Het enige voedingsplan dat je ooit nog zult gebruiken

Het spijt me, maar ik kan weinig waardering opbrengen voor trends en mode. Helaas zitten de diëtiek en de sportwereld er vol mee. Wat je moet weten is dat er een duidelijk verschil is tussen voortschrijdend inzicht en een trend. De meeste diëten zijn een trend. Niet meer dan oude wijn in nieuwe vaten. Dat wil overigens niet zeggen dat ze persé slecht zijn.

Je kunt gerust iedere dag eieren eten. Dat is voortschrijdend inzicht. Vroeger dachten we dat dit slecht voor je cholesterol was. Tegenwoordig weten we uit langlopende studies met 100.000-den mensen uit verschillende werelddelen dat dit niet zo is. Tenzij je erfelijk belast bent met een aanleg voor een hoog cholesterolgehalte.

Regelmatig krijg ik vragen over wat wel en wat niet te eten. Het is echt geen rocket-science. Daarom heb ik hier vijf vuistregels waarmee je in 1 dag naar tot beter voedingsplan komt. Het zijn de enige regels die je nodig hebt.

 

Stap 1 Eet meer natuur

Slechts 6% van de Nederlanders (bron: voedingscentrum) haalt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten van 250 gram. Voor fruit is het al niet veel beter. Interessant is hierin ook een onderzoek dat liet zien dat 80% van de mensen hun consumptie overschat.

Daarom zeg ik: stop met brood als maaltijd te eten. Eet brood bij je maaltijd. En zorg dat er veel groenten bij zitten.

 

Stap 2 Eet vaker

Dit is geen modetrend en inderdaad, het is niet nodig. Uit onderzoek blijkt dat je ook al je voeding op 1 moment van de dag kunt nuttigen. Je lichaam kan daar voor de meeste voedingsstoffen net zo efficiënt mee omgaan. Het nut van vaker eten zit echter in de activiteiten die je doet. In mijn praktijk eten vrijwel 90% van de mensen te weinig. Dat komt omdat je als duursporter aardig wat calorieën verbruikt. Vaker eten resulteert in meer calorieën en minder hongermomenten waardoor de kans dat je de verkeerde dingen eet een stuk kleiner wordt.

Daarom zeg ik: zorg voor 3 hoofdmaaltijden en minimaal 2 tussendoortjes. Je kunt prima ’s avonds voordat je naar bed gaat eten. Zeker als je ’s avonds traint.

 

Stap 3 Kies voor kwaliteit

Omdat je veel calorieën nodig hebt liggen veel koolhydraten voor de hand. Ik noem koolhydraten ook wel de kerosine voor je lichaam. Het is niet alleen brandstof maar het is dé brandstof waar je ook nog eens goed op presteert. Maar dat wil niet zeggen dat alle koolhydraten goed zijn.

Daarom zeg ik: Kies voor volkoren granen, zilvervliesrijst of peulvruchten. Laat de bewerkte producten zoveel mogelijk staan. Dit geldt natuurlijk voor al je voeding.

 

Stap 4 Stop met rotzooi

Ik krijg regelmatig bevestigingsvragen. Kan ik glaasje wijn drinken bij het eten. Kan ik appeltaart eten tijdens mijn koffiestop. Je weet het antwoord al, maar hoe fijn zou het zijn als ik zou zeggen: “tuurlijk kan je na je rit een groot glas bier bestellen!”.  Je begrijpt, dat is niet het antwoord wat je kunt verwachten.

Daarom zeg ik : Je weet zelf het beste wat je eet, maar hou eens een dagboek bij en doe dat een week. Eet gewoon wat je iedere dag eet. Kijk aan het einde van de week of het voldoet aan bovenstaande stappen.

 

Stap 5 Stop met diëten, start met je leefstijl

Je voeding is geen dieet. Het is de benzine voor je motor. Het zijn de bouwstenen voor je lichaam. Als je je motor voedt met rotzooi, dan kom je niet vooruit. Als je je lichaam voedt met rotzooi staat het nooit als een huis. Het stort in als een zandkasteel.

Daarom zeg ik: stop met die tijdelijke blik. Eet niet voor die korte bevrediging maar eet voor je toekomst. Onderhoud je lichaam met de beste voeding die je krijgen kunt en haal je bevrediging uit een fit en gezond lijf waarmee je actief kunt leven.

 

Misschien heb je het gevoel dat ik je afscheep met 5 open deuren. Uit onderzoek blijkt echter dat 94% van de Nederlanders dit dus niet doet en 80% het probleem onderschat. Ik zie in mijn praktijk dat dit werkt. Het is niet moeilijker dan dit. Het vergt alleen een andere blik en de discipline om het uit te voeren. Vanmorgen kreeg ik nog een mailtje van een klant. Zij kan niet trainen door knieproblemen maar was wel 1,9kg(!!!) afgevallen door het toepassen van deze stappen.

 

Welke stap ga jij toepassen?

Hoe doe je dat?

 

Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank ontvang je het gratis eBook 10x voeding voor een topprestatie. Kun jij meteen beginnen.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

61 Responses to Het enige voedingsplan dat je ooit nog zult gebruiken

  1. Nico 14 mei 2020 at 20:22 #

    Soms is het moeilijk haalbaar, werk met onregelmatige uren.

    • Robert van der Wulp 20 mei 2020 at 10:40 #

      Hi Nico,

      Dat begrijp ik heel goe. Ik heb zelf ook jaren onregelmatige gewerkt.
      De kunst is om de regelmatig in je onregelmatige rooster te ontdekken.

      Zo had ik bijvoorbeeld een wedstrijd rijder die de ene week middagdienst had en de andere week ochtenddienst.
      Na de ochtenddienst kwam de training minder goed uit de verf dan voor de middagdienst.
      Dus heb ik voor hem een schema gemaakt waarin hij zwaarder trainde als hij middagdienst had en lichter als hij ochtenddienst had.

      Wat is jouw regeltmaat in je rooster?

      Intens veel fietsplezier, Robert

  2. Greens 14 mei 2020 at 12:12 #

    Goed om eens aan herinnerd te worden!

  3. Marcel Pothof 14 mei 2020 at 10:57 #

    Uitstekende tips en lukt me redlijk goed om mij hier aan te houden alhoewel dat stuk appeltaart en een glas wijn echt wel regelmatig aan bod komen. Maar dat moet ook kunnen want het is en blijft en hobby naast mijn gewone professionele werkleven.

  4. Remco 14 mei 2020 at 10:09 #

    Als je het een “way of living” maakt, hoef je er geen discipline voor op te brengen. Ik kook, mijn vrouw maakt het eten klaar maar er komen geen zakjes of pakjes in huis. Pastasaus of pesto maak ik zelf, elke dag verse groente, OK de 250 gr red ik niet, wel minimaal 2 stuks fruit. Snoep of frisdrank is niet aan mij besteed, wel water en espresso. 3 a 4 doppio’s per dag.
    Zo maak ik “ruimte” voor mijn het glas wijn of speciaal bier in het weekend, wat al op vrijdag begint.
    En ja, tijdens lange fietstochten (+120 km) komt inderdaad die appeltaart op tafel.

    Het belangrijkste in mijn ogen is maat te houden, zo natuurlijk mogelijk eten en light producten links te laten liggen. Als ik kaas eet, wil ik ook kaas eten en niet een smakeloos stuk plastic.

    • Robert van der Wulp 20 mei 2020 at 10:43 #

      Mooi gesproken, Remco.

      Overigens zijn veel light producten slecht en vaak helemaal niet light.
      Dan hebben ze er bijvoorbeeld wel vet uitgehaald, maar er meer koolhydraten ingestopt dan de niet light versie,
      waardoor je nog minder aan dat product hebt.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  5. Henry van de Ruit 14 mei 2020 at 09:55 #

    Bedankt voor de tips en nu maar volhouden.

  6. Tinneke 14 mei 2020 at 08:52 #

    Ik probeer ook elke dag 3 hoofdmaaltijden te nuttigen en 3 tussendoortjes. Zo laat ik max 3u tussen 2 ‘eetmomenten’. Sinds ik dit doe heb ik geen hongergevoel meer en zijn de porties die ik eet kleiner

  7. Mart 14 mei 2020 at 07:44 #

    Heel herkenbaar, na verloop van tijd verzand je weer in oude, gemakkelijke gewoontes. Goed om even weer de puntjes op de ‘i’ te zetten. Mooi om af en toe weer even scherp te worden gezet

    • Robert van der Wulp 20 mei 2020 at 10:43 #

      Graag gedaan, Mart. 😉

  8. Eli 14 mei 2020 at 07:21 #

    Alle stappen met behulp van jouw e book

  9. Emiel 13 mei 2020 at 20:51 #

    Ik kan zeggen dat het werkt! Ik heb mijn eetpatroon aangepast ruim een half jaar geleden en nog steeds ben ik gewicht kwijt en voel me fitter dan ooit!

    • Robert van der Wulp 20 mei 2020 at 10:44 #

      Dat hoor ik graag, Emiel.

      Ga zo door!

  10. Sander 13 mei 2020 at 20:33 #

    Ik moet zeggen dat ik deze basis van 3 maaltijden en gezonde tussendoortjes nu 4 maanden doe.
    Ik moet wel zeggen dat ik ook wel van Bourgondies eten hou en veel van vlees hou. Ik doe dit nog steeds, maar wel kleinere porties. Dit bevalt goed, nu 5kg lichter in 3mnd. En zo is het goed vol te houden.

Geef een reactie