10 Tips tegen de hitte

Na een wisselvallig voorjaar heeft de zomer nu al zijn intrede gedaan. En aangezien de temperaturen voorlopig nog niet (heel veel) dalen, wil ik je in dit artikel graag trakteren op wat verkoelende tips.

 

  1. Rij vroeg (of laat)

Vroeg in de ochtend is het meestal het lekkerste maar ook ’s avonds kan de temperatuur al dalen. Vermijd de hitte van de dag. Tussen 12:00 en 15:00 is het meestal het warmst.

 

  1. Pas je inspanning aan

Doe het wat rustiger aan. Er zijn van die fanatiekelingen (ondergetekende incluis) die het schema er kost wat kost doorheen rammen. Wees lief voor jezelf en gun jezelf wat meer rust op extreme dagen.

 

  1. Pas je route aan

Op warme dagen kies ik vaak voor routes die bijvoorbeeld door het bos lopen. Je rijdt da meer in de schaduw en dat is uiteraard koeler. Heb je geen bos maar alleen open polder? Kies dan voor een route die juist extra open is zodat je de meeste wind vangt. Helaas is wind mee nu het warmste.

 

  1. Zorg voor zonnebrand

Wat is het genieten als je weer gewoon snel een broekje en shirtje uit de kast kan pakken om vervolgens op te stappen. Maar zorg dat je wel goed beschermd bent tegen de zon. Je maakt wat uren en als je 3 uur of langer op de weg zit pak je snel een hoop zon. Ik kies zelf altijd voor waterbestendige zonnebrand. Die loopt niet in je ogen als je gaat zweten.

 

  1. Pas je kleding aan

Vroeger was een shirt gewoon een shirt. Je had een wollen voor de winter en een katoenen shirt voor de zomer. Gelukkig zijn er tegenwoordig zoveel materialen dat het bijna onmogelijk is om te warme kleding te hebben. Je hebt zelfs hele goede helmen met extra ventilatie.

 

  1. Drink voldoende

Drinken is altijd heel belangrijk. Ik kan niet genoeg waarschuwen voor de stennismakers dat teveel drinken dodelijk kan zijn. Als je kijkt om wat voor gevallen dat gaat, blijkt altijd dat het extreem excessief drinkgedrag is. Het gaat dan om liters achter elkaar.

Hoe dan wel? Ieder uur dat je aan het sporten bent 1 bidon van 500 tot 750 ml is niets teveel. En dat naast de twee liter die je normaal gesproken op een dag drinkt.

 

  1. Zorg voor je electrolyten

Drink geen water, maar met een sportdrank met electrolyten. Die helpen je vochthuishouding goed te regelen. Tegenwoordig bevatten de meeste sportdranken voor duursporters electrolyten.

 

  1. Stop wat ijs in je bidon

Leg je bidon vooraf in de vriezer of vul hem aan met ijs. Dit kan je lichaamstemperatuur onderweg van binnenuit laten dalen. Bepaal zelf hoe koud je het wilt hebben. En speel hier mee. Ik vind zelf te koud niet lekker op de maag liggen. De verkoeling is echter heerlijk.

 

  1. Zorg voor verkoeling na je rit

Ik vind het op deze dagen heerlijk om thuis te komen en onder een ijskoude douche te stappen. Na lange ritten ga ik er zelfs voor zitten en vul ik het bad met ijswater. Er is vorig jaar nieuw onderzoek gedaan naar het nut van ijsbaden voor je herstel. Hieruit bleek dat het rendement niet zo groot was als men voorheen dacht maar voor je verkoeling is het heerlijk.

 

  1. Vergeet je herstel niet

Op warme dagen ben je geneigd minder te eten. Dat komt je herstel niet ten goede. Vergeet niet om je energie direct na je rit weer aan vullen. En ook je vocht. Drink direct na je inspanning een glas water in een keer leeg. Vul het glas (of een bidon) opnieuw en zip deze in een uur langzaam leeg. Leg desnoods je drankje voor je weg gaat klaar in de koelkast.

 

Het vergt dus wat planning en organisatie maar daarvoor krijg je weer een hoop fietsplezier terug. Onderschat nooit het weer en kijk altijd naar de verwachtingen. In dit seizoen zou je ook zomaar tegen fikse onweersbui aan kunnen lopen. Weer een extra reden om je week vooraf te plannen. ?

 

Hoe ga jij de hitte te lijf?

Welke stap ga jij toepassen?

Hoe doe je dat?

 

Beantwoord de vraag in het commentaarveld onder dit artikel. Als dank ontvang je de gratis tool de Zweetmeter. Daarmee kun jij bekijken hoeveel vocht je nodig hebt.

 

Stop met fietsen. Ga trainen.
Stop met diëten. Voed je prestatie.

 

Tijdens het Train & Eet als een Atleet webinar zet ik dit om in praktische adviezen.

 

Na dit webinar weet jij:

  • Wat je moet eten, voor tijdens en na je inspanning
  • Hoe je optimaal traint
  • Hoe je je ideale gewicht bereikt
  • Hoe je langer, harder kunt fietsen


Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

 

 

40 Responses to 10 Tips tegen de hitte

  1. Hans 27 juni 2019 at 18:04 #

    Hi,

    Belangrijk dat je vooraf goed gehydrateerd bent, zeker op langere afstanden met hogere inspanning drink je het er niet meer bij. Ik heb een bidon water en 1 met sportdrank en probeer wel volgens schema te drinken bijv. elk kwartier sportdrank en water in combi met eetmoment en voorkom dat je de bidon binnen 30 min op hebt. Naast drinken maak ik ook de keuze voor voeding waar aanvullend zout in zit en liefst een bar die NIET smelt want dat wordt een gore bende onderweg. Klinkt mogelijk raar maar zoals afgelopen weekend (5,5 uur onderweg) rij ik graag met een zwart zweetshirt met lange mouwen onder een heel dun wielershirt. Lijkt net of de vochtopname van het shirt voor waterkoeling zorgt 🙂 nog even afgezien van verbranden en de ellende van de rupsen troep waar je anders dagen plezier van hebt als je in bosrijke omgeving bent. Ben het met je eens wat betreft na de inspanning, zorg voor voeding/proteine maar blijf de hele dag ook gewoon voldoende drinken aangezien je lichaam nog ff bezig is met naverbranden

  2. Martin 27 juni 2019 at 09:11 #

    Ik doe met warme dagen wat zout erbij in mijn bidons. Zout houdt vocht vast. Ik merk dat ook dat ik minder zweet.

  3. Liesbeth 26 juni 2019 at 20:53 #

    Tip 6 ga ik toepassen. Voldoende water drinken. Op niet sportdagen drink ik twee liter water per dag. Na het sporten gemakkelijk nog een liter.

  4. Sabb 26 juni 2019 at 17:59 #

    Bij het route plannen ook rekening houden met waar je de bidons of waterzak weer aan kan vullen.
    Zonder water zitten is geen optie 🙂

Geef een reactie