Help, ik word zwaarder!

Ik loop wat op de zaken vooruit maar herfst is de periode van voorbereiding voor de winter. Je dekt je tuinmeubels af, pakt je kwetsbare planten in, strandtenten worden afgebroken en eekhoorns leggen hun voorraad aan. En dat laatste doen wij ook. Ons lichaam is evolutionair nog steeds geprogrammeerd om vet heel eenvoudig op te slaan. Omdat je nooit wist wanneer je weer kon eten én omdat er periodes in het jaar waren dat eten schaarser was.

 

Tegenwoordig hebben we overal eten binnen handbereik. Maar omdat we dat vet nog steeds heel eenvoudig opslaan heeft in Nederland meer dan 50% van de bevolking overgewicht. Dat is een ernstig probleem.

Hoewel velen de hele dag afzien om overtollige kilo’s kwijt te raken lukt dat vaak maar met moeite.

 

Daarom geef ik je 7 redenen waarom afvallen niet lukt. (Ook handig voor de bergritten):

1. Te weinig energie erin
Als je te weinig eet gaat je lichaam in de spaarstand. Je gaat dus juist minder energie verbranden van weinig eten.

Hoe dan wel: zorg dat je weet hoeveel calorieën je per dag verbruikt. Eet er hooguit 100 tot 200 minder.

 

2. Te weinig energie eruit
Als je leefstijl op het verkeerde pad is geraakt , is er geen quick-fix. Je zult alles aan moeten pakken. Dat levert je niet alleen een gezond gewicht op maar ook meer energie en betere relaties.

Hoe dan wel: kijk eens kritisch naar je leefstijl. Sport je 3x per week? Beweeg je iedere dag een half uur? Hoeveel uur kijk je tv?

 

3. Het verkeerde schema
Ik krijg nog steeds regelmatig vragen over lang fietsen met een lage hartslag. Vergeet dat. Je kunt veel meer verbranden als je kort maar intensief traint.

Hoe dan wel: Je verbrandt in een korte, intensieve training niet alleen meer energie maar ná de training gaat dat gewoon door. En je bespaart nog tijd ook. Voor afvallen veel effectiever.

 

4. De verkeerde voeding
Koolhydraatvrij, vetarm, allemaal achterhaalde trends en nog slecht voor je lichaam ook. En je wilt geen trend. Je wilt gewoon een gezond voedingspatroon.

Hoe dan wel: eet zoveel mogelijk wat de natuur je biedt. Ja, inderdaad, veel groenten en fruit. Kies voor volkoren pasta en brood, zilvervliesrijst en andere hele granen. En vergeet je eiwitten niet.

 

5. Geen opbouw van het lichaam
Veel diëten breken het lichaam af. Ze zetten de aanvoer van bouwstoffen voor je lichaam onder druk. Dat werkt averechts en je motor (spiermassa) wordt alleen maar kleiner.

Hoe dan wel: maak je motor groter door meer te trainen op kracht. Pak eventueel de gewichten op of doe aan bodyweight training. Zorg dat je voldoende eet om je lichaam te voeden.

 

6. Vertrouwen op lokale verbranding
Een hardnekkige mythe is dat buikspieroefeningen leiden tot een strakke buik. Het lichaam bepaalt zelf waar het vet wordt verbrand. Sit-ups en crunches zijn bovendien rare bewegingen die op zichzelf niet heel veel energie kosten.

Hoe dan wel: Zorg voor een gevarieerd schema waarin alle (grote) spiergroepen aan bod komen. Train je bijna dagelijks deel het lichaam dan op in het aantal trainingen zodat spiergroepen ook rust krijgen.

 

7. Niet finetunen
De laatste loodjes wegen het zwaarst. Als je voor een bergrit nog net 1 kilo kwijt wilt is dat een behoorlijke opgave. Hoe dichter je bij je ideale gewicht komt hoe meer inspanning dat kost.

Hoe dan wel: Bereken na iedere vijf kilo die je kwijtraakt je caloriebehoefte opnieuw. Voor die laatste kilo zul je extra streng moeten zijn. Alles moet dan kloppen. Je voeding, je training en de momenten waarop je eet.

 

Het lijkt onmogelijk maar eigenlijk is het heel eenvoudig. Als je zwaarder wordt terwijl je graag af wilt vallen dan gaat één van de bovenstaande punten niet zoals het hoort. Kijk waar het misgaat en corrigeer. Kijk na twee weken opnieuw en stel bij.

 

Waarom lukt het jou niet om af te vallen?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank stuur ik je mijn eBook 7 dagen fastfood.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

44 Responses to Help, ik word zwaarder!

  1. Domi 5 september 2019 at 08:33 #

    Ik fiets vele uren aan een matig tempo en toch heb ik moeite om op gewicht te blijven.
    Bedankt voor deze tips, ik zal deze eens proberen.

  2. GUNTER ENGELS 4 september 2019 at 19:44 #

    Mijn gewicht is toch mijn pijnpunt ik ben sinds begin dit jaar wel wat afgevallen maar de laatste tijd gaat het moeilijk.
    Hoewel het fietsen beter gaat en ik meer kracht heb en enkele km per uur sneller rij.

    We blijven volharden en zo zal het wel lukken. Op fietsgebied ben ik echt vooruit gegaan.
    Vorig weekend tijdens Climbing for Life merkte ik het goed.

    We blijven gaan…

  3. Noa 14 maart 2018 at 16:57 #

    Hallo Robert,

    Bedankt voor je snelle reactie.
    Het gekke is, dat ik wel een kilo was aangekomen, dus daarom snap ik er nog steeds niks van.
    Ik heb een app geïnstalleerd en alles ingevuld, zoals jij aangeeft. Volgens deze app moet ik dan 1900 kcal nuttigen. Als ik alles invul wat ik nuttig dan kom in gemiddeld op 2050 kcal. Als ik mijn activiteiten invul, verbruik ik gemiddeld 350 kcal (soms veel meer, andere keer iets minder). De app vertelt mij dat ik dus gemiddeld 300 kcal tekort kom.
    Ik leef eigenlijk al jaren zo, maar omdat ik nu op zo’n meetinstrument heb gestaan, zet me dat wel aan het denken.
    Wat vind jij hiervan. Is het verstandig om meer eiwitten te eten en dan ook iets meer kcal te eten?

    • Robert van der Wulp 15 maart 2018 at 14:53 #

      Hai Noa,

      Inderdaad apart dat je dan wel aan bent gekomen. Echter, als je niet s’ ochtends weegt als je net uit bed komt heeft alles wat je eet en drinkt op een dag invloed op de weging. Daardoor wordt de meting minder nauwkeurig.
      Zo te zien zijn je cal wel in orde, maar dat is moeilijk in te schatten vanaf hier.

      Stuur me anders even een mailtje, dan kijken we verder.

      Veel fietsplezier, Robert

  4. Noa 8 maart 2018 at 20:21 #

    IHallo Robert,

    Ik doe sinds 5 weken 2x per week een circuittraining van een dik half uur; kracht- en cardiotraining. Op de andere dagen wandel ik zeker 45 minuten per dag. Vandaag, na 5 weken, ben ik weer gewogen en gemeten. Nu is mijn spiermassa met 3 procent afgenomen en mijn vetpercentage met 3 procent toegenomen!
    Help, hoe kan dit? Of is zo’n meetinstrument niet heel betrouwbaar? Mijn broeken zitten ook strakker, terwijl ik aan mijn voedingspatroon niets heb veranderd. Ik let zeer goed op mijn voeding. Eet alleen verse groenten en fruit, snoep nooit en eet alleen vegetarische producten, maar wel vis en ei.
    Ik ben zeer benieuwd naar je reactie.

    • Robert van der Wulp 9 maart 2018 at 18:52 #

      Hai Noa,

      Bedankt voor je bericht.

      Het kan wel eens voorkomen dat zo’n instrument onbetrouwbaar is. Echter de kilo’s liegen niet.
      In jouw geval betekent dit dat je in kilo’s dus wel bent afgevallen. 3% spiermassa weegt immers meer dan 3% vet.

      Als je broeken echter strakker zitten dan is dat een teken aan de wand.

      Wat ik veel zie is dat mensen te hard trainen en/of te weinig eten. Het gevolg hiervan is dat je lichaam zoveel calorieën tekort komt tijdens het sporten dat je spiermassa verbrand ipv opbouwt.

      Mijn advies is dan ook om je voeding eens bij te houden in een app. Je kunt dan zien hoeveel je verbruikt en hoeveel je nodig hebt. Hier mag nooit meer dan 500 cal verschil in zitten.

      Belangrijk is dat je in die app niet invult dat je af wilt slanken maar gewoon je normale gewicht. Ook als streefgewicht.
      De meeste apps geven je anders een te laag aantal cal op.

      Laat me even weten of dat gelukt is en wat je bevindingen zijn.

      Heel veel fietsplezier, Robert

Geef een reactie