Welke voeding draagt niet bij aan je prestatie?

Atleten willen presteren. Met dat doel wordt voor alles wat zij doen een beslissing genomen. Helpt het of niet? Draagt het bij aan een goede prestatie of niet? Daarom wil ik je zo graag inspireren om atleet te worden. Het maakt mijn leven zoveel makkelijker. En ik heb er geen minuut spijt van.

Ik ben absoluut geen geheelonthouder. Maar het aantal biertjes dat ik jaarlijks drink is op 1 hand/vinger te tellen. En ik hou van mijn leven. Het is geen moment saai en ik mis helemaal niets. Het is gewoon zo gegroeid. Ik vraag me altijd af: ga ik morgen trainen of mediteren? Meestal is het antwoord ja en maak ik dan de keuze om geen biertje te nemen. Inmiddels is niet drinken mijn gewoonte geworden.

Vreemd genoeg weten mensen altijd precies wat goed is voor hun auto. Niemand gooit alcohol in zijn tank en vrijwel niemand frituurvet. Je auto kan er best op rijden maar we zijn zuinig op de auto. Omdat we de signalen van verkeerde voeding vaak niet herkennen zijn we op ons lichaam minder zuinig. Er zijn maar weinig mensen die in de pot kijken en vervolgens denken: “Ai, ik moet nodig meer water gaan drinken.”, of “Zie je wel, mijn poep is smurrie, dat krijg je die snackbarmeuk.”.

 

Nu weet ik dat ik generaliseer, maar toch… Alcohol is een harddrug en nog steeds overal vrij verkrijgbaar…

 

Dus heb ik hier een lijstje voor je gemaakt met voeding die niet bijdraagt aan je prestatie of een gezonde leefstijl.

  1. Alcohol

Wist je dat er in 2014 (Bron: Jellinek) meer dan 477000 mensen op grote schaal alcohol misbruikten of verslaafde waren? Wist je ook dat dit 4x meer is dan alle andere verslavingen en misbruik in het totaal (tabak en medicijnen uitgezonderd). Ik denk dat het de hoogste tijd is om al die prutonderzoeken die ons slechte gedrag bevestigen terzijde te schuiven en keuzes te maken waar we voor staan. Tuurlijk zijn er mensen die 100 worden terwijl ze ook dagelijks een borrel namen. Ik heb echter nog nooit een atleet die net een wereldtitel heeft behaald horen pochen over zijn bierkuur.

 

  1. Frituurvet

Alles wat je frituurt is extra vet. Dit vaak blijft hangen in de korst die we maken om frituurproducten bijeen te houden. Er zijn veel meer ongezonde aspecten dan alleen het vet maar vaak is de hoge temperatuur en de kwaliteit van het vet wel de grootste schadelijke factor voor je gezondheid.

 

  1. Geraffineerde koolhydraten

Dus eigenlijk alle koolhydraten die bewerkt zijn. Door de bewerking gaan veel van de vitaminen en mineralen verloren. Net als de vezels. Wat overblijft zijn snelle suikers die je lichaam behoorlijk uit balans kunnen brengen.

 

  1. Margarine

Dit is echt een chemisch product. Als je wilt bakken of smeren, gebruik dan natuurlijke olie of vetten, zoals lijnzaadolie, olijfolie, kokosvet of gewoon roomboter.

 

  1. Light producten

Om producten light te maken halen ze of de vetten uit het product, of ze halen alle calorieën uit het product. In het eerste geval worden de vetten vaak vervangen door koolhydraten die minder calorieën bevatten. Ze zijn nog steeds een aanslag op je gezondheid, omdat het vaak snelle en geraffineerde koolhydraten zijn. In het tweede geval worden alle calorieën vervangen door chemische smaakvervangers.

 

  1. Toegevoegd fruit

Yoghurt met fruit uit een pakje lijkt gezond maar in dit fruit zitten vrijwel geen vitaminen, mineralen en vezels meer. Daarmee zijn het geraffineerde koolhydraten geworden. Bovendien is er vaak nog extra suiker aan toegevoegd.

 

  1. Producten met gezonde toevoegingen

In Denemarken is er een wet die stelt dat een product is wat het is en daarmee verboden om extra voedingsstoffen aan een product toe te voegen om het gezonder te maken. Vaak gebeurt dit enkel om jou te verleiden het product toch te kopen. Je koopt cornflakes met extra calcium en voelt je daar nog goed over ook.

 

  1. Producten met natuurlijke suikers

Ik ben er pas nog zelf ingestonken. Ik wilde Yoghurt met fruit kopen van Arla. Met echte stukjes fruit. Ik had Arla hoog zitten, had haast en er stonden zoveel teksten (bewuste tactiek van de producent) op het etiket dat ik niet goed had gelezen. Toen ik thuis kwam en mijn gezin trakteerde op dit toetje las ik dat het aandeel echt fruit schrikbarend laag was en het product verder was aangelengd met duivensap, appelsap en andere vruchtenconcentraten.

Jammer, maar dan zijn we weer terug bij punt 3.

 

  1. Producten met een keurmerk

Veel keurmerken raken kant, noch wal. Het is de slager die zijn eigen vlees keurt. Kijk naar het gezonde keuze klaver van de Albert Heijn of het Ik kies bewust logo dat ook gewoon te vinden was op kroketten.

 

  1. Pindakaas

Pinda’s zijn geen noten maar peulvruchten. Ze staan stijf van de omega 6 vetzuren en die zitten meer dan genoeg in al onze andere voeding. Deze vetzuren stimuleren ontstekingen in het lichaam. Als je ook nog eens veel traint is dat geen beste combinatie. Bovendien wordt pindakaas vaak gemaakt met zogenaamd gehard vet. Dit vet wordt chemisch bewerkt en dat maakt het schadelijk voor onze gezondheid. Natuurlijk is de kleine hoeveelheid binnen de norm… Als je iedere dag met je sleutel een lichte kras op je auto maakt gaat deze ook niet direct roesten…

Eigenlijk is het heel eenvoudig: alles wat je van de boom plukt, uit de grond trekt of op kunt jagen kun je eten. Alles wat uit een verpakking komt moet je met eerst bestuderen. En begrijp je niet wat er op het etiket staat? Laat het dan lekker liggen. Zo word je rondje door de supermarkt korter, je boodschappen goedkoper en je prestatie en leefstijl een stuk beter.

 

Nu ben ik benieuwd:

Van welk product weet je dat je er niet beter van wordt maar blijf je toch gebruiken?

Ben je ook op zoek naar een gezonde vervanging of een alternatief?

 

Beantwoord deze twee vragen in het commentaarveld onder dit artikel of geef een reactie op iemand anders en ik stuur je als dank het eBook “10x Voeding voor een topprestatie”, zodat je gelijk aan de slag kunt.

 

Het Train & Eet als een Atleet webinar is een workshop voor sportieve fietsers. Ik onthul je mijn 5 stappenplan waarmee jij een hongerklop vermijd, minder risico op blessures loopt en je optimaal voorbereid op je volgende seizoen. Met deze tips krijg je zeker weten de lifestyle van een atleet.

Je kunt het webinar thuis volgen vanachter je eigen pc, tablet of smartphone.

Klik hier en schrijf je nu gratis in 

 

Een webinar is een online workshop die je thuis volgt vanachter je eigen pc, telefoon of tablet

 

intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

 

55 Responses to Welke voeding draagt niet bij aan je prestatie?

  1. Jan Hermans 24 augustus 2020 at 17:00 #

    Ik kan niet van de Nutella afblijven en meerdere keren s’avonds een goed glas rode wijn

  2. CSpek 17 augustus 2020 at 13:04 #

    was eigenlijk verslaaft aan broodje pindakaas met hagelslag Totdat ik suikers in de ban deed en nu af en toe een boterham met biologische pindakaas met banaan erop eet. Bruin fruit, vlees en pinda’s eet ik nauwelijks. Daarentegen wel dagelijks gezonde kost, een haring, handje ongebrande noten en brood gemaakt van bio-spelt.

  3. gijsbert 13 augustus 2020 at 10:00 #

    Sinds een tijdje zijn er 100% pinda’s varianten voor pindakaas op de markt. Dan heb je al een stuk minder toegevoegde rommel op je boterham.

  4. Ad 13 augustus 2020 at 09:44 #

    ik vraag me wel eens af hoeveel je “beter” of sterker zou worden als je een aantal van de top 10 produkten laat staan?
    Het zijn wel de meest lekkere produkten.
    Niks heerlijker toch als een paar biertjes na een zware tocht.
    Niks lekkerder dan vers gebakken frietjes.
    En een toppertje; voor de TV met een bakje pinda’s en pilsje is toch iets wat ik zo maar niet aan de kant wil zetten.
    Tenzij er een fikse prestatieverbetering tegenover staat.
    Ik ben wel eens aan het experimenteren geweest maar merk geen verschil.
    Tja dan is het lastig die “slechte” heerlijke produkten te skippen.

    • Robert van der Wulp 14 augustus 2020 at 11:06 #

      Hai Ad,

      Bedankt voor je reactie.

      Hier maak je een goed punt.
      Het meeste verschil merk je ook pas als je er echt helemaal voor gaat.

      Een biertje op de bank met een bakje pinda’s zul je niet merken als je maar 3 of 4x per week traint.
      Daarbij relateren we het vaak aan direct het aantal km’s per uur terwijl het verschil op lange termijn ontstaat.
      Bijvoorbeeld in je vet%. Dat merk je uiteindelijk op de fiets ook, maar we verwachten de beloning te snel.

      Dat is ook het probleem. Bij een biertje heb je direct het goede gevoel, terwijl het laten staan van je biertje de beloning pas veel later komt.
      Soms wel jaren later. Net zoals de schade.

      Iedereen weet bijvoorbeeld dat roken slecht voor je is, maar er zijn ook veel mensen die zich geen leven zonder roken voor kunnen stellen.
      Zij nemen het risico op ernstige ziekte en een korter leven op de koop toe.
      Als je na je eerste sigaret gelijk bloed op zou hoesten dan zouden er minder mensen roken.

      Tenslotte gaat het ook om lifestyle.
      We zijn geen professional, dus iedereen moet zelf de afweging maken wat hij of zij over heeft voor een betere prestatie.
      Als je meer drinkt of ongezonder eet, neem je op de koop toe dat je prestatie daar in ieder geval niet beter van wordt.

      Intens veel fietsplezier, Robert

Geef een reactie