen.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  2. Johnny 9 april 2021 at 18:25 #

    Ik vindt het moeilijk om in het begin van de klim niet te overmoedig te zijn. Op het einde van de klim kom ik me dan wel eens tegen.

  3. Petra 9 april 2021 at 07:10 #

    Ik zou graag aan een hoger tempo willen klimmen, zonder daardoor in een te hoge hartslag zone te komen.

  4. Rob 8 april 2021 at 15:15 #

    Gewicht is goed alleen de snelheid bergop zou ik graag een tandje bijzetten….

  5. Gert 8 april 2021 at 11:15 #

    Uitdaging is mijn energie gedurende een klim goed kunnen verdelen, rekening houdend met verschillende hellingspercentages. Tevens zou ik graag wat harder omhoog fietsen.

    • Robert van der Wulp 20 april 2021 at 11:43 #

      Hi Gert,

      Bedankt voor je bericht.
      Kijk van tevoren dan eens goed naar de klimprofielen.
      Bijvoorbeeld op http://www.climbfinder.com

      Dan kun je een goede inschatting maken van wat je wanneer te wachten staat.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  6. Rob 8 april 2021 at 09:38 #

    Klimmen moet je op je eigen tempo doen en je niet gek laten maken. Vooral niet afgeleid worden en geconcentreerd blijven.
    trainingen voor de bergen vind ik ook lastig.

  7. Mieke 8 april 2021 at 09:32 #

    Bij bergop rijden, ondanks al redelijk wat krachtintervaltraining, toch snel verzuring in de bovenbenen. Groetjes Mieke

  8. Egbert 7 april 2021 at 21:50 #

    Vind het lastig om gericht te trainen.

  9. Cees 7 april 2021 at 19:17 #

    Besef steeds in de bergen waarom ik in Nederland ben geboren.
    Wil sterker worden en daardoor wat gemakkelijker bergopwaarts fietsen. Een schema zou daarbij helpen

  10. piet 7 april 2021 at 19:06 #

    Met klimmen kom ik wel overal boven ,maar ik zou mijn klim snelheid willen
    verbeteren.
    Aan mijn gewicht 60 kg kan het niet liggen ,denk ik.

    • Robert van der Wulp 20 april 2021 at 11:46 #

      Hi Piet,

      Bedankt voor je reactie.
      In eerste instantie zou je dat wel zeggen.
      Er is echter ook een te laag gewicht.

      Toen Froome zijn eerste Tour won was hij extreem ligt.
      Zo ligt zelfs dat hiij de finish maar net haalde.
      Hij was compleet uitgeput.
      De jaren erna hebben ze het zover niet meer laten komen.

      Soms kun je ook inboeten aan kracht en is een kilootje erbij juist extra power.
      Vaak zit dan dan in de eetgewoonten.
      Als je hard traint, maar nite voldoende eet om je motor te voeden, dan wordt dat niks.

      Intens veel fietsplezier, Robert

Geef een reactie