Help, ik word zwaarder!

Ik loop wat op de zaken vooruit maar herfst is de periode van voorbereiding voor de winter. Je dekt je tuinmeubels af, pakt je kwetsbare planten in, strandtenten worden afgebroken en eekhoorns leggen hun voorraad aan. En dat laatste doen wij ook. Ons lichaam is evolutionair nog steeds geprogrammeerd om vet heel eenvoudig op te slaan. Omdat je nooit wist wanneer je weer kon eten én omdat er periodes in het jaar waren dat eten schaarser was.

 

Tegenwoordig hebben we overal eten binnen handbereik. Maar omdat we dat vet nog steeds heel eenvoudig opslaan heeft in Nederland meer dan 50% van de bevolking overgewicht. Dat is een ernstig probleem.

Hoewel velen de hele dag afzien om overtollige kilo’s kwijt te raken lukt dat vaak maar met moeite.

 

Daarom geef ik je 7 redenen waarom afvallen niet lukt. (Ook handig voor de bergritten):

1. Te weinig energie erin
Als je te weinig eet gaat je lichaam in de spaarstand. Je gaat dus juist minder energie verbranden van weinig eten.

Hoe dan wel: zorg dat je weet hoeveel calorieën je per dag verbruikt. Eet er hooguit 100 tot 200 minder.

 

2. Te weinig energie eruit
Als je leefstijl op het verkeerde pad is geraakt , is er geen quick-fix. Je zult alles aan moeten pakken. Dat levert je niet alleen een gezond gewicht op maar ook meer energie en betere relaties.

Hoe dan wel: kijk eens kritisch naar je leefstijl. Sport je 3x per week? Beweeg je iedere dag een half uur? Hoeveel uur kijk je tv?

 

3. Het verkeerde schema
Ik krijg nog steeds regelmatig vragen over lang fietsen met een lage hartslag. Vergeet dat. Je kunt veel meer verbranden als je kort maar intensief traint.

Hoe dan wel: Je verbrandt in een korte, intensieve training niet alleen meer energie maar ná de training gaat dat gewoon door. En je bespaart nog tijd ook. Voor afvallen veel effectiever.

 

4. De verkeerde voeding
Koolhydraatvrij, vetarm, allemaal achterhaalde trends en nog slecht voor je lichaam ook. En je wilt geen trend. Je wilt gewoon een gezond voedingspatroon.

Hoe dan wel: eet zoveel mogelijk wat de natuur je biedt. Ja, inderdaad, veel groenten en fruit. Kies voor volkoren pasta en brood, zilvervliesrijst en andere hele granen. En vergeet je eiwitten niet.

 

5. Geen opbouw van het lichaam
Veel diëten breken het lichaam af. Ze zetten de aanvoer van bouwstoffen voor je lichaam onder druk. Dat werkt averechts en je motor (spiermassa) wordt alleen maar kleiner.

Hoe dan wel: maak je motor groter door meer te trainen op kracht. Pak eventueel de gewichten op of doe aan bodyweight training. Zorg dat je voldoende eet om je lichaam te voeden.

 

6. Vertrouwen op lokale verbranding
Een hardnekkige mythe is dat buikspieroefeningen leiden tot een strakke buik. Het lichaam bepaalt zelf waar het vet wordt verbrand. Sit-ups en crunches zijn bovendien rare bewegingen die op zichzelf niet heel veel energie kosten.

Hoe dan wel: Zorg voor een gevarieerd schema waarin alle (grote) spiergroepen aan bod komen. Train je bijna dagelijks deel het lichaam dan op in het aantal trainingen zodat spiergroepen ook rust krijgen.

 

7. Niet finetunen
De laatste loodjes wegen het zwaarst. Als je voor een bergrit nog net 1 kilo kwijt wilt is dat een behoorlijke opgave. Hoe dichter je bij je ideale gewicht komt hoe meer inspanning dat kost.

Hoe dan wel: Bereken na iedere vijf kilo die je kwijtraakt je caloriebehoefte opnieuw. Voor die laatste kilo zul je extra streng moeten zijn. Alles moet dan kloppen. Je voeding, je training en de momenten waarop je eet.

 

Het lijkt onmogelijk maar eigenlijk is het heel eenvoudig. Als je zwaarder wordt terwijl je graag af wilt vallen dan gaat één van de bovenstaande punten niet zoals het hoort. Kijk waar het misgaat en corrigeer. Kijk na twee weken opnieuw en stel bij.

 

Waarom lukt het jou niet om af te vallen?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je mijn eBook 7 dagen fastfood.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

44 Responses to Help, ik word zwaarder!

  1. Viviane 22 december 2016 at 11:32 #

    Hallo Robert ,
    Ik ben 54 jaar en weeg 65 kg en ben 1.60 groot ,ben iets in overgewicht ,ik train nu in de winter iets minder ,ga iedere dag wandelen ( 5 km) probeer op mijn voeding te letten ,ben zelf bezig met een dieetiste en het gaat nog moeizaam om de kilos er af te krijgen ,weet jij misschien een oplossing ,zou toch graag nog 5 kil kwijtraken ,weet je voor mij is fietsen een hobby wat ik zeer graag doe ,ben nl ook bij een fietsclub in Belgie

    • Robert van der Wulp 23 december 2016 at 10:39 #

      Hai Viviane,

      Bedankt voor je reactie.

      Wat goed dat je aan je gewicht aan het werken bent. Geef niet op en blijf doorgaan.

      Het is belangrijk om te begrijpen dat de laatste kilo’s het lastigste zijn. Tegelijkertijd heb ik een tegenstrijdig maar belangrijk advies voor je: stop met kilostaren!

      Als je diëtiste je een goed programma aanbiedt, dan weegt ze je niet alleen in kilo’s maar vertelt ze je vooral waar die kilo’s uit bestaan. kortom je vet% en spiermassa.

      Vaak werken diëtisten alleen met caloriebeperking. Dat heeft dan tot gevolg dat je in korte tijd veel afvalt maar met name door het verlies van spiermassa. Met als gevolg dat stoppen met je caloriebeperking een snelle toename in gewicht als gevolg heeft. Jojo-en noemen we dat.

      Een goed programma biedt je een gezond voedingspatroon voor de komende jaren in combinatie met (extra) training. Hierdoor kun je in eerste instantie ervaren dat je niet afvalt in kilo’s terwijl je lichaam wel degelijk strakker wordt. Daarna merk je dat de kilo’s vanzelf volgen en je prestatie ook nog eens vooruit vliegt. Op de weegschaal zie je dat heel duidelijk als je je vet% (daalt) en je spiermassa (stijgt) in de gaten houdt.

      Tenslotte is het onredelijk om te verwachten dat de kilo’s die je in maanden bij elkaar hebt gespaard in drie weken weer kwijt bent. 😉

      Laat de kilo’s dus los en focus je op een gezond vet%. Hierdoor zul je je veel lekkerder in je vel voelen en beter presteren op de fiets.

      Kijk eens naar de tips die je in mijn artikelen vind en vervolgens naar wat je nu aan het doen bent. Verander 1 voor 1 die dingen in je leven waarvan je ziet dat ze niet overeenkomen. Ga pas met het volgende beginnen als je de stap waar je mee bezig bent onder de knie hebt.

      Bedenk goed dat het heel aantrekkelijk is om binnen vier weken die kilo’s kwijt te zijn maar dat het resultaat altijd ten koste gaat van iets anders. Je spiermassa, je conditie, etc. Denk en bouw voor de lange termijn.

      Mijn basisprogramma, Cycle Forever, duurt niet voor niets een jaar. Tuurlijk voel je na twee weken al verschil. Maar ik weet dat mensen stoppen na twee maanden als ik ze maar twee maanden aanbied. En dat is eeuwig zonde. Je kunt er namelijk zoveel meer uithalen als je iedere dag een heel klein stapje zet in plaats van 1 of 2 maanden alles anders doen en vervolgens concluderen dat het niet vol te houden is.

      Zet hem op en ga door met kleine stappen, die leveren namelijk grote resultaten.

      Heel veel fietsplezier, Robert

      PS: heb je nog vragen of opmerkingen, stuur me dan gerust een mailtje naar: robert@trainenmeteendoel.nl

  2. alex 25 februari 2016 at 15:39 #

    hoi Robert
    ik ben 1,67 en nu 89 kg heb moeite met afvallen ik vind snoepen er lekker.
    en wil van de zomer en lente veel fietsen
    maar door omstandigheden en ziekte heb ik een half jaar niet kunnen fietsen.
    ik wil ook weer naar me werk gaan fietsen at is 15 km heen en ook weer terug.
    ik hoop dat jij mij kunt helpen.
    groet alex

    • Robert van der Wulp 26 februari 2016 at 09:26 #

      Hai Alex,

      Bedankt voor je reactie. Afslanken en snoepen is een slechte combinatie. 😉 Maar ik heb nog wel een paar trucs in huis.

      Ik neem contact met je op.

      Veel fietsplezier, Robert

  3. Stefan 25 februari 2016 at 08:05 #

    Hallo Robert,

    Heb reeds enkele dingen van je gelezen en ook je mails met tips.
    Na lang geblesseerd te zijn geweest wil ik het fietsen weer oppakken.

    Ben voorzichtig weer begonnen bij de sportschool.
    De eerste uitdaging ligt er al: De toerversie van de Amstel Gold Race.
    Ik had gehoopt al verder te zijn met trainen, maar dat moet goedkomen.

    Mijn gewicht is 92kg bij een lengte van 1.82. Ik heb een robuuste lichaamsbouw met een breed bovenlichaam.
    Ik ben al gezonder, minder en bewuster gaan eten. Hiermee ben ik al 4 kg afgevallen.

    Groeten Stefan

    • Robert van der Wulp 26 februari 2016 at 09:28 #

      Hallo Stefan,

      Heel goed dat je al bent afgevallen. Minder is niet altijd de oplossing, bewuster is altijd goed. Ik zie dat veel klanten die af willen slanken juist te weinig eten. Dat frustreert een gezond afslankproces.

      Ik neem contact met je op.

      Veel fietspliezer, Robert

  4. John 24 februari 2016 at 20:32 #

    Ik ben 39 jaar en weeg rond de 91kg. 1.90 lang. Dit jaar heb ik als doel om mee te doen aan alpe D’huzes. Ik heb al enige jaren een knieprothese waar ik met het fietsen verder geen last van heb. Ik wil proberen om op een verantwoorde manier mijn gewicht en conditie te verbeteren. Dus alle tips zijn welkom.

    • Robert van der Wulp 26 februari 2016 at 09:29 #

      Hello John,

      Bedankt voor je reactie. Daar ga ik je dan bij helpen.

      Ik ge je mailen voor een afspraak.

      Veel fietsplezier, Robert

  5. Daan 6 januari 2016 at 17:10 #

    Hoi robert,

    ik ben 52 jaar en fiets al enkele jaren. Graag wil ik mijn conditie en klimkwaliteiten verbeteren. Ik doe 1 x per week aan spinning en fiets bijna elke dag naar mijn werk 5km.
    ik ben 1,73 en weeg 86 kilo. Ieder jaar probeer ik kilo’s kwijt te geraken dat lukt wel 3 ongeveer. Maar ze komen er net zo hard weer aan. Ik hoop dat het nu wel lukt.

    groet, Daan

  6. Patrick 6 januari 2016 at 16:34 #

    Hi Robert

    Ik ben 1,79cm en weeg 113 kilo en ben 42

    Ik ben lid van een wielerclub maar heb er weinig tijd voor om veel te fietsen of hardlopen.
    Ik wil dit jaar proberen om zeker 2a3 keer te trainen heb je tips

    Groet Patrick

  7. cees 26 november 2015 at 15:55 #

    cees
    ik ben 76 (1939) lengten 175 en weeg 75 kilo.
    ik wil naar de 70 kilo of er nog wat onder .Wat te doen.
    door een paar mankementen kan ik nog niet alles doen.
    graag een tip.
    Groeten cees

    • Robert van der Wulp 26 november 2015 at 19:45 #

      Hallo Cees,

      In principe ben je redelijk op gewicht. Voor een wielrenner kun je nog iets lichter maar 70 kilo wordt wel erg licht. Om je een goede tip te geven die bij je leefstijl en leeftijd past moet ik wat meer informatie hebben. Je bent dit weekend bij de workshop.

      Daar spreken we elkaar uitgebreid en geef ik je veel meer dan 1 tip.

      Tot zaterdag, Robert

  8. cees 26 november 2015 at 15:55 #

    cees
    ik ben 76 (1939) lengten 175 en weeg 75 kilo.
    ik wil naar de 70 kilo of er nog wat onder .Wat te doen.
    door een paar mankementen kan ik nog niet alles doen.
    graag een tip.
    Groeten cees

    • Robert van der Wulp 26 november 2015 at 19:45 #

      Hallo Cees,

      In principe ben je redelijk op gewicht. Voor een wielrenner kun je nog iets lichter maar 70 kilo wordt wel erg licht. Om je een goede tip te geven die bij je leefstijl en leeftijd past moet ik wat meer informatie hebben. Je bent dit weekend bij de workshop.

      Daar spreken we elkaar uitgebreid en geef ik je veel meer dan 1 tip.

      Tot zaterdag, Robert

  9. Steven 12 november 2015 at 09:22 #

    Ik ben het fietsen weer aan het oppakken. Wil conditie opbouwen en mijn gewicht optimaal hebben. Dus ook fit zijn voor het dagelijkse werk. Mij is altijd geleerd om eerst lange duurritten te maken in het begin van je trainingsopbouw. Maar dat is dus achterhaald lees ik bij jouw. Vraag mij ook af wat nu mijn ideale gewicht is. En wat dus ook een realistisch doel is. Als ik dit lees denk ik dat ik nog teveel in oude denkwijzen zit. Ben nu 46 en heb in het verleden heel veel en fanatiek gefietst en geschaatst. Maar moet trainingsmethoden denk ik herzien.

    • Robert van der Wulp 12 november 2015 at 21:22 #

      Dag Steven,

      Goed dat je weer verder gaat met fietsen. Belangrijk is dat je jezelf niet overtraind. Maar je lichaam kan heel veel aan en je kunt gerust ook starten met intervallen als je ook die maar opbouwt.

      Ik zou (zolang je niet de bergen in hoeft) je gewicht niet op de eerste plek zetten maar de verhouding tussen je spiermassa en je vetpercentage. Als die namelijk goed is hoef je je geen zorgen te maken over overgewicht.

      Ik neem contact met je op om je bij te praten en tips te geven. 😉

      Veel fietsplezier, Robert

  10. Steven 12 november 2015 at 09:22 #

    Ik ben het fietsen weer aan het oppakken. Wil conditie opbouwen en mijn gewicht optimaal hebben. Dus ook fit zijn voor het dagelijkse werk. Mij is altijd geleerd om eerst lange duurritten te maken in het begin van je trainingsopbouw. Maar dat is dus achterhaald lees ik bij jouw. Vraag mij ook af wat nu mijn ideale gewicht is. En wat dus ook een realistisch doel is. Als ik dit lees denk ik dat ik nog teveel in oude denkwijzen zit. Ben nu 46 en heb in het verleden heel veel en fanatiek gefietst en geschaatst. Maar moet trainingsmethoden denk ik herzien.

    • Robert van der Wulp 12 november 2015 at 21:22 #

      Dag Steven,

      Goed dat je weer verder gaat met fietsen. Belangrijk is dat je jezelf niet overtraind. Maar je lichaam kan heel veel aan en je kunt gerust ook starten met intervallen als je ook die maar opbouwt.

      Ik zou (zolang je niet de bergen in hoeft) je gewicht niet op de eerste plek zetten maar de verhouding tussen je spiermassa en je vetpercentage. Als die namelijk goed is hoef je je geen zorgen te maken over overgewicht.

      Ik neem contact met je op om je bij te praten en tips te geven. 😉

      Veel fietsplezier, Robert

Geef een reactie