Zo start je nieuwe voedingsgewoonten

Het is nat, koud en vroeg donker! Kortom, reden genoeg om minder te trainen. En dat is helemaal geen gek idee. Je hebt namelijk ook gewoon je rust nodig. Dus deze maanden staan vooral in het teken van het onderhouden van je conditie. Januari nadert echter en je kunt weer plannen maken tervoorbereiding op volgend seizoen. Daarover volgende week meer.

Nu je dan toch wat tijd over hebt wil ik je graag inspireren om je voeding op orde te krijgen. Daar valt vaak heel wat winst te halen. En voor het geval je het punt dat ik hierover altijd maak gemist hebt: voeding is 80% van je resultaat. Fietsen zonder een goed voedingspatroon is als formule 1 rijden op een tank vol frituurvet.

 

En laten we eens bij het begin beginnen.

 

Tip 1 Terug naar de natuur

Alles wat je uit de natuur kunt eten in zijn meest onbewerkte vorm doet je lichaam goed. Zodra we eraan gaan zitten prutsen om er iets van te maken gaat het meestal mis. Kijk bijvoorbeeld naar brood. We halen de vezels eruit, stoppen er veel teveel zout in, gebruiken diverse middelen om het zachter, zoeter en bruiner te maken en voegen tenslotte weer wat vezels toe om er nog allerlei kreten op te zetten waardoor het gezond lijkt.

 

Tip 2 Water, water en nog eens water

We bestaan voor het grootste gedeelte uit vocht. Je bloed, spieren en hersenen zijn voornamelijk  vloeibaar. Dus moet je dat aanvullen. En dat doe je eigenlijk alleen maar met water of kruidenthee. Frisdrank, koffie en het gros van de andere dranken hebben juist een negatieve invloed op de vochtbalans en/ of andere neveneffecten.

 

Tip 3 Verdeel en heers

Als je ontbijt en lunch uit brood bestaat dan is het tijd om je keuzes te heroverwegen. Je mist dan namelijk vitaminen, mineralen en vaak ook eiwitten en de juiste vetten. Iedere maaltijd hoort uit deze elementen te bestaan. Vaak zit het met het avondeten wel goed maar doen we onszelf de rest van de dag ernstig te kort.

 

Wat dan wel?

 

Hier heb je wat ideeën:

 

  Havervlokken met fruit en yoghurt

  Boekweitpannenkoeken met bosbessen en pecannoten

  Omelet met groente en/of geitenkaas

  Smoothie van haver, cacao en amandelmelk

 

Tip 4 Maak een plan

Kijk eens kritisch naar jezelf. Heb je het resultaat dat je graag wilt of kun je er meer uithalen? Schrijf eens een week lang op wat je eet. Dat geeft inzicht. Kies iedere week één punt dat je gaat verbeteren. In de checklist gezonde gewoonten kun je precies afvinken en kijken hoe je er voor staat. Je kunt dezelfde punten gebruiken om aan te werken.

 

Tip 5 Hou vol

Vaak zitten we vastgeroest in oude gewoonten. Het kost tijd om inzicht te krijgen in wat je wilt veranderen en tijd om die veranderingen om te vormen tot een nieuwe gewoonte. Als het vandaag niet lukt start dan morgen opnieuw. Er komt een punt waarop je er niet meer bij nadenkt.

 

Het lijkt misschien op een hoop gedoe en misschien zie je nu het eindresultaat nog niet voor ogen. Ik kan je verzekeren dat het veranderen je voedingsgewoonten je enorm veel gaat brengen. Je voelt je fitter, je hebt meer energie en je lichaam herstelt sneller na inspanning. Bovendien blijf je ook nog eens op gewicht. Zie het als een investering voor de lange termijn. En blijf investeren.

 

Wat vind jij het lastigste om te veranderen aan je voedinggewoontes?

 

Laat je reactie achter in het commentaarveld onder dit artikel en als dank stuur ik je de checklist gezonde gewoonten. Kun je meteen beginnen.

 

Intens veel fietsplezier,

 

 

 

 

 

PS: Deel dit artikel a.u.b. met je wielervrienden zodat ook zij ervan kunnen profiteren. Samen fietsen is zoveel leuker! Gebruik de knoppen hieronder voor Twitter, Google+, Linkedin en Facebook. Heel erg bedankt.

57 Responses to Zo start je nieuwe voedingsgewoonten

  1. Hans 2 januari 2021 at 00:50 #

    Dank voor het lijstje goede voornemens! Brood minderen staat alvast bovenaan.

  2. Martin 31 december 2020 at 12:56 #

    Ik val snel af en heb de neiging om ongezond te gaan snaaien om op gewicht te blijven. Ik weet niet zo goed hoe ik op een gezonde manier kan ‘snoepen’ en niet af te vallen. Wil ik me komend jaar wat meer op richten

    • Robert van der Wulp 5 januari 2021 at 15:56 #

      Hai Martin,

      Bedankt voor je reactie.
      Dat overkomt er meer van ons, waaronder ondergetekende. 😉

      Dat je gaat snaaien betekent vaak al dat je iets tekort komt.
      Meestal is dit simpel terug te leiden tot het aantal calorieën dat je dagelijks eet.
      Hou dus je voeding eens bij en zet dat af tegen de hoeveelheid inspanning.
      Eet meer als je meer nodig hebt.

      Gezond snoepen zou ik een heel artikel over kunnen schrijven.
      De nummer 1 tip: haal het niet in huis
      Nummer 2: leg het zo ver mogelijk weg, bij mij is dat een kast in de garage
      nummer 3: zorg voor gezonde alternatieven, bijvoorbeeld fruit, noten, gedroogd fruit, wortels, komkommer, bakje yoghurt, etc
      nummer 4: leg die voor het grijpen

      Succes en intens veel fietsplezier, Robert

  3. Martin Hoekzema 31 december 2020 at 11:11 #

    Lastig vind ik dat de dingen die ik lekker vind, meestal niet zo gezond zijn.

  4. Domi 31 december 2020 at 07:44 #

    Ik eet veel brood, is gemakkelijk en vraagt geen voorbereiding.

  5. Dj 30 december 2020 at 20:47 #

    Lastig vind ik de weekenden, lekker op de bank met een goed speciaal biertje, een glas whisky, en wat snaaien uit een zal chips… 😌

  6. jaak 30 december 2020 at 19:48 #

    Dag Robert, ik heb een tijd het ontbijt gemaakt met yoghurt, havermout, ontbijtgranen en fruit en ben er onlangs terug mee gestart. Je voelt je echt beter. Leuk dat je je tips en ervaring deelt met anderen. Veel succes en op naar het volgend wielerseizoen!

    • Robert van der Wulp 5 januari 2021 at 15:57 #

      Top Jaak, goed bezig.
      Ga zo door!

  7. Ivan 30 december 2020 at 19:11 #

    Eerlijk gezegd, vind ik niet dat ik absoluut ongezond eet, maar ik geef toe, veel variatie zit er niet in. Het is ’s morgens en ’s middags brood. Heb wel eens getracht om wat alternatieven te proberen, maar buiten havermout, blijf ik telkens zitten met een onvoldaan gevoel (begrijp dus, toch nog honger)

Geef een reactie