9 Meest gemaakte trainingsfouten

Ik train hard, maar boek geen vooruitgang: hoe kan dat? Wat moet ik eten na mijn training? Ik werk in ploegendienst, wanneer moet ik trainen?

 

Vragen die ik per email krijg (vooral doen!) lijken vaak op elkaar. Iedereen loopt tegen dezelfde problemen aan. Daarom zet ik deze week de 9 meest gemaakt trainingsfouten op een rijtje en geef ik tips hoe je ze kunt voorkomen en oplossen.

 

Wil jij weten hoe je moet trainen en wat je daarbij moet eten? Volg dan mijn GRATIS Train & Eet als een Atleet webinar. Ik vertel je dan meer over mijn voedselpiramide, mijn schijf van vijf en het nut van core- en intervaltraining.

 

Klik hier om je in te schrijven.

 

Maar laten we beginnen met de 9 meest gemaakte trainingsfouten.

 

Te intensieve training

Vaak ben je zo enthousiast dat er maar 1 trainingsstand bestaat: hard. En train je wel met een schema dan komen vooral D3 en de Weerstand- of wedstrijdzone aan bod. Een goed trainingschema brengt echter ook de afwisseling van extensieve duurtraining (D1). Misschien niet altijd interessant voor je Strava, wel hard nodig voor je vooruitgang.

 

Monotone trainingen

Altijd maar hetzelfde rondje, dezelfde training of zelfs hetzelfde schema kan je groei ernstig beperken. Je schema heeft een houdbaarheidsdatum van zo’n 4 tot 6 weken. In dat schema horen verschillende trainingen te zitten.

 

Onderschatting van de combinatie werk vs training

Zelfs als je een zittende beroep hebt heeft dit impact op je training en prestatie. Heb je een baan met veel fysieke inspanning of juist met veel stress? Dan kun je minder zwaar trainen. Je zult je training en je voeding hierop af moeten stemmen.

 

Niet periodiseren

Als je je training niet opdeelt in periodes dan is de belasting altijd hetzelfde. Je kunt echter meer resultaat uit je training halen als je de belasting langzaam opschroeft en vervolgens je lichaam de rust geeft om te groeien. De afwisseling is belangrijk

 

Geen kracht- en coretraining

Als je nooit aan kracht- of coretraining doet mis je een essentieel onderdeel om je potentieel te ontwikkelen. Er zijn zoveel voordelen aan deze vormen van training dat ik over beiden een nieuw artikel kan schrijven. Het hoeft niet veel tijd te kosten. Alle kleine beetjes helpen.

 

Slechte techniek

Train ook je techniek. Ga eens met meer ervaren wielrenners op pad of beter nog huur een professionele trainer in en vraag om feedback op je techniek. Een goede techniek verbeterd je prestatie en verkleint de kans op blessures.

 

Niet luisteren naar je lichaam

Train minder intensief of zelfs helemaal niet als je merkt dat je weerstand minder is. Stap na ziekte ook niet te snel op. Het leidt tot ernstig vormverlies, verminderde weerstand en in het ergste geval word je opnieuw ziek.

 

Geen aandacht voor herstel

Soms zie ik schema’s waarin drie opeenvolgende dagen van de week wordt getraind en de rest van de week niet. Hoewel er wel de afwisseling in trainingen is, heeft het lichaam het (te) zwaar te verduren. Overtraining ligt hier op de loer omdat het lichaam niet goed kan herstellen. Maar ook als je vier, vijf of zes dagen per week traint is herstel belangrijk. Groeien doe je namelijk tijdens je herstel. Niet tijdens je training.

 

Voeding niet aanpassen aan training

Als je vergeet om je voeding aan te passen aan je training dan is het risico op blessures groot. Zodra je meer of intensiever gaat trainen heeft je lichaam ook meer voedingsstoffen nodig.  Zodra je minder of minder intensief gaat trainen kun je ook minder gaan eten.

 

Eigenlijk komt het erop neer dat je bewust bezig moet zijn met je prestatie. Goed luisteren naar je lichaam en waar nodig een expert om advies vragen. Denk goed aan je herstel en zorg dat je voeding in balans is met je activiteiten. Zorg voor variatie en uitdaging in je training.

 

Welk punt kun jij nog verbeteren?

 

Laat je reactie achter onder dit artikel en als dank ontvang je mijn eBook trainingsvormen op de fiets.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

Robert

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel alsjeblieft met je wielervrienden op facebook, linkedin en ander social media. Samen fietsen is zoveel leuker. Heel erg bedankt.

41 Responses to 9 Meest gemaakte trainingsfouten

  1. Woodie 26 april 2018 at 15:47 #

    Hi,

    Leuk al de veel gemaakte fouten. Wat ik mis is concrete voorbeelden over wat wel te doen. Mss een paar voorbeelden.

    Ik ga me zeker aanmelden voor de webinar hoop dat ik daar dan meer uit haal.

    • Robert van der Wulp 28 april 2018 at 18:36 #

      Hai Marco,

      Bedankt voor je reactie.

      Volgende keer zal ik wat voorbeelden noemen om het beter te doen.

      Wat vond je van het webinar? Tips genoeg, toch?

      Intens veel fietsplezier, Robert

      PS: Het is mijn doel om hier een interactief Forum/ blog van te maken. Daarom ben ik reuze blij met je reactie. Ik wil je echter wel vragen om je echte voornaam te gebruiken. Het internet is al zo anoniem.

  2. Stefaan Leclercq 26 april 2018 at 13:08 #

    Mijn grootste fout zou wel eens te weinig rust inlassen zijn hoewel ik daar nu rekening mee probeer te houden. Variatie heb ik wel in mijn training. Toch goed om dit nog eens mee te delen, een mens vergeet soms ?.

    Stefaan

  3. mario 26 april 2018 at 08:43 #

    Dag Robert,mijn trainingsplan is volledig in de war gelopen door een blessure aan zitvlak met een operatie tot gevolg.Binnen 12 weken ga ik een week naar de Alpen en weet totaal niet hoe ik best train om in die korte tijd toch min of meer nog de conditie te hebben om die cols op te geraken,ik mis vooral de basis.Grts.

    • Robert van der Wulp 28 april 2018 at 18:45 #

      Hai Mario,

      Bedankt voor je reactie.

      Het hangt er even vanaf of je blessure voortkomt uit het fietsen en of het spieren/ pezen betrof.
      Als dat zo is, moet je ook weer voorzichtig zijn met opbouwen.

      Is dat niet zo dan kun je wat harder werken. 12 Weken is kort, maar zeker werkbaar. Mijn advies is 2x per week intervaltraining en eens in de week een lange duurtocht.

      Zorg dat je in die intervaltrainingen ook met meer weerstand traint om power op te bouwen. Bijvoorbeeld door tegen de wind in te fietsen of een heuvel op te stampen. Als je de mogelijkheid hebt, ga dan eens in de maand in Duitsland, de Ardennen of desnoods Limburg je lange duurtocht rijden.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  4. Monique 25 april 2018 at 21:09 #

    Goede tips, ben idd ook iets te intensief bezig geweest.

  5. rene 25 april 2018 at 19:46 #

    het aanpassen van de voeding op de intensiviteit vd trainingen vind ik nog altijd lastig

  6. Joost 4 mei 2016 at 21:41 #

    Bedankt voor het opfrissen van het geheugen. Door tijdgebrek schieten de extensieve trainingen en de core-stabiliteitstrainingen er nog weleens bij in. Daar moet ik zeker meer aandacht aan besteden.

    • Robert van der Wulp 4 mei 2016 at 23:15 #

      Kom op, Joost,

      Op mijn Facebook vind je coretrainingen van 6 minuten. Het is ook een kwestie van inplannen en jezelf die training gunnen en prioriteren.

      Als jij laat zien aan je omgeving dat dit belangrijk voor je is krijg je daar nog steun voor ook.

      Enne, graag gedaan. 😉

  7. Sjaak Veldman 18 april 2016 at 16:55 #

    Ik zou heel graag wat richting krijgen, ben nu een beetje zelf aan het vogelen. Ik merk dat dat niet altijd even verstandig is. Voeding is ook wat in de war, de balans lijkt zoek. Ik kan wel wat handvatten gebruiken. Groet, sjaak

  8. Geert 14 april 2016 at 18:46 #

    Hier kan ik wat mee.
    Ga er mijn voordeel mee doen.

  9. Jan 14 april 2016 at 11:23 #

    Ben heel nieuwsgierig naar de tips om betre te trainen op de fiets. Als newbe kan ik een hoop leren

  10. Jeroen 14 april 2016 at 08:01 #

    Hallo Robert
    Ik herken me uiteraard in je beschreven valkuilen. Momenteel denk ik dat ik op de goede weg ben,maar ben wel opzoek naar intervaltrainingen die mijn ambitie ondersteunen (hele triathlon). Ga ik voor HIT of voor bloktraining? Ben dus benieuwd naar het Ebook.
    Sportieve groet,

    Jeroen

    • Robert van der Wulp 14 april 2016 at 10:01 #

      Hai Jeroen,

      Wat een uitdaging!
      Beiden maken deel uit van je trainingsroutine. Maar uiteindelijk zou ik in jouw geval meer bloktraining gaan doen.

      Veel succes, Robert

Geef een reactie