Corona en Fietsen: wat te doen!?

Update: 25-3-2020

Dat is echt heel dom! Vanuit allerlei hoeken worden er competities opgezet. Denk na, en neem geen deel aan evenementen die je uitputten. Zoals bijvoorbeeld de Strava competitie van Cycling Vlaanderen. Zij hebben bedacht dat ze je iedere week uitdagen om de meeste kilometers, hoogtemeters, etc. Doe dat niet!

 

Ik zal je uitleggen waarom niet.

Het basisprincipe van training is dat je je lichaam uit balans brengt. Je traint hard en put je lichaam uit. Het lichaam reageert daarop door het te versterken, zodat dezelfde training de volgende minder impact maakt. Dat principe noemen we over- of supercompensatie.

 

Wat je echter heel goed moet begrijpen is dat je je weerstand in eerste instantie juist verlaagd na de training. Afhankelijk van de intensiteit en duur van je training duurt het herstel zo’n 12 tot 48 uur. Tijdens deze 12 tot 48 uur is je weerstand dus lager dan normaal.

 

En dat is precies waarom het in deze tijd op zijn zachts gezegd onverstandig is om zware en zeker extreme inspanningen te doen.

Je bent daarna namelijk 12 tot 48 uur extra vatbaar voor allerlei virussen en infecties.

Het wordt door artsen, sportartsen en bonden afgeraden om intensieve inspanningen te plegen.

 

Wil je wel competitief bezig zijn?

Dan heb je volgens mij 2 opties.

 

  1. Verbeter je korte Strava segmenten. Er is niet mis om je tijd (of die van anderen) te verbeteren op korte afstanden. Laten we zeggen van 1 km. Daar kom je niet uitgeput van thuis. Tenminste, niet als je het bij 1x per rit houdt.
  2. Hou een snelwandelcompetitie. Persoonlijk vind ik snelwandelen altijd een hilarisch onderdeel en ik suggereer hier absoluut niet dat je je fiets moet laten staan om vervolgens in ganzepas kilometers te gaan maken.

Nee, ik heb een competitie opgezet voor mijn klanten waarbij we niet de maximale prestatie vergelijken, maar de sub-maximale. Dat doen we door ritten te posten waarbij je maximaal zone 3 mag rijden. Kom je in zone 4 dan krijg je straftijd. Je krijgt ook straftijd als je langer rijdt dan je dit seizoen reeds hebt gedaan. Zo kun je lekker fietsen, train je je ideale toertempo en ontwikkel je je gevoel voor de juiste zone.

 

Blijf gezond en intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

Eerste aanzet: 18-3-2020

Ronde van Vlaanderen afgelast, Amstel Gold gaat niet door, competities liggen plat… het Corona virus zet een dikke streep door het wielerseizoen van velen. Daar tegenover staat dat velen van ons niet naar het werk mogen en dat bied mogelijkheden. In plaats van dagelijks 2 uur in de file heb je nu ineens de tijd om te gaan fietsen.

 

Maar wat kun je doen en hoe ga je nu trainen?

 

In dit artikel zet ik de Do’s en don’ts voor je op een rij. Niet alleen dat, maar de komende weken zal ik dit artikel blijven updaten met de laatste adviezen die actueel zijn. Zodat jij weet waar je aan toe bent.

 

Bovendien kom ik met een alternatief programma voor de tijd dat alles is afgelast.

Maat daarover later meer. Nu eerst eens kijken wat de gevolgen zijn.

 

 

Hoe loop je gevaar als fietser?

Allereerst kun je, net als ieder ander mens, in je sociale leven besmet worden. Hou je dus vooral aan de voorschriften:

  • Was regelmatig je handen
  • Hoest in je elleboog
  • Geef geen hand
  • Hou anderhalve meter afstand tot anderen
  • Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, keelpijn of koorts. Beperk contact met andere mensen

 

Daarnaast moet je als fietser rekening houden met een aantal extra maatregelen.

Te beginnen met het rijden in groepen. Dit virus kan ook zonder contact worden overgedragen. Vandaar de anderhalve meter afstand. In een groep ben je niet alleen dichtbij anderen. Die anderen zweten, hoesten en legen hun neus in jouw nabijheid. Doe dat dus niet en ga alleen op pad. Wil je persé met iemand anders rijden? Hou dan 4 meter afstand. Dat is voor tijdens het sporten een veilige afstand. En inderdaad, dan kun je beter alleen gaan rijden.

Door je training ben je op 2 manieren kwetsbaar. De eerste is via je luchtweg. Met name in de ochtenduren kan het nog erg koud zijn. Die koude lucht geeft stress op je ademhalingssysteem. Alleen daarom is het al verstandig om met een doek voor je mond te rijden. Maar ook in het algemeen wordt aangeraden om met een zogenaamde buff voor je mond te rijden.

Te tweede manier is door de impact die je training op je lichaam heeft. Let goed op: deze impact kan ontstaan door intensieve interval training maar net zo goed door een lange duurtraining in zone 2.

Belangrijk is dat je zelf je eigen grenzen kent en voorkomt dat je uitgeput thuis komt. Je wil thuis komen met een reserve. Die reserve heb je nodig om te voorkomen dat het virus de overhand krijgt in je lichaam. Een gezond lichaam hoeft niet persé ziek te worden. Een uitgeput lichaam is veel vatbaarder voor ziekte.

 

Kan ik dan helemaal niet meer trainen?

Jazeker wel. Alleen je doelstelling wordt anders. Dit is niet de periode waarin je hard kan trainen om met grote stappen beter te worden. Dit is de periode om je vorm te behouden.

Mijn trainingsadvies is:

  • intensieve trainingen in zone 5 te mijden
  • zuinig aan te doen in zone 4
  • De duur die je tot nu toe hebt opgebouwd niet te overschrijden
  • Niet te proberen om die duur die je hebt opgebouwd in km’s sneller te rijden

 

Mijn voedingsadvies is niet veel anders dan normaal:

  • Groenten en fruit zijn enorm belangrijk
  • Net als je proteïnen (vlees, vis, zuivel en peulvruchten)
  • En natuurlijk je superbrandstof: de langzame koolhydraten
  • Drink veel water
  • Hou er rekening mee dat als je de duur en intensiteit terug schroeft, je minder energie nodig hebt.

 

Tenslotte mijn lifestyle advies:

  • Ga op tijd naar bed. Rust is een belangrijk wapen
  • Pas op jezelf en anderen.
  • Doe geen gekke dingen op de fiets. We willen de ziekhuizen ontlasten.
  • Zoek de zon op. Belangrijk voor je gemoedstoestand en je vitamine D.
  • Maak het beste van de situatie en geniet ervan thuis te zijn. Het is niet anders.

 

Om te zorgen dat jij fit blijft kom ik vrijdag met een alternatief trainingsprogramma en een alternatieve competitie. Beiden zijn mijn creatieve oplossing om fit te blijven zonder jezelf uit te putten. Ook tijdens mijn webinar van volgende week donderdag zal ik naast mijn gebruikelijke adviezen een speciaal stuk inrichten met adviezen ten aanzien van Corona.

 

Tenslotte zal ik de komende weken op mijn Facebookpagina, www.facebook.nl/trainenmeteendoel.nl dagelijks jullie vragen over Corona beantwoorden.

Dan blijf jij goed geïnformeerd.

 

Wat is jouw vraag over Corona, met betrekking tot presteren, voeding en training?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit bericht en ik stuur je als dank mijn eBook “10x Voeding voor een topprestatie”.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

Intens veel fietsplezier en blijf gezond,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook.

 

PPS: voor alle adviezen van de KNWU ga je naar: https://www.knwu.nl/magazine/kan-ik-gezien-het-coronavirus-nog-buiten-fietsen

 

 

 

 

17 Responses to Corona en Fietsen: wat te doen!?

  1. Colette Lucas 26 maart 2020 at 14:48 #

    Dankjewel Robert😘 voor deze wederom nuttige info. We weten het natuurlijk wel, maar jij geeft er altijd weer een positieve vibe aan. En die hebben we en vooral ik juist nu even nodig. Zeker nu alle doelen voor het komende jaar wegvallen of op zijn minst op losse schroeven komen te staan. Nogmaals dank!.

  2. Bruno Van Gestelen 25 maart 2020 at 19:11 #

    dank u wel voor zoveel interesante informatie weeral Robert

  3. Dirk De Hondt 25 maart 2020 at 18:51 #

    Interessant artikel; ik heb er veel van opgestoken.

  4. Jan Hermans 25 maart 2020 at 17:10 #

    Hallo Robert
    Ik train nu 5x 2- 3 uur rustig vooral zone 2 maar kom meestal tegen de wind terug naar huis

Geef een reactie