In 7 Stappen veilig afdalen

Klimmen is leuk, dalen vind ik het allerleukste. Ik vind het een kick als ik de 70 of 80 aantik en verleg graag mijn grenzen. Sinds ik kinderen heb wil ik echter ook weer graag heel thuis komen.

 

Dus, hoe kun je veilig dalen?

 

  1. Zorg dat je fiets in orde is

Tijdens een afdaling gaat het hard, heel hard. Je vraagt op zo’n moment erg veel van je fiets en alles moet kloppen. Zorg dus voor de juiste bandenspanning, goede remblokken en controleer of alles op je fiets vast zit.

 

  1. Kijk vooruit

Omdat je zoveel sneller rijdt, komt alles ook sneller dichterbij. Tegelijkertijd heb je een langere remweg. Je moet dus plannen en continue je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Kijk zover mogelijk vooruit en anticipeer. Beter te langzaam door de bocht, dan rechtdoor in de bocht.

 

  1. Gebruik je navigatie

Als de weg onoverzichtelijk is of je rijdt op de mountainbike in het bos, bekijk dan op je navigatie hoe de weg verder gaat. Komt er na de bocht een recht stuk , of direct een bocht de andere kant op. Een snelle blik kan je daar bij helpen. Zo kun je nog verder vooruit kijken.

 

  1. Gebruik beide remmen

Rem altijd met je voor en achterrem. Zorg dat je ruim voor de bocht remt. Oefen ook om een noodstop te maken bij hoge snelheden. Begin bij 20km/h en ga elke keer een stapje verder. Als je bij een punt komt waarop je niet sneller durft is dat de grens voor je snelheid tijdens het dalen. Oefen ook eens een noodstop met alleen je voorrem (gewicht achter je zadel) of je achterrem.

 

  1. Rij de ideale lijn

Ik vind autoraces niet altijd even spannend om naar te kijken. Je kunt echter heel goed leren hoe de ideale lijn loopt in een bocht. Hoog aansnijden kort door de binnenbocht en hoog uitkomen. Let er op dat je niet over het midden van de weg gaat in verband met andere weggebruikers.

 

  1. Ken de gevaren

Naast auto’s die je tegemoet komen of inhalen moet je zeker rekening met andere gevaren. Slecht wegdek met gaten of los grind bijvoorbeeld. Of een nat wegdek met modder of bladeren. Zelfs op een droge dag kan het in een bosrijke omgeving tocht vochtig zijn. Pas je snelheid aan en laat je fiets minder overhellen.

 

  1. Stuur met je lichaam

Zorg dat de trapper aan de binnenzijde van de bocht omhoog is. Schuif met je billen een beetje van het midden van het zadel naar de kant van de binnenbocht en duw de fiets licht tegen je gestrekte been. Ik laat mijn andere knie graag van het frame af door de bocht wijzen. Er zijn echter ook trainers en rijders die het binnenste been ook tegen het frame klemmen.

 

Oefen de technieken voor de bocht ook op het vlakke. Laat je vooral niet gek maken door anderen. Als je voor extra snelheid gaat, buig dan gewoon ver voorover. De winst van al die maffe posities die de pro’s innemen wegen absoluut niet op tegen het gevaar dat je ermee loopt en extra energie die je daarmee verspilt.

 

Vind jij dalen leuk of juist lastig?

 

Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je het eBook “Meer Snacktrek”, met allerlei recepten voor tussendoor of speciaal voor op de fiets.

 

Wil jij meer resultaat met je training, voeding of gewicht?

Volg dan ook het Train & Eet als een Atleet webinar. Ik onthul je mijn 5 stappenplan waarmee jij een hongerklop vermijd, minder risico op blessures loopt en je optimaal voorbereid op je volgende seizoen. Met deze tips krijg je zeker weten de lifestyle van een atleet.

Je kunt het webinar thuis volgen vanachter je eigen pc, tablet of smartphone.

Klik hier en schrijf je nu in voor superresultaten.

 

Wil jij weten wat anderen van het Cycle Forever Programma vinden? Klik hier en lees hun verhaal.

 

Klik hier om het Cycle Forever programma te bekijken.

 

Heel veel fietsplezier,

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

11 Responses to In 7 Stappen veilig afdalen

  1. Bart van Helvoirt 16 augustus 2017 at 19:42 #

    Robert ik mis twee belangrijke tips.
    Kijk waar je naar toe moet bij bochten, anders vlieg je er zeker uit. je fiets volgt je vanzelf.
    Mocht je toch al remmend merken dat de bocht dichter bij is als gedacht. Laat je voorrem los, rem alleen op de achterrem. Anders kun je niet meer sturen. Groetjes,

  2. walter dehaes 16 augustus 2017 at 19:46 #

    Handige tips
    Ken ze praktisch allemaal en gebruik ze ook !

    Vooral de laatste hint bij tip 7 om geen geen posities in te nemen bij het dalen zijn goud waard !!
    Er zijn al genoeg gekken onderweg
    En spijt komt altijd te laat !!!!!!

  3. Carlo 16 augustus 2017 at 20:01 #

    In geval van nood kan je remmen in de bocht door de blokken licht tegen de velg te drukken. Om hier gevoel bij te krijgen kan je dat ook op t vlakke oefenen.
    Voor de rest bruikbare tips 💪🏻

  4. Alwin Graat 17 augustus 2017 at 10:15 #

    Hoi Robert,
    Allemaal zeer goede tips. Ik ben een MTB-er en vind bochten het leukste wat er is aan in NL rijden. Herken veel van je tips, dus fijn om te zien dat je er ook zo over denkt (dan moet ik het haast wel goed doen 🙂 ).

  5. Els Satyn 17 augustus 2017 at 14:27 #

    Hey Robert
    Ik ben juist gestart met fietsen en de afdalingen geven me nu al een kick dus jouw tips zijn zeker welkom

  6. Kasper Vos 18 augustus 2017 at 21:54 #

    Ik vind klimmen het leukst. Ik kick niet op het afdalen. De snelheid van afdalen vind ik minder belangrijk dan veilig beneden komen. Overigens ben ik niet bang om snel te dalen.

    Wat ik mis in je tips is dat afdalen moet gebeuren met de handen in de beugel. Hierdoor heb je de fiets beter onder controle zeker bij een slecht wegdek. Als je handen op de remgrepen liggen bestaat de kans dat bij een slecht wegdek je hand eerder wegschiet dan wanneer je de handen in de beugel hebt.

    Met vriendelijke groet

    Kasper Vos

  7. Jan Hermans 19 augustus 2017 at 12:31 #

    Hallo Robert
    dalen is heel mooi
    normaal rem ik altijd met de voorrem beetje bijsturen met de achterrem knie binnenkant naar buiten kijk naar de motorcoureurs om het zwaartepunt nog wat te verlagen
    bij de knie aan binnenkant tegen de bovenbuis met buitenbeen druk uitoefenen op het pedaal
    wielergroet

    Jan

  8. djiewan 28 augustus 2017 at 15:35 #

    prima tips bedankt

  9. Edwin 7 september 2017 at 15:02 #

    Afdalen is naast het klimmen zelf heel erg gaaf. Vorig jaar voor het eerst de mt Ventoux beklommen en dus ook afgedaald en als je dan een snelheid van 73 km per uur haalt is dat wel kicken.

  10. Carmen vM 21 september 2017 at 09:12 #

    Vorige maand voor het eerst heuveltjes gefietst in Valkenburg. Dat was even wennen, zeker voor mijn longen. M’n benen wilden wel. En m’n hartslag ook (veel te hoog…). Afdalen was ik nog heel voorzichtig. Komt wel, hoeft voor mij ook niet als een dolle. Een week later stond m’n fiets bij de mechanicien van een wielerploeg hier uit de buurt. Was het canvas van de voorband (binnenzijde) kapot. Nog geen 4000 km mee gefietst. Waarschijnlijk door de val van vorig jaar gekomen. Dus inderdaad materiaal is zeker iets om goed bij te houden en te controleren.

    • Robert van der Wulp 25 september 2017 at 10:28 #

      Hai Carmen,

      Bedankt voor je reactie.

      Je tempo aanpassen is belangrijk als je gaat klimmen.

      Ik had laatst een nieuwe band die het na nog geen 200 km al begaf. Ook het Canvas. Ik kreeg van mijn fietsenmaker een nieuwe.

      Heel veel fietsplezier, Robert

Geef een reactie