7 redenen om meer te drinken

Morgen is het eindelijk weer eens zover: zomerweer. Hoewel voor het einde van de dag ook weer een stevige onweersbui wordt voorspelt stijgt het kwik naar 30 graden.

Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik ben er hard aan toe. Lekker vitamine Z bijtanken.

Omdat ik morgen de hele dag training geef in de buitenlucht heb ik vandaag 15 liter water ingeslagen. Je zult altijd zien dat mensen het warme weer onderschatten en zelf te weinig meenemen. En als je dan gaat sporten met 30 graden krijg je niet alleen dorst maar is het gewoon ronduit gevaarlijk.

 

Om je te inspireren heb ik daarom op een rijtje gezet waarom water zo belangrijk is.

 

  • Een mannenlichaam bestaat voor zo’n 65% uit water. Een vrouwenlichaam iets minder. Dat betekent dat een man van 80 kilo, 52 kilo water bij zich heeft.
  • Iedere dag en nacht verlies je zo’n 2 liter vocht. Belangrijk dus om aan te vullen en dagelijks zo’n 2 liter water te drinken.
  • Het drinken van alcohol, frisdrank, vruchtensappen en koffie helpen daar niet bij. Sterker nog ze kosten vocht. Drink dus voor elk glas en kopje een glas water extra.
  • Tijdens het sporten verliest het lichaam bij gemiddelde inspanning onder gemiddelde omstandigheden ongeveer een liter per uur. Dat zul je dus bij moeten tanken. Is het warm of ben je met een topprestatie bezig? Dan kan je vochtverlies eenvoudig oplopen tot 2 liter per uur.
  • Bij 2% vochtverlies heb je zo’n 20% prestatiedaling. Ben jij die man van 80 kilo dan zit je na een uur sporten dus met een groot probleem. En dat is als je de rest van de dag wel netjes hebt gedronken.
  • Bij 6% vochtverlies heb je kans op shock, bewusteloosheid en overlijden. Dat is waarom de marathon van Rotterdam in 2007 voortijdig werd gestaakt. 19 mensen waren reeds onwel geworden door uitdroging.
  • 75% van je spieren bestaat uit water. Dus of je nu wilt presteren of wilt je trainingsarbeid showen op het strand: houd je vocht op peil!
  • Tenslotte is er maar 1 ding belangrijker voor lichaam dan water en dat is zuurstof. Dat wordt echter verplaatst door het bloed en dat bestaat weer voor bijna 80% uit water. Je kan dus echt niet zonder.

 

In mijn praktijk zie ik dagelijks dat mensen te weinig drinken. Maak er een gewoonte van. Begin met kleine beetjes en werk langzaam toe naar die 2 liter. Beter nog: drink voor iedere 30kg lichaamsgewicht 1 liter water per dag. Je mag daarbij kruidenthee optellen tot de helft van je totaal.

Als je bij iedere maaltijd een glas water drinkt ben je al een eind op weg.

Gooi voor de variatie eens een schijfje citroen of een takje munt in je water.

Tijdens het sporten werk je toe naar regelmatige drinkpauzes waarbij je ieder uur 500ml tot 1000ml drinkt. Na het sporten neem je nog eens een glas.

Geniet van je prestatie,  Robert

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

Plaats jouw comments, tips of vragen over jouw goede en slechte (sport)gewoontes door hieronder op reacties te klikken.

PS: Deel dit artikel a.u.b. met anderen zodat ook je vrienden en familie ervan kunnen profiteren. Samen naar een gezonde maatschappij! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Linkedin en Facebook.

No comments yet.

Geef een reactie