Voorkom conditieverlies

Deze periode neem je rust. Degene die mijn trainingskalender eerder hebben gedownload weten dat. Rust hoor je te plannen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen maar in de basis komt het er op neer dat er rust zit in je trainingsweek, in je maandschema, in je trainingsperiode en in je jaar.
Maar wat doe je nu tijdens deze rust? In het artikel van vandaag laat ik je zien wat je doet tijdens de periode waar de meesten van ons nu inzitten: Het eind van het seizoen. Je bent nog niet bezig om op te bouwen voor volgend seizoen (tenzij dat al in februari begint). Puur het onderhouden van je conditie tijdens rust.

 

Blijf trainen
Dat klinkt tegenstrijdig als je het hebt over rust. Je hoort me regelmatig zeggen dat je moet stoppen met fietsen en gaan trainen. Dit is de periode die daar een uitzondering op vormt. Laat je schema eens een paar weken los en ga gewoon lekker fietsen. Zorg er alleen voor dat je minder ver en minder hard fietst. Zodat je niet zolang nodig hebt om te herstellen.

 

Wat er niet aankomt…
Ik weet dat deze periode nogal wat uitdagingen biedt. Alle feestvoeding die je normaal niet eet. Veel bij anderen eten die vaak een (andere) mening hebben over hoe jij het normaal doet. Daar heb ik zelf maling aan. Gelukkig zit ik in de fase dat mijn omgeving het zo normaal vindt dat ik anders eet dan zij dat het me ook niet meer aanbieden. Kies je momenten.

 

Verzorg jezelf
Het is eerder donker en later licht dus de dagen zijn kort. Bovendien heb ik je net aangegeven dat je minder lange tochten moet maken. Dus heb je tijd over. Verzorg je lichaam op andere manieren. Masseer jezelf of laat je masseren. Bezoek een sauna.

 

Bezoek de sportschool
Ik weet dat ik al ruimschoots aandacht heb besteed aan krachttraining. Maar mocht je nog niet overtuigd zijn dan vertel ik je nu nog eens dat dit echt een groot verschil zal maken in de resultaten. Lees de reacties op die artikelen als je mijn woord er niet op geloofd of beter nog probeer het gewoon. Je kunt natuurlijk ook thuis aan krachttraining doet. Overdrijf het niet maar train licht. Onthou: dit is je “rust”periode.

 

Doe iets anders
Het hele jaar ben je gericht op voortbewegen op twee wielen. Het is heel verfrissend om eens iets anders te doen. Bijvoorbeeld zwemmen, bodypump, schaatsen of wat dan ook. Het gaat erom dat je in beweging bent en dat je er lol in hebt.

 

Zoals je ziet heb je verschillende opties. Het belangrijkste is dat je de intensiteit terug schroeft terwijl je wel in beweging blijft. Zorg dat je lol hebt. Misschien wil je de fiets niet laten staan maar doe het gewoon. Dat maakt het namelijk extra lekker om dadelijk weer op te stappen. Zoals de koeien die in het voorjaar weer de wei in mogen.

Heb jij bewust een rustperiode?
Wat doe je in zo’n periode?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je mijn Ebook “Trainingsvormen voor binnen”.  Dan kun jij gelijk weer verder met trainen.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

142 Responses to Voorkom conditieverlies

  1. John 17 oktober 2019 at 09:00 #

    Vanaf november of als het weer het langer toelaat nog wat fietsen en 2 x in de week spinnen.
    Gr,John

  2. Domi 17 oktober 2019 at 07:54 #

    Vanaf oktober ga ik 2 maal in de week een uur spinnen en in het weekend gewoon door fietsen als het weer het toelaat.

  3. Christophe 17 oktober 2019 at 07:02 #

    Van oktober tot en met maart ga ik op maandag en donderdag een uurtje naar de core stability circuit en een uurtje spinnen.
    Core stability circuit is in groep 1 minuut een oefening uitvoeren en dan dooschuiven naar de volgende oefening.
    Regelmatig wordt er gemountenbiked in het weekend en/of een stevige wandeling kan ook.
    We proberen dus niet stil te vallen maar in beweging te blijven.

  4. Harry Schaminee 16 oktober 2019 at 20:21 #

    Ik bezoek regelmatig de sport school om kracht training tree doen. In de weekenden ga ik lekker fietsen

  5. Etienne 16 oktober 2019 at 19:49 #

    Ik start morgen met kracht training bij een sport club met de fietsvrienden 19 man en iedere zondag een tocht met de mtb met de club maar daar wordt zeker niet rustig gereden en iedere dinsdag ga ik op pad met zwift.

  6. Harry 16 oktober 2019 at 18:49 #

    In het winterseizoen stap ik op de MTB. Dan is het wel lastig om het wat rustiger aan te doen, zeker als ik met mijn club rij. Dus rustig trainen is nog wel een uitdaging.

  7. GUNTER ENGELS 16 oktober 2019 at 18:44 #

    Ik heb wat bang van een rustperiode. De lange toertochten zijn minder nu maar ik fiets dagelijks naar het werk en dat ik toch zo’n 500km per week. Ik probeer die wat anders in te delen nu maar dat lukt niet altijd.
    ook ga ik nu meer spinnen en bezoek ik meer de sportschool.
    Binnen elke weken heb ik onverwacht nog een vakantie geboekt waardoor ik een kleine 3 weken geen fiets ga zien.
    Dat is heel lang geleden dat ik zolang niet zal fietsen.
    Ik ben benieuwd.

  8. Jos 16 oktober 2019 at 17:28 #

    De winter betekend voor mij “loopseizoen”. Niet snel, of superlang maar gewoon weer meer de loopschoenen aan. Sinds dit jaar is er MTB bij gekomen.
    Waar ik me in de winter ook meer kan mee bezig houden is stretching and core stability oefeningen.
    Stilzitten zal ik dus zeker niet doen.
    Maar dat het allemaal wat rustiger aan kan, dan staat buiten kijf.

  9. Filip 16 oktober 2019 at 17:16 #

    Wat lopen en in weekend klein fietstocht

  10. Filip De wannemaeker 16 oktober 2019 at 17:14 #

    Wat lopen en in weekend klein fietstocht

Geef een reactie