Haal meer resultaat uit je training

Ik krijg vaak de vraag waarom mensen niet bereiken wat ze eigenlijk willen. Soms druipt de frustratie er vanaf, soms is het gezonde nieuwsgierigheid. Feit is wel dat we allemaal sporten om gezond te blijven. En zo willen we er ook uitzien.

Afgezien van het feit dat het belangrijk is om ook een gezonde leefstijl te hebben (daarover in een ander artikel meer), kun je met een paar kleine aanpassingen de resultaten halen die je zo graag wilt.

Aanpassing 1:

Train met een plan. Ik heb het al eerder gezegd maar dit is zo belangrijk. Als je niet weet wat wilt bereiken is de kans heel groot dat je ook niets bereikt.

Stel je doel vast en maak een plan of laat een plan maken.

Weet je nog niet wat je wilt bereiken? Hier een paar tips:

–       Doe mee met een wedstrijd 10 kilometer hardlopen

–       Schrijf je in voor een tocht met een goed doel, zoals Alpe d’Huzes

–       Haal een vetpercentage van (hooguit) 15%

–       Doe een mudrun of survivalrun

–       Hou onderling wedstrijdjes of organiseer zelf een competitie

Aanpassing 2:

Train minder! Ja, echt, ik meen het. Zo vaak zie ik mensen dagen achter elkaar, urenlang te trainen. Terwijl je veel effectiever met je tijd om kunt gaan. Speel je tennis, dan duren je wedstrijden natuurlijk lang. Maar je training kun je binnen een uur voor elkaar hebben. Datzelfde geld voor hardlopen, fitness, etc.

Aanpassing 3:

Train echt! Vraag jezelf af: hoe effectief train ik eigenlijk? Hoeveel tijd sta ik te kletsen of train ik op half vermogen? Als je drie keer per week traint (en dat is toch wel het minimum), train dan minimaal 2x per week de longen uit je lijf. Ga tot de bodem. De laatste training van de week doe je dan een relaxte training. Kun je even met je buurman de week doornemen. Overigens mag je die training ook nog voluit gaan. 😉

Aanpassing 4:

Train op techniek. Een goede techniek maakt sporten zoveel leuker. Denk maar eens aan de sporten die je leuk vindt. Daar ben je vast goed in!? Je beheerst je service tot in de puntjes, kunt 500x achter elkaar koppen of de perfecte deadlift maken.

Hoewel techniek niet altijd even interessant is om te trainen zijn de resultaten die je ermee boekt fantastisch.

Ik kan me nog herinneren dat Pieter van den Hoogenband zich voorbereidde op Olympisch spelen van Sydney in 2000. Met onderwatercamera’s werd iedere beweging vastgelegd en gewerkt aan de stand van zijn hand bij de borstcrawl. Resultaat: 2 gouden medailles en 2 wereldrecords.

Techniek maakt je sport zoveel leuker!

Aanpassing 5:

Pas je voeding aan op je sport. Op zondag ga ik met familie lekker een rondje wielrennen. Op een van onze tochten rees het kwik naar zo’n 30 graden. We hadden van tevoren afgesproken dat we een behoorlijke 100 km’s zouden rijden. Mijn oom kwam aanzetten met 1 bidon water. Nodeloos te zeggen dat we hem na een uur kwijt waren.

Zorg altijd voor voldoende drank en voeding. Eet voor je gaat trainen een kleine maaltijd of gebruik een shake. Eet en drink tijdens het sporten. Let op wat je eet en/ of drinkt. Er zijn veel verschillende producten op de markt en die hebben allemaal hun eigen toepassing. Vraag je coach om hulp.

En niet vergeten: eet en drink na je training ook. Hoe eerder je de tekorten weeraanvult hoe eerder je lichaam kan werken aan het herstel.

Pas deze tips toe en zie je resultaten vooruit vliegen. Bovendien zal het sporten leuker worden omdat je er beter in wordt.

Wat doe jij allemaal om je trainingsresultaat te vergroten?

Geniet van je prestatie,  Robert

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

Plaats jouw comments, tips of vragen over jouw goede en slechte (sport)gewoontes door hieronder op reacties te klikken.
PS: Deel dit artikel a.u.b. met anderen zodat ook je vrienden en familie ervan kunnen profiteren. Samen naar een gezonde maatschappij! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Linkedin en Facebook.

 

No comments yet.

Geef een reactie