Zo plan je je rustperiode

Door trainen in de winter is voor veel rijders normaal. En dat is zonde, want je hebt geen idee wat je daar mee aanricht. In maart ben je immers in bloedvorm. Maar als je seizoen vervolgens in slop raakt is het moeilijk de oorzaak aan te wijzen. Je hebt immers harder getraind dan vorig jaar.

 

Over dit herkenbare verhaal krijg ik regelmatig vragen. Hoe kan dat nu? En als ik stop met trainen, verlies ik toch juist conditie?

 

Rust nemen en stoppen zijn 2 verschillende dingen. Bovendien is het heel gezond om de knop eens even op ontspanning  te zetten. Daarom is hier je handleiding voor je rustdagen. Zodat jij niet alleen in het voorjaar goed kunt rijden, maar het hele seizoen lang.

 

Kies je tijdstip

Ik vind dit tijdstip van het jaar ideaal om mijn rust in te plannen. Het weer is slecht en er is weinig te doen waar ik aan deel wil nemen. Maar als jij deelneemt aan het crossseizoen, het beachracen of de Drenthe 200 wilt rijden kun je dat beter anders plannen. Zorg dat je voor je volgende race of toer tenminste 3 maanden voorbereiding inplant.

 

Dag 1-4 Doe niets

Maak je fiets schoon, breng hem naar de fietsenmaker voor een grote beurt en doe een dag of 4 helemaal niets. Die 4 dagen heb je nodig om je psychisch weer op te laden (of helemaal gek te worden ? ). Je moet een (on)gezond verlangen krijgen om je fiets weer te pakken.

 

Dag 5-14 Rotzooi wat aan

Als je fiets weer terug is kun je best weer eens opstappen. Onder de voorwaarde dat je je computer thuislaat. Misschien word je daar heel zenuwachtig van, maar het werkt bevrijdend. Ga fietsen en genieten. Doe geen wedstrijd met fietsvrienden, maar kies je favoriete koffiehuis, haal wat lekkers, vertel daar een paar goede/ sterke verhalen en rij weer terug. Ga eens zwemmen, voetballen of doen eens wat anders.

 

Dag 15-28 Pak je momenten

Pak rustig je schema weer op. Je hoeft niet gelijk op volle intensiteit te trainen, maar kies wel voor trainingen die je uitdagen. Plan je trainingen op vaste dagen. Werk je in ploegendienst, dan heb je in de meeste gevallen toch een vast rooster wat zich uitstrekt over meerdere weken. Pak je volledige rooster en plan je vaste dagen.

 

Schema aan de muur en gaan

Na 3 tot 4 weken is het weer tijd om hard te gaan trainen en voor te bereiden op je volgende doel. Plan je voorbereiding en zoek een goed schema dat past bij je tocht. Zoek een fietsmaatje om samen te trainen. Dat is veel leuker en effectiever.

 

Je ziet dat de periode waarin je niets doet heel beperkt is. De sleutel tot een goede rustperiode is minder en andere dingen doen, maar wel bezig blijven. Het goede nieuws is dat hoe langer je consequent traint (in jaren), hoe langer je ook je conditie behoud. En hoe eenvoudiger het is om na je rustperiode weer snel in conditie te komen. Pak nu je agenda en plan jouw rustperiode in.

 

Wanneer hou je je rustperiode? Wat ga je dan doen?

 

Beantwoord de vraag hierboven in het commentaarveld onder dit artikel. Of stel een vraag waar jij mee worstelt. Als dank stuur ik je mijn “Trainingskalender”. Daarmee kun je het hele seizoen groeien.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

66 Responses to Zo plan je je rustperiode

  1. Cock Kortlever 4 november 2019 at 18:22 #

    Ik heb begin oktober een aantal dagen, ik dacht 4, niet gefietst en nu ben ik weer begonnen. Fietsend naar het werk. Soms genietend van een wat langere tocht en voor de rest op de fiets al babbelend met een fietsmaat. Niks moet en alles mag. Dit doe ik tot de kerstvakantie en dan pak ik de draad weer op.

  2. Cor 3 november 2019 at 09:31 #

    De herfst- en winter- periode nodigen uit om de fiets meer binnen te laten. Op de tacx trap ik zo nu een dan een uurtje voor onderhoud. Wekelijks een uur core-stability om mijn core wat extra te verzorgen.
    Maar de komende periode nodigt ook uit om de bos in te gaan. Aldaar doe ik een alternatieve core-stability training. Op zaterdagen hout hakken, bomen zagen en deze opladen om, eenmaal thuis, deze af te laden, klein te zagen te kloven en weg te stapelen. Toch heerlijk buiten aan het werk, proeven, genieten van het seizoen met als resultaat een prima core en gevulde houtopslag.

  3. Bruno Van Gestelen 31 oktober 2019 at 16:27 #

    Een zware confrontatie met een boom en een paar gekneusde ribben in de borst,laten me geen andere keuze dan rust te nemen.Wel al eens geprobeerd op de spinningfiets,maar zelfs dat bevalt me niet .Nu 3 weken later ga ik deze week beginnen met zwemmen en hopelijk houd dat mijn conditie een beetje staande. Hopelijk kan ik snel terug de fiets training aanvatten.

    • Robert van der Wulp 4 november 2019 at 11:32 #

      Hai Bruno,

      Bedankt voor je reactie. Dat is erg vervelend.

      Uit ervaring kan ik je vertellen dat ijzeren hekken dezelfde rustperiode verzorgen. 😉

      Doe het rustig aan en kijk vooral goed hoe je lichaam reageerd op je inspanningen.
      Ik heb zelf ook nauwelijks op de fiets gezeten nadat ik in augustus mijn ribben kneusde.

      Vervolgens ben ik weer gaan fietsen. het was zo goed als over, maar kasseien en mountainbiken bleef wel een stuk zwaarder.
      Ik moest een lampje vervangen in mijn auto en heb me daarbij in allerlei bochten gewrongen om erbij te kunnen.
      Daarna was ik weer terug bij af en heb ik weer een week lang slecht geslapen van de pijn.

      Afgelopen weekend weer een paar uur op de mountainbike gezeten en het vandaag is het wederom gevoelig.
      Terwijl het inmiddels zo’n 11 weken geleden is.
      Het gaat echter vooruit en ik rij er minder om, dus dat is prima.

      Succes met je herstel.

      Intens veel fietsplezier, Robert

  4. Arnoud 31 oktober 2019 at 16:04 #

    Stil zitten maakt me altijd bang om te snel achteruit te gaan. Of je echt langer rust moet nemen hangt denk ik ook af van de vraag hoe intensief je jaar is geweest. Voor mij is november vaak heel rustig, om daarna weer op te gaan bouwen en steeds meer rustige uren te maken met af en toe wat meer inspanning op de Wahoo en dan de inspanning te verhogen. Ouderwetse aanpak, maar bevalt me goed als het kouder is.

  5. nico paredis 31 oktober 2019 at 09:01 #

    Rustperiode zit er al op. heb drie weken bijna niet gefietst.
    Nu één of twee avondritten en een toertocht per week op de mtb. Vanaf het voorjaar weer opbouwen voor een zevental mtb marathon wedstrijden in de Ardennen.

  6. Gunter Engels 31 oktober 2019 at 07:40 #

    Gezien ik veel (bijna elke werkdag) naar het werk fiets neem ik weinig rust. Nu de weekenden zijn wel anders omdat er inderdaad minder te doen waar ik mee wil doen.
    Maar binnen enkele weken ga ik een vriend bezoeken in US en daardoor zal ik enkele weken geen fiets zien.
    Dit is de eerste maal in jaren gezien mijn vorige vakantie in functie van de fiets stonden.
    Ik ben benieuwd

  7. Colette Lucas 31 oktober 2019 at 00:33 #

    Net weer begonnen na een zware blessure, maar rustig aan met goed weer lekker op de moumtainbike buiten zo’n 40-50 km trappen soms op een
    flink tempo, soms wat rustiger. Verder op de tacx trainer en twee maal per week Power oftewel krachttraining. Op naar het nieuwe wielerseizoen en de Elfstedentocht!.

Geef een reactie